Xenon koplampen

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Xenon koplampen

Berichtdoor BertPleizier » 06 feb 2006, 19:15

Hallo,

Ik zag bij de personenautoconfigurator voor de 407 op de Peugeot-site dat de optie "Xenon koplampen" 1000 euro kost. Ik dacht altijd dat Xenon koplampen alleen andere lampjes waren, maar dat zal gezien de prijs denk ik wel niet zo zijn.

Dus mijn vraag: wat is er dan anders? Alleen het bolletje (zijn die dan zo duur?), de hele lamp, de aanlsuitingen, enz?
BertPleizier

Re: Xenon koplampen

Berichtdoor Dick » 06 feb 2006, 22:28

BertPleizier schreef:Hallo,

Ik zag bij de personenautoconfigurator voor de 407 op de Peugeot-site dat de optie "Xenon koplampen" 1000 euro kost. Ik dacht altijd dat Xenon koplampen alleen andere lampjes waren, maar dat zal gezien de prijs denk ik wel niet zo zijn.

Dus mijn vraag: wat is er dan anders? Alleen het bolletje (zijn die dan zo duur?), de hele lamp, de aanlsuitingen, enz?

Is een compleet andere unit. Xenonlampen zijn trouwens voor veel minder geld achteraf in te bouwen. Scheelt je een hoop geld ten opzichte van een originele fabrieksoptie.
Dick

Berichtdoor Gilletti » 06 feb 2006, 22:47

Bij inbouw achteraf heb je alleen dan heb je niet de eigenlijk verplichte koplampsproeiers/wissers.

Een xenonlamp is een heel ander concept en werkt met lenzen.
Even googlen en je zult ongetwijfeld veel meer info vinden,
404 Automatique 1969 Vert Fusain - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Gilletti
Moderator

Berichtdoor BertPleizier » 06 feb 2006, 23:12

Gilletti schreef:Bij inbouw achteraf heb je alleen dan heb je niet de eigenlijk verplichte koplampsproeiers/wissers.

Is het verplicht dan bij Xenon koplampen koplampsproeiers/wissers te hebben?
BertPleizier

Berichtdoor Gilletti » 06 feb 2006, 23:16

BertPleizier schreef:
Gilletti schreef:Bij inbouw achteraf heb je alleen dan heb je niet de eigenlijk verplichte koplampsproeiers/wissers.

Ja, want vuile koplampen kunnen zorgen voor diffuus licht en bij xenon daardoor verblining van tegenliggers.

Bij achteraf inbouw is het niet verplicht (nieuwe auto's wel) maar pasgeleden heeft de overheid het achteraf inbouwen al eens willen verbieden. Er komt vast nog een tijd dat het alsnog doorgang zal vinden.
404 Automatique 1969 Vert Fusain - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Gilletti
Moderator

Berichtdoor ZEN » 07 feb 2006, 12:11

Gilletti schreef:
BertPleizier schreef:

Ja, want vuile koplampen kunnen zorgen voor diffuus licht en bij xenon daardoor verblining van tegenliggers.

Bij achteraf inbouw is het niet verplicht (nieuwe auto's wel) maar pasgeleden heeft de overheid het achteraf inbouwen al eens willen verbieden. Er komt vast nog een tijd dat het alsnog doorgang zal vinden.

Mag ik je aanraden om eens op het subforum "techniek" van het Autoweek.nl forum te gaan zoeken? Er zijn daar diverse topics die er diep op in gaan, ook qua techniek.

Overigens heb ik een hekel aan achteraf ingebouwde xenon.

1/
bij af-fabriek betaal je een stuk meer vanwege de automatische hoogteregeling en de sproeiers. de achterjes hebben dit niet.

2/
de achteraf zooi verblindt inderdaad eerder doordat de hoogte bij een beetje belading al helemaal verkeerd staat.

3/
de niet gereinigde koplampglazen zorgen voor het door Gilletti al genoemde probleem.

4/
het ziet er niet uit, een vol blauw vlak waar een klein blauw lampje zichtbaar hoort te zijn.

De maatregel komt heus, en terecht. Waarom hoeven de cheapies geen hoogteregeling en sproeiers te hebben en mogen zij wel verblinden?
Meestal zijn dat auto's waarbij de hoogte instelling toch al fout is...
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
ZEN

Keer terug naar Peugeot algemeen