Peugeot 405 Turbo16 (replica)
Geplaatst: 28 jan 2015, 09:12
Hallo!
Wij, Joep en Loek, speelden met het idee om eens een keer met de carbagerun of een dergelijke roadtrip mee te gaan doen. Omdat we beiden Peugeot liefhebber zijn begonnen we dus te brainstormen over wat voor een, of welke Peugeot we daarvoor konden gebruiken. Het belangrijkste uitgangspunt is en blijft dat het zo goedkoop mogelijk moet. We hebben beiden al een of meerdere Peugeot projecten lopen die grondig aangepakt moeten worden, dus dit is echt een intermezzo, en het moet wel leuk blijven.
Omdat er al vaak iets met een 205 gedaan wordt kwamen we op het wat onorthodoxe idee om als basis een 405 te nemen.
Nope, geen typefout, echt een 405…
Een Mi16 of T16, of zelfs een SRi valt eigenlijk al sowieso buiten budget, tenminste, als je een beetje een solide basis wil en niet direct een halve wagen moet restaureren om het enigszins veilig en mooi te maken. Dus werd er gezocht binnen de pijnlijk trage zone.
We hadden als budget voor aanschaf maximaal € 500,-- gesteld en het MOEST een witte zijn, waarom vertellen we dadelijk. Dan wordt de keuze dus al akelig klein. Desalniettemin vonden we iets naar onze smaak, een witte 405 1.6 GL *kuch* automaat *kuch* met slechts 138.000 km op de klok. Geen geldige APK en woonachtig in België. Hmmm…
Dus op de gok, de ambulance achter de 607 gehangen en op naar Maldegem. Aldaar troffen we een helemaal niet verkeerd exemplaar aan. Het enige wat opviel was de hoeveelheid rook uit de uitlaat, maar verder keihard en gewoon netjes! De handelaar niet meegerekend, was de 405 van de eerste eigenaar. Een oud stel dat, ook te zien aan de onderhoudshistorie, altijd korte stukjes gereden heeft. Tenenkrommend lui maar nooit verkracht, hoogstens de koppeling . Dus, papiertjes getekend, centjes overhandigd, opgeladen en naar huis ermee!
Maar goed. Dan heb je dus een degelijke Peugeot 405 1.6 GL *kuch* automaat *kuch*, en dan? Wat kun of wil je ermee?
Allebei zijn we erg gecharmeerd van de 405 Turbo 16 en wel de uitvoering waarmee Ari Vatanen in 1988 het record op de Pikes Peak vestigde.
Dit is dus de reden dat het een witte 405 moest zijn. Afgezien van het buitenaards grote verschil in vermogen en het feit dat het een speciaal ontwikkelde 2-deurs carosserie betreft, zijn wij ervan overtuigd dat we er een uiterst respectabele 4-deurs replica van kunnen maken. Dus dat gaan we doen! We hebben er een Photoshopje van gemaakt, deze gebruiken we als referentie bij het bouwen natuurlijk, maar ook om de lezers een beeld te geven van wat het kan, zal en moet worden.
Maar goed…
Voordat het zover is, zal de 405 technisch helemaal in orde gemaakt moeten worden voor invoer en keuring bij de RDW. Er waren enkele puntjes mis die aangepakt moesten worden:
- De spiegel in de koplampen was compleet verweerd en APK-afkeur. Dus voor een paar euro een setje goede koplampen aangeschaft. Goed te zien op de foto, links de oude en rechts de nieuwe unit.
- De aandrijfashoes aan de bijrijderskant was gescheurd en moest vervangen worden. Hiervoor een aftermarket hoesje gekocht en met een kegel gemonteerd, zodat niet de gehele aandrijfas uitgenomen hoefde te worden.
- Remblokken vervangen.
- De einddemper en middendemper waren niet al te best meer. Gelukkig voor een paar tientjes een z.g.a.n. setje op de kop kunnen tikken.
- Er bleek bij de vorige APK-keuring in België een te groot verschil in remkracht links en rechts te zijn bij de achterremmen. We konden er verder niets aan zien, dus een keer goed ontluchten en maar hopen dat het verschil op de rembank binnen de marges valt.
- Tevens stond de handrem veel te strak, deze nog wat afgesteld.
- Verder nog een beurtje gegeven. De bougies zwommen alle vier in een aardige plas olie, het luchtfilter was ook doordrenkt in olie. Brandstoffiltertje, oliefiltertje, nieuwe olie, etc. Na deze beurt en het blok een keer goed heet te hebben gereden was ook direct het roken opgelost, puur condens in het blok en de uitlaat dus. Dit was ook wel het vermoeden aangezien er behoorlijk wat sludge in het olievulputje te vinden was.
Technisch gezien was de 405 klaar, maar om wat goodwill te kweken bij een keurmeester, wilden we de 405 toch proper de werkplaats in kunnen rijden:
- De voorbumper even provisorisch gerepareerd. Het zal immers niet de uiteindelijke bumper zijn waarmee gereden zal worden. Daarover later meer.
- Een setje van Joep’s 306 velgen erop geknikkerd met goede banden erop. Oogt toch wel wat beter, echter wel tijdelijk. We hebben al een setje witte 1.9 Speedline’s klaarliggen.
- Het motorruim ook maar eens aangepakt.
- Als laatste de 405 een grondige poets, klei en wax beurt gegeven, tot en met de binnenkant van de achterlichtunits. En zie hier, toch een nette 405!
22-12-2014 – D-Day
De 405 bij de RDW aangeboden voor invoer en keuring. Allebei een beetje gespannen, we zijn geen doorgewinterde monteurs dus kunnen er nog altijd 1001 dingen niet goed zijn. Maar goed, de keurmeesters waren enthousiast om eens een 405 te zien –en het mag gezegd- vooral in een dergelijk mooie staat. De keurmeester was zeer schappelijk en deed zelfs op de rembank nog een aantal extra pogingen omdat in eerste instantie de achterremmen toch wat te veel verschil tussen links en rechts lieten zien, maar later herstelde dit zich. Op de brug voor de APK keuring kwam hij alleen witte i.p.v. oranje lampjes in de achterste knipperlichten tegen en een ontbrekend rubbertje aan de bestuurderszijde bij de remslang. Wederom zeer schappelijk om dit als puntjes mee te geven maar de 405 er niet op af te keuren.
Ongelooflijk maar waar, de 405 met vlag en driekwart wimpel door de keuring heen. Het ritje terug naar huis was dan ook zeer bevredigend, overigens ook de eerste keer om met de 405 op de snelweg te cruisen.
Het is een fantastische wagen, geweldige stoelen, fijn stuur, de automaat schakelt heerlijk. Schandalig eigenlijk, dat je voor zo weinig geld zo’n fijne auto met maar 138.000 km op de klok kunt kopen.
Goed, waar waren we? Oh ja. De 405 gekeurd, dus na bpm-aangifte was het wachten geblazen op het kenteken. Altijd leuk, in afwachting zijn van het kenteken dat wordt toegewezen. Het is geworden:
Wat nog rest is het vervangen van de distributierem, spanrol en waterpomp, want we hebben geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is.
De 405 is nu geschorst en zal de komende maanden de metamorfose tot Turbo 16 Replica ondergaan. Bij de volgende update zal de eerste bestickering en andere aanpassingen de revue passeren.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende!
Groeten,
Joep en Loek
Wij, Joep en Loek, speelden met het idee om eens een keer met de carbagerun of een dergelijke roadtrip mee te gaan doen. Omdat we beiden Peugeot liefhebber zijn begonnen we dus te brainstormen over wat voor een, of welke Peugeot we daarvoor konden gebruiken. Het belangrijkste uitgangspunt is en blijft dat het zo goedkoop mogelijk moet. We hebben beiden al een of meerdere Peugeot projecten lopen die grondig aangepakt moeten worden, dus dit is echt een intermezzo, en het moet wel leuk blijven.
Omdat er al vaak iets met een 205 gedaan wordt kwamen we op het wat onorthodoxe idee om als basis een 405 te nemen.
Nope, geen typefout, echt een 405…
Een Mi16 of T16, of zelfs een SRi valt eigenlijk al sowieso buiten budget, tenminste, als je een beetje een solide basis wil en niet direct een halve wagen moet restaureren om het enigszins veilig en mooi te maken. Dus werd er gezocht binnen de pijnlijk trage zone.
We hadden als budget voor aanschaf maximaal € 500,-- gesteld en het MOEST een witte zijn, waarom vertellen we dadelijk. Dan wordt de keuze dus al akelig klein. Desalniettemin vonden we iets naar onze smaak, een witte 405 1.6 GL *kuch* automaat *kuch* met slechts 138.000 km op de klok. Geen geldige APK en woonachtig in België. Hmmm…
Dus op de gok, de ambulance achter de 607 gehangen en op naar Maldegem. Aldaar troffen we een helemaal niet verkeerd exemplaar aan. Het enige wat opviel was de hoeveelheid rook uit de uitlaat, maar verder keihard en gewoon netjes! De handelaar niet meegerekend, was de 405 van de eerste eigenaar. Een oud stel dat, ook te zien aan de onderhoudshistorie, altijd korte stukjes gereden heeft. Tenenkrommend lui maar nooit verkracht, hoogstens de koppeling . Dus, papiertjes getekend, centjes overhandigd, opgeladen en naar huis ermee!
Maar goed. Dan heb je dus een degelijke Peugeot 405 1.6 GL *kuch* automaat *kuch*, en dan? Wat kun of wil je ermee?
Allebei zijn we erg gecharmeerd van de 405 Turbo 16 en wel de uitvoering waarmee Ari Vatanen in 1988 het record op de Pikes Peak vestigde.
Dit is dus de reden dat het een witte 405 moest zijn. Afgezien van het buitenaards grote verschil in vermogen en het feit dat het een speciaal ontwikkelde 2-deurs carosserie betreft, zijn wij ervan overtuigd dat we er een uiterst respectabele 4-deurs replica van kunnen maken. Dus dat gaan we doen! We hebben er een Photoshopje van gemaakt, deze gebruiken we als referentie bij het bouwen natuurlijk, maar ook om de lezers een beeld te geven van wat het kan, zal en moet worden.
Maar goed…
Voordat het zover is, zal de 405 technisch helemaal in orde gemaakt moeten worden voor invoer en keuring bij de RDW. Er waren enkele puntjes mis die aangepakt moesten worden:
- De spiegel in de koplampen was compleet verweerd en APK-afkeur. Dus voor een paar euro een setje goede koplampen aangeschaft. Goed te zien op de foto, links de oude en rechts de nieuwe unit.
- De aandrijfashoes aan de bijrijderskant was gescheurd en moest vervangen worden. Hiervoor een aftermarket hoesje gekocht en met een kegel gemonteerd, zodat niet de gehele aandrijfas uitgenomen hoefde te worden.
- Remblokken vervangen.
- De einddemper en middendemper waren niet al te best meer. Gelukkig voor een paar tientjes een z.g.a.n. setje op de kop kunnen tikken.
- Er bleek bij de vorige APK-keuring in België een te groot verschil in remkracht links en rechts te zijn bij de achterremmen. We konden er verder niets aan zien, dus een keer goed ontluchten en maar hopen dat het verschil op de rembank binnen de marges valt.
- Tevens stond de handrem veel te strak, deze nog wat afgesteld.
- Verder nog een beurtje gegeven. De bougies zwommen alle vier in een aardige plas olie, het luchtfilter was ook doordrenkt in olie. Brandstoffiltertje, oliefiltertje, nieuwe olie, etc. Na deze beurt en het blok een keer goed heet te hebben gereden was ook direct het roken opgelost, puur condens in het blok en de uitlaat dus. Dit was ook wel het vermoeden aangezien er behoorlijk wat sludge in het olievulputje te vinden was.
Technisch gezien was de 405 klaar, maar om wat goodwill te kweken bij een keurmeester, wilden we de 405 toch proper de werkplaats in kunnen rijden:
- De voorbumper even provisorisch gerepareerd. Het zal immers niet de uiteindelijke bumper zijn waarmee gereden zal worden. Daarover later meer.
- Een setje van Joep’s 306 velgen erop geknikkerd met goede banden erop. Oogt toch wel wat beter, echter wel tijdelijk. We hebben al een setje witte 1.9 Speedline’s klaarliggen.
- Het motorruim ook maar eens aangepakt.
- Als laatste de 405 een grondige poets, klei en wax beurt gegeven, tot en met de binnenkant van de achterlichtunits. En zie hier, toch een nette 405!
22-12-2014 – D-Day
De 405 bij de RDW aangeboden voor invoer en keuring. Allebei een beetje gespannen, we zijn geen doorgewinterde monteurs dus kunnen er nog altijd 1001 dingen niet goed zijn. Maar goed, de keurmeesters waren enthousiast om eens een 405 te zien –en het mag gezegd- vooral in een dergelijk mooie staat. De keurmeester was zeer schappelijk en deed zelfs op de rembank nog een aantal extra pogingen omdat in eerste instantie de achterremmen toch wat te veel verschil tussen links en rechts lieten zien, maar later herstelde dit zich. Op de brug voor de APK keuring kwam hij alleen witte i.p.v. oranje lampjes in de achterste knipperlichten tegen en een ontbrekend rubbertje aan de bestuurderszijde bij de remslang. Wederom zeer schappelijk om dit als puntjes mee te geven maar de 405 er niet op af te keuren.
Ongelooflijk maar waar, de 405 met vlag en driekwart wimpel door de keuring heen. Het ritje terug naar huis was dan ook zeer bevredigend, overigens ook de eerste keer om met de 405 op de snelweg te cruisen.
Het is een fantastische wagen, geweldige stoelen, fijn stuur, de automaat schakelt heerlijk. Schandalig eigenlijk, dat je voor zo weinig geld zo’n fijne auto met maar 138.000 km op de klok kunt kopen.
Goed, waar waren we? Oh ja. De 405 gekeurd, dus na bpm-aangifte was het wachten geblazen op het kenteken. Altijd leuk, in afwachting zijn van het kenteken dat wordt toegewezen. Het is geworden:
Wat nog rest is het vervangen van de distributierem, spanrol en waterpomp, want we hebben geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is.
De 405 is nu geschorst en zal de komende maanden de metamorfose tot Turbo 16 Replica ondergaan. Bij de volgende update zal de eerste bestickering en andere aanpassingen de revue passeren.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende!
Groeten,
Joep en Loek