MarcoWetzels schreef:Mijn Saxo (die in de zaak rijdt) was gisteravond even bij de baas op bezoek. Terwijl de bestuurster hier was maakte ze de opmerking dat de auto naar benzine stonk.
Ik natuurlijk met zaklamp in de aanslag even zoeken, onder de kap niets, aan de tank ook niets en toen rook ik t ook. Zag ik t benzinefilter vrij laag hangen en de brandstofleiding ook erg vochtig.
Blijkbaar lekt de aan/afvoer slang van t filter ergens maar ik kan niet goed zien waar. Volgend weekend is de Saxo in de werkplaats omdat de bestuurster vrij heeft en dan wil ik even groot onderhoud doen.
Remmen en remvloeistof vervangen, olie en filters (lucht/benzine/olie) en naar de uitlaat kijken (hoorde iets pruttelen toen ze wegreed). En meteen dan die slang nakijken. Met wat geluk heeft mijn sloper 309 iets van do'n slang er nog op zitten zodat ik dat om kan zetten.
Zo, dat was dat. Helemaal zelfstandig een grote beurt uitgevoerd aan de Saxo.
Onderdelen gehaald bij de lokale onderdelen boer. Lucht/olie/benzine/interieur filter, bougies en v-snaar.
In de werkplaats maar eerst begonnen aan de bougies. 1 voor 1 los en meteen een nieuwe erin dacht ik zo even te doen. Begon al goed, draai ik de bobine los, breekt er een blokje af dat aan t draadeind zit. De condensator zo blijkt. MERDE! Nou ja, waarde staat er op dus even kijken voor een andere. Helaas blek er ook nog een gaatje in de pijp komende vanaf de kat te zitten dus even langs de sloop dan maar later.
Bougies vervangen en terwijl ik bezig ben zie ik dat er geen Vsnaar maar een Multiriem op de wagen zit. Dikke pech dus maar ik moest toch al terug naar de onderdelen boer want die had de benzine filter vergeten mee te geven.
Olie afgelaten, filter cartridge vervangen (kliederboel), nieuwe olie er in. PSH even gebeld hoe ik de service interval kon resetten. Ook even gedaan en toen terug naar de onderdelen boer en even langs de sloop.
Multiriem op voorraad gelukkig, benzine filter meegenomen.
Bij de sloop aangekomen, gene kat op voorraad voor een saxo, tenminste niet voor een 1.1 uit 2001. Balen. Dan maar dicht smeren en later even bakken en braden (geen lasapparaat in de werkplaats)
Toch nog even over t terrein gelopen, staat daar een Clio met de kap open én een condensator los op de motor liggend.
Laat t nu precies dezelfde zijn en zonder gereedschap te demonteren.
Meteen eraf getrokken en meegenomen (was nog gratis ook)
Alles erop gezet en wat een verschil, auto rijdt stukken soepeler, waarschijnlijk was die condensator al langer kapot (stond ook bol) dus vervangen was geen luxe. We kunnen er weer tegenaan!
Alleen nog een keer de RemVloeiStof vervangen door Dot 5.1 en uitlijnen. Mooi 3-400 euro bespaard vandaag zodat Apeldoorn me weer wat meer kan afromen aan t eind van t jaar.