Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor Michael Spaan » 27 jun 2013, 15:13

Hallo,

Heeft iemand recent nog contact gehad met Leo? Ik probeer hem al een paar dagen te bereiken zonder succes. Ik heb een gereviseerde XD2 in mijn renault goelette 4x4 waarvan ik graag de kleppen wil laten stellen samen met het afstellen van de dieselpomp. Aangezien ik binnenkort op vakantie ga met de auto, wil ik dit graag nog gedaan krijgen. Ik woon in Helmond waardoor Geldrop ideaal zou zijn. Ik heb al contact gehad met Karel Verhoeven in Haaren, maar deze heeft geen tijd voor me. Andere adressen waar ik deze afstelling goed uit zou kunnen laten voeren (bij voorkeur al dit weekend) zijn ook heel erg welkom! Moderne bedrijven zien je niet graag komen met zo'n oude motor danwel auto dus ik zou de oude baasjes die nog practische kennis hebben van een dergelijke motor en het niet eerst in een boek moeten opzoeken...

Groeten, Michael
Michael Spaan
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 aug 2011, 00:57

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor joospeugeot » 27 jun 2013, 15:18

kleppen stellen zou eigenlijk bij ieder garage bedrijf kunnen. stelt bij een indenor niks voor. t meeste werk is t de en monteren van de klepdeksel.

pomp afstellen kan je ook wel waarschijnlijk laten doen bij de dieselservice bedrijf of motorrevisiebedrijf.

maar wat is je probleem dan ? als je motor is gereviseerd dan zou de dieselpomp toch al afgesteld moeten zijn kwa tijdstip.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor Michael Spaan » 27 jun 2013, 21:51

Hallo,
Ik heb het blok laten boren en honen, kop laten vlakken en nieuwe kleppen met geleiding laten monteren en inslijpen. De complete assemblage heb ik zelf gedaan inclusief afstellen kleppen en pomp. De cilinders zijn op zicht op tdp gezet door naar de tuimelaars te kijken. Ik heb daar niet het juiste meetgereedschap voor en aangezien het een voorkamer diesel is, kun je niet makkelijk beoordelen waar de zuiger staat zonder een klep te laten zakken. Idem pomp deze heb ik er op gehoor opgezet. Op zich loopt de motor netjes zonder rook etc. maar ik zou het graag perfect af laten stellen nu hij net ingereden is en ik bijna mee op vakantie ga. Dit is de eerste motor die ik gereviseerd heb en wil graag zien of de afstelling beter kan. Mede omdat ik een motorrem geplaatst heb (vacuüm bediende klep in de uitlaat), wil ik er zeker van zijn dat de uitlaatklep dichtzit tijdens de inlaatslag. Anders is de functie van de motorrem ook overbodig. Ik las dat de pomp met een klokje op tijd wordt gezet en ik ging ervan uit dat ik daar het beste bij een oude rot in het vak voor kon zijn. Ik zal ook eens contact opnemen met het revisiebedrijf dat de onderdelen heeft voorbereid voor me.

Michael
Michael Spaan
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 aug 2011, 00:57

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor Michael Spaan » 29 jun 2013, 10:23

Nah na behoorlijk wat rondbellen ben ik voor het op tijd zetten van de dpc pomp nog niet veel verder. Dit is allemaal te lastig voor de garages of men heeft "geen tijd hiervoor". De kleppen laat ik stellen bij het revisiebedrijf, maar de pomp is nog niet geregeld. Voor de losse pomp af te stellen heb ik een goed adres gevonden die veel info gaf en behulpzaam was. Deze stelt echter alleen de pomp inwendig af en niet op tijd op de motor zelf... Ook over het op tijd zetten vind ik maar bar weinig informatie. Het haynes manual schrijft er niets over, het is een klus voor een specialist. Maar dan moet je die eerst een zien te vinden!

Michael
Michael Spaan
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 aug 2011, 00:57

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor 403diesel » 29 jun 2013, 10:46

Ik weet dat er speciaal gereedschap voor is idd.
Is dit niet te leen bij PCN? Misschien zit daar dan ook een handleiding bij.
Ik wil me er ook eens in verdiepen. Ben er wel achter dat de merktekens bij een XD2 anders zijn dan bij de XD85/88/90.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor Michael Spaan » 29 jun 2013, 11:09

Net aan het struinen geweest op youtube. Je moet er wat frans voor kennen, maar zo moet het dus!

http://youtu.be/38MDvbTh3CU

http://youtu.be/llQ2kSE2rsM

Michael
Michael Spaan
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 aug 2011, 00:57

