Nummerbord onherkenbaar maken

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Nummerbord onherkenbaar maken

Berichtdoor Frank 205 » 07 maart 2006, 16:22

Het valt mij op dat er veel mensen zijn die of hun hele nummerbord "afdekken" of maar een gedeelte laten zien, waarom?

Als je een auto van iemand anders op de foto zet kan ik me er nog wat bij voorstellen maar waar ben je bang voor als het om je eigen auto gaat.

Op de site van de RDW kun je als je een kenteken invoerd keurig zien hoe lang iemand de auto al heeft, of hij nog een geldige APK heeft en wat voor type het precies is. Lijkt mij allemaal niet zo schokkend. Wat je ervoor betaald hebt en of je nog bekeuringen open hebt staan komt hierdoor echt niet aan het licht. laat staan de naam en het adres van de eigenaar.

Laten jullie nou eens weten waarom je wel of niet je eigen nummerbord onherkenbaar maakt.

Ik heb er zelf totaal geen problemen mee dat mijn kentekens bekend zijn, dus bij deze:

JS-SX-31
AE-57-97
98-JF-LS
XJ-46-YS,

P.s. Laat even weten als ik weer op mag voor de APK.
Peugeot, groot of klein, altijd fijn!
Frank 205

Berichtdoor jon » 07 maart 2006, 16:28

Stel dat iemand kwade bedoelingen heeft... Hij ziet jouw auto staan en heeft zelf ook zo'n auto. Hij maakt een kenteken, gelijk aan het jouwe en gaat daarmee rondrijden.

Ik heb er zelf ook niet zo'n probleem mee, maar ja.. Als dan ik dan voor 1 foto 3x te horen krijg dat ik m'n kenteken onherkenbaar moet maken.. Ach, dan doe ik dat toch. :-)

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
jon

Berichtdoor Jeetje » 07 maart 2006, 16:58

Er zijn tal van redenen te bedenken waarom je het kenteken van je auto niet op het net zou willen...

Ik heb echter ook geen problemen met die redenen, dus wat mij betreft, mag het kenteken van mijn auto gewoon op internet...

Een aantal redenen staan hierboven al, maar het is ook zo dat er op basis van het kenteken veel meer informatie over de eigenaar kan worden ingewonnen.

Zo kunnen er op basis van het kenteken -relatief eenvoudig- de verzekeraarsgegevens, maar ook de eigenaarsgegevens achterhaald worden. En als je dat laatste weet (adres en woonplaats) kun je ook gaan bekijken hoe makkelijk/moeilijk is om die auto -bijvoorbeeld- te stelen, etcetera, etcetera...
... it's better to burn out, than to fade away...
Jeetje

Berichtdoor Frank 205 » 07 maart 2006, 17:11

Nu zijn mijn auto's op dit moment niet erg interessant om te stelen :? (al moet ik zeggen dat ik vannacht