Gilletti schreef:BertPleizier schreef:Gilletti schreef:Bij inbouw achteraf heb je alleen dan heb je niet de eigenlijk verplichte koplampsproeiers/wissers.
Is het verplicht dan bij Xenon koplampen koplampsproeiers/wissers te hebben?
Ja, want vuile koplampen kunnen zorgen voor diffuus licht en bij xenon daardoor verblining van tegenliggers.
Bij achteraf inbouw is het niet verplicht (nieuwe auto's wel) maar pasgeleden heeft de overheid het achteraf inbouwen al eens willen verbieden. Er komt vast nog een tijd dat het alsnog doorgang zal vinden.
Mag ik je aanraden om eens op het subforum "techniek" van het Autoweek.nl forum te gaan zoeken? Er zijn daar diverse topics die er diep op in gaan, ook qua techniek.
Overigens heb ik een hekel aan achteraf ingebouwde xenon.
1/
bij af-fabriek betaal je een stuk meer vanwege de automatische hoogteregeling en de sproeiers. de achterjes hebben dit niet.
2/
de achteraf zooi verblindt inderdaad eerder doordat de hoogte bij een beetje belading al helemaal verkeerd staat.
3/
de niet gereinigde koplampglazen zorgen voor het door Gilletti al genoemde probleem.
4/
het ziet er niet uit, een vol blauw vlak waar een klein blauw lampje zichtbaar hoort te zijn.
De maatregel komt heus, en terecht. Waarom hoeven de cheapies geen hoogteregeling en sproeiers te hebben en mogen zij wel verblinden?
Meestal zijn dat auto's waarbij de hoogte instelling toch al fout is...