Welke oldtimers vind je nog meer leuk behalve Peugeot?

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 apr 2011, 21:59

Ik leste uiteraard in een Peugeot! :lol:

Daar had ik de rijschool dan ook op uitgezocht. Ze reden met 3 witte 309's GRD. Het was voorjaar 1988.

RT-42-PP, RT-43-PP en RT-44-PP.

Ik reed in de RT-43-PP.

Wat het allemaal koste weet ik niet meer. Eénmaal theorie examen en tweemaal praktijk examen. En les of 20 totaal.

Mijn rijinstructeur had toen net een kawasaki zx10 gekocht. Op dat moment DE motor met de meeste pk's uit 1000 cc's. 135 stuks meen ik.
Tegenwoordig is er de zx10r, deze heeft ook 1000 cc, maar dan wel 188 pk. :shock:
Wat veranderd er toch een hoop in 23 jaar! :D
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor risky » 11 apr 2011, 22:28

ik heb in 14 lessen mijn rijbewijs gehaald in 1 keer
en mijn theorie in 1 keer :mrgreen:
de kosten: ik dacht zo rond de 1,100 gulden met examen`s erbij
was ook niet echt duur vergeleken met wat het nu kost
ik lesde in een golf 2 cl van 1986 een diesel :mrgreen:
ook mijn motor rijbewijs haalde ik in 1 keer
Op een honda cb1 400 :mrgreen:
gelijk een racer gekocht een kawazaki zxr 750 ninja 125 pk
maar omdat ik nog langer mee wilde naar een jaar weer verkocht
ik begon op mijn 16de als automonteur
dus de vaardigheid had ik al
ik reed daar altijd op het terein enz... dat scheeld echt
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Koffiemolen » 14 apr 2011, 21:14

Kocht in 1996 mijn eerste auto, samen met met toenmalig vriendinnetje. Die hier bekende azuurblauwe 204. Er was 1 kleine complicatie bij deze aanschaf: ik had nog geen rijbewijs...

Rij-instructeur gezocht waarvan bekend was dat hij een hoog slagingspercentage had en door een brede maatschappelijke kijk ook voor eigenzinnige studentjes als ik voldoende onderhoudend was, want je zit toch gauw 30 uur met zo'n kerel op een vierkante meter opgezadeld.

Mijn budget was op 1 januari 1997 ongeveer 1500 gulden en ik had besloten: op=op. De keuze voor de auto was voor mij dus van volstrekt tertiair belang.

William voldeed aan de eisen en had een Seat Toledo 1.9 TDI, een van de eerste direct ingespoten turbodiesels. Het was eigenlijk een goedkope VW Vento, echt een prima ding. In de jaren erna werden ze na de omwenteling van het voormalig oostblok en masse ingezet als taxi in steden als Praag (naast de Skoda Favorits en eerste Octavia's).

Ik kocht een pakket van 25 lessen incl examens en kocht er 3 losse lessen bij. Reed daarna in april '97 in 1x met vlag en wimpel af. Was 1550 gulden kwijt. Voor die tijd toch echt heel netjes. Met dat ik het roze papiertje op zak had reed ik in mijn 204 rond. Binnen 2 weken naar Praag en ettelijke keren naar la Douce. Heb als reisleider en Chef d'Equipe voor Cycletours Amsterdam in de Alpen, Dolomieten en Pyreneeen op diverse bezemauto's (Vito, Sprinter, Transit (bagger!), Iveco gereden. Had eeuwig haast en heb het vak van autorijden daar pas echt geleerd. Nu na 14 jaar tussen 0,5 en 1 miljoen km verder. Schadevrij, laten we dat zo houden.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Breeze » 14 apr 2011, 23:40

Een paar maanden voor mijn 18e verjaardag had ik al een Zündapp Bella 200 cm3 2-takt met voetversnelling gekocht. Eindelijk op de grote weg. Jammer dat hij een paar keer per maand vastliep, maar ik was in ieder geval van dat fietspad af. Stiekem natuurlijk af en toe er op rijden. Moeders wist het wel, maar zei niets, Vaders wist het misschien ook wel, maar zei ook niets.
In die tijd (begin zestiger jaren) kon je zelf het rijbewijs aanvragen. De enige voorwaarde was dat je bij het examen een voertuig met dubbele besturing moest voorrijden. Ik had motor en autorijbewijs scherp aangevraagd, zodat ik een paar weken na mijn 18e verjaardag op dezelfde dag moest afrijden voor beide rijbewijzen. Het probleem van de dubbele besturing had ik opgelost door bij een gerenommeerde rijschool het verzoek neer te leggen voor het gebruik van een examenvoertuig. Daarbij vertelde ik, dat ik vooraf ook wel een aantal rijlessen wilde nemen. Gerenommeerd wilde in dit geval zeggen dat het lestarief iets boven gemiddeld lag, nl. ƒ 10 per uur. En ze gebruikten geen, toen algemeen gebruikelijke, Kevers maar een Opel Rekord met stuurversnelling. Naar verluid was er in Utrecht ook een rijschool met Rekords, die in de vensterbank een bloempot met afgebroken clignoteurhandels had staan. Links en rechts is soms moeilijk te onderscheiden als je met grote stress auto leert rijden. Na de eerste van de in totaal 3 afgenomen lessen, vertelde de rij-instructeur mij, dat hij verwachtte dat ik met mijn rijstijl me binnen het jaar te pletter zou rijden. Hij heeft gelukkig (tot nu toe) geen gelijk gekregen. Voor het afrijden op mijn scooter had ik één les genomen. Mijn scooter-instructeur vertelde, dat één van de belangrijkste zaken was, dat je voor elke kruising goed je hoofd in de richting van de zijstraten moest buigen, om te laten zien aan de achter je rijdende examinator dat je alert was. Verder kon je een vergunning krijgen om voor het rijexamen zonder toezicht zelf te rijden op je eigen motor of scooter in een afgebakend gebied, het zogenaamde oefenrijbewijs. In mijn geval was dat in de stad Utrecht binnen het vierkant van snelwegen, maar zonder de snelwegen zelf. Op de dag van mijn 18e verjaardag ben ik niet veel thuis geweest. Ik had wel een concessie gedaan aan mijn moeder: een helm dragen, want dat was toen nog niet verplicht.
Toevallig kreeg ik vooraf te horen, dat de aan mij toegewezen examinator van opschieten hield. Toen ik na het afrijden en het slagen voor beide examens mijn rij-instructeur bedankte, was hij merkbaar teleurgesteld met dit resultaat. Ik moet hier natuurlijk wel bijvertellen, dat ik al enige jaren op het vliegveld Hilversum in ongesynchroniseerde WO-2 jeeps had gereden, dus de rijtechniek was geen probleem.
Het afrijden voor het vrachtwagen/busrijbewijs tijdens mijn diensttijd in de opleiding voor Motor Transport Officier was een anti-climax. Allemaal maten onder elkaar. Na afloop van de diensttijd geeft het gratis omruilen naar het burger rijbewijs C/E en D/E wel een bevredigend gevoel. Want alle hokjes van het rijbewijs zijn vol.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Vorige

Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten