Hallo Hennie en Adri en mogelijk andere geinteresseerden in de calmixkachel. Hier de kleinzoon van Nanninga en voormalig geliefde van Hennie.
Mijn opa was de ontwerper van de Calmix (samen met zijn rechterhand Sake Hoeksma) en heeft er eerst enkele duizenden zelf gefabriceerd in zijn werkplaats in Groningen (daar zit nu bierbrouwerij Martinus). Toen de vraag begon te groeien heeft hij een fabrikant gezocht om de produktie over te nemen, dat werd dus de verenigde blikfabrieken ThomassenVerblifa, in Doesburg. Wij verhuisden met z'n allen naar Dieren toen door de aardgasproduktie duidelijk werd dat de calmix in zijn toenmalige vorm het niet zou redden. Er waren toen al wel meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Mijn opa kreeg samen met Sake Hoeksma de ruimte en middelen bij de fabriek in Doesburg om te werken aan een opvolger van de calmix. Dat zou een petroleumgevelkachel worden, ook electrisch vergassend. Na een aantal jaar daaraan gewerkt te hebben en ook in diverse landen octrooien te hebben gekregen is die gevelkachel niet echt van de grond gekomen. Mijn opa ging terug naar Groningen en heeft daar tot ongeveer zijn 90e nog reparatiewerkzaamheden verricht voor de steeds zeldzamer wordende calmixbezitters. Ondertussen werkte hij al jaren gepassioneerd aan de ontwikkeling van een camper met uitschuifbare douchecabine en bedjes die opgemaakt en wel in de bodem verdwijnen zodat er ruimte ontstaat in de camper. Hij heeft hier eigenlijk tot zijn dood aan gewerkt met een passie en enthousiasme die een voorbeeld was voor ons allemaal en ook wel eens wat doorschoot. Hij kon vanwege zijn ogen niet meer autorijden en huurde dan een bakfiets om materialen te vervoeren of fietste op zijn 95e door weer en wind naar een bedrijventerrein aan de rand van de stad. Mijn opa was een ontwerper, ontwikkelaar, uitvinder, designer en tekstschrijver ineen. Hij werkte graag met hout en metaal. Bijzondere voorliefde voor ambacht en kunst en oog voor detail. 13 oktober 2015 is hij overleden, 97 jaar geworden.
Adri, fijn dat jij nog kennis hebt over de kachel, én die gebruiksaanwijzing.... zou je die mij willen mailen, naar demiddag at gmail punt com? Met dank en hartelijke groet,
René