Pagina 1 van 1

APK REGELGEVING VERANDERT NIET !!!!!!!!

BerichtGeplaatst: 02 dec 2005, 13:55
door leffe 404
Gepubliceerd in Automobiel Management 02.12.2005 12.55 uur ;



Voorlopig geen vermindering APK
De huidige keuringsfrequentie blijft vooralsnog ongewijzigd. De overheid versimpelt wel de regels voor de APK.


Uit het Voertuigreglement vervallen 29 keuringspunten. De reductie van het aantal keuringspunten levert een besparing op van 18,6 miljoen euro. De huidige keuringsfrequentie blijft vooralsnog ongewijzigd. Als motief noemt de overheid de onzekere gevolgen. Een lagere APK-frequentie schaadt naar verwachting de verkeersveiligheid en richt door een hogere uitstoot milieuschade aan. De hogere kosten door een onveiliger verkeer wegen waarschijnlijk niet op tegen de besparing op de APK-kosten. Wel vindt een wetswijziging plaats om de frequentie in de toekomst eventueel te kunnen wijzigen.

BerichtGeplaatst: 02 dec 2005, 16:43
door Marius
voor de diesel (PPO) rijders onderons..

roetmeting is reeds veranderd, niet 3 maal met maximale toerental meten, maar nog maar 1 keer.
Scheelt weer 2 keer nutteloze mishandeling. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 02 dec 2005, 16:54
door Brownie
Marius schreef:roetmeting is reeds veranderd, niet 3 maal met maximale toerental meten, maar nog maar 1 keer.
Scheelt weer 2 keer nutteloze mishandeling. :mrgreen:

Maar kan dit niet in ons nadeel uitpakken? Ik kan me voorstellen dat bij de eerste keer op maximale toerental draaien alle roet wat zich in de loop van het jaar zich heeft opgehoopt in de uitlaat in een keer loslaat en daardoor een veel te hoog percentage weergeeft?

BerichtGeplaatst: 02 dec 2005, 17:01
door Dick
brownie schreef:
Marius schreef:roetmeting is reeds veranderd, niet 3 maal met maximale toerental meten, maar nog maar 1 keer.
Scheelt weer 2 keer nutteloze mishandeling. :mrgreen:

Maar kan dit niet in ons nadeel uitpakken? Ik kan me voorstellen dat bij de eerste keer op maximale toerental draaien alle roet wat zich in de loop van het jaar zich heeft opgehoopt in de uitlaat in een keer loslaat en daardoor een veel te hoog percentage weergeeft?


Dat is toch makkelijk op te lossen, voordat je naar de apk gaat zelf even volgas draaien, dan is de roetmeting voor de APK in principe de tweede keer dat dit gebeurd. Toch?

BerichtGeplaatst: 02 dec 2005, 17:15
door Marius
inderdaad en het voordeel is dat de motor dan niet onbelast op zijn maximale toerental draait.
Dus minderschadelijk is.. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 02 dec 2005, 17:17
door Brownie
Dick schreef:Dat is toch makkelijk op te lossen, voordat je naar de apk gaat zelf even volgas draaien, dan is de roetmeting voor de APK in principe de tweede keer dat dit gebeurd. Toch?

Ja, dat is ook zo. :-) Maar dat vind ik wel eng om te doen.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 17:36
door Marcel
Gewoon ff in z'n drie of vier op snelweg rijden en met warme motor :wink:

Er staat me bij dat dit alleen voor diesels betreft na een bepaald bouwjaar.