Van mijn 504 is de historie redelijk bekend. De auto is op 27.08.1980 nieuw afgeleverd aan F. (Fokke) Kampherbeek uit Odijk. Na zijn pensionering verhuisde hij naar Veenendaal, waar hij enige bekendheid genoot als ambtenaar van de burgerlijke stand.
Ik trof de auto destijds aan bij mijn toenmalige werkgever, Autobedrijf Leewis in Veenendaal. Informeerde of hij te koop was, maar hij stond daar voor onderhoud, de eigenaar woonde toen in een chique appartementencomplex naast het garagebedrijf. Ik besloot de mooie 504 te 'volgen', want ik wilde 'm graag hebben. Ruim een jaar later (mei 1987) kreeg ik een tip van mijn inmiddels ex-zwager dat er een mooie 504 stond bij Peugeotdealer Van Wijk in Veenendaal (nu Van Hunnik). Ik ging kijken en het bleek om 'de bewuste' 504 te gaan, die was ingeruild op een nieuwe 405. Hij stond in de werkplaats onder een dikke stoflaag en de stoel linksvoor ontbrak. De toenmalige verkoopleider Nico de Kroon 'gunde' mij die auto voor een 'prix d' amis'. (4.750 gulden, maar het ging om een 504 in zeer goede staat van toen slechts 7 jaar oud met 113.000 km, bovendien was de 504 toen zeer populair voor export). Daarvoor ben ik De Kroon nog altijd dankbaar, want de vraagprijs (6.000 gulden) kon ik dus écht niet ophoesten. Als inruil diende de 504 GL uit '77 die ik toen had, maar die nogal aftands begon te worden. Die bracht 750 gulden op. De prijs was inclusief inspectie, een voorstoel en reparatie van de kachelkraan van de verwarming, die bleef warme lucht blazen tijdens de proefrit.
De rest van de maand op een houtje gebeten, maar ik had de 504 die ik wilde! Kampherbeek is later verhuisd naar Hoogeveen en nu - als hij nog leeft - hoogbejaard.
Tot 1992 heb ik de auto dagelijks gereden.
De 403 kocht ik in 1994 van Raymond Ostendorf uit Hilversum. Die had hem uit Frankrijk gehaald en in een opslag in Beneden Leeuwen gezet. Vervolgens was er nauwelijks met de auto gereden tot ik hem kocht. De eerste eigenaar is onbekend, de 'carte grise' vermeldt een garagebedrijf uit Montagis (Ets. Corre & Cie) als eigenaar sinds 1977 (tot 1983).
De 406 kocht ik bij Visscher Culemborg in november 2003. Eerste eigenaar was woningbouwvereniging Volksbelang uit Vianen. De onderhoudshistorie vermeldt als belangrijk feit een inbraak, waarbij de (kostbare) carkit werd gestolen, de 406 was daarbij nogal 'mishandeld': uitdeuk- en spuitwerk aan het portier linksvoor + montage nieuwe carkit.
De tweede eigenaar was ene heer Vermeulen, die de auto slechts kort in zijn bezit heeft gehad, hij werd ingeruild op een Mégane Scénic omdat Vermeulen die mooier vond.

Bien alors, ik was blij met die voorkeur van 'm...
Van de 205-en weet ik niets van vorige eigenaren: de GE komt bij Jonkhart vandaan en de CT kocht ik via internet (E-bay) van iemand uit de buurt van Alkmaar.
Auto's hebben een ZIEL...