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor LouisdeFunes » 29 jun 2013, 15:00

bij de venlose motorenrevisie (bedrijf ligt in venlo en niet ver van helmond) kunnen ze de dieselpomp afstellen, er werkt daar een wat oudere monteur die dit nog kan en het gereedschap er voor heeft.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor Harrie » 30 jun 2013, 23:20

kleppen stellen is simpel als je voelermaten hebt, een goed setje hoort in je gereedschapkist
en haal je voor een klein bedrag bij een automaterialenzaak.
Zet de versnellingsbak in de hoogste versnelling en zo kun je door de auto te verduwen ,
de motor draaien ( mits het een automaat is, dan een passende pouliesleutel gebruiken )
Een cilinder op tuimelen ( = uitlaat sluit terwijl inlaat opent ) dan de kleppen van zijn ega stellen:
1 op tuimelen: stel de kleppen van cil. 4 af
3 op tuimelen: stel de kleppen van cil. 2 af
4 op tuimelen: stel de kleppen van cil. 1 af
2 op tuimelen: stel de kleppen van cil. 3 af.
( cyl 1 en 4 gaan tegelijk op en neer, cyl 2 en 3 ook, zijn dus met elkaar "getrouwd" zoals men vroeger wel eens zei.)

klepspeling ( koude motor ) : inlaat 0,15 mm ; uitlaat 0,25 mm

----------------------------------------

Brandstofpomp XD2: Rotodiesel DPA 3442 -221 4800, 450, 321, 460:
Stand van zuiger vóór B.D.P.: 4,54 mm +/- 0,15 mm óf 24 graden vóór BDP
Stand van de plunjer na het O.D.P. = taststift op max. diepte.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt , of als je dit aanrijkt aan een diesel-expert, dit in orde komt :wink:
succes met die gewéldige motor, de "onverwoestbare" XD2 :wink:
met vr. groet, Harrie
p.s.: gebruik altijd een goede ringsleutel 13 voor de borgmoer, en een flinke schroevedraaier voor
de klepstelboutjes, Draai de moer niet té vast, dan kan het gedeeltelijk geharde klepstelboutje breken ( nu of op korte termijn )
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor Michael Spaan » 02 jul 2013, 09:26

Hallo,

Bedankt voor alle tips! Mijn xd2 heeft raar maar waar een dpc pomp (motor uit 1990). Na de tip van de venlose motorenrevisie, heb ik direct contact met hun opgenomen. Nu zit ik in de cantine te wachten! Kleppen zijn net afgesteld en mijn instelling was niet heel slecht. Door het inlopen stonden ze iets te strak maar nog wel met speling. Nu de pomp nog, het stickertje met de instelwaarde is na 23 jaar natuurlijk verdwenen wat het iets lastiger maakt. Maar ze gingen eruit komen, een wat oudere man met veel pomp ervaring stuurt de monteurs aan. Goede tip, snel geholpen (gisteren de afspraak gemaakt) en leuk contact. Kosten? Dat hoor ik straks wel, ben al lang blij dat ik ergens terecht kan. Het is wel deprimerend als je rond aan het bellen gaat en men haalt de neus op voor dit soort werk.

Michael
Laatst bijgewerkt door Michael Spaan op 02 jul 2013, 11:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Michael Spaan
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 aug 2011, 00:57

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor LouisdeFunes » 02 jul 2013, 10:28

fijn te horen dat mijn tip een goeie was, het is een fijn bedrijf met veel kennis in huis. ook de rekening vond ik alleszins vriendelijk.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor MarcoPeus » 02 jul 2013, 10:55

Michael Spaan schreef:Het is wel deprimerend als je rond aan het bellen gaat en men haalt de neus op voor dit soort werk. Michael


Mooi dat je zo goed geholpen bent, sommige bedrijven hebben nog hart voor een klant en hun auto's i.p.v. die figuren die alleen willen scoren en snel rijk zijn.
Toen ik bezig was met mijn 104, bijna 20 jaar geleden, heb ik ook een paar bedrijven bezocht om herstelwerk te laten doen. Ik kreeg toen ook vaak de deksel op de neus onder t motto: "de auto is t niet waard". Dat bepaal ik zelf wel.
Veel plezier straks met je afgestelde wagen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot specialist in Geldrop (nabij Eindhoven)

Berichtdoor LouisdeFunes » 02 jul 2013, 11:25

heb even de goelette opgezocht, ik dacht dat ik de wagen niet kende, maar toen ik de foto's zag, herkende ik hem uit mijn jeugdjaren, toen zag je ze hier ook rondrijden:

http://www.goelette.nl/g_histo.htm
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Vorige

Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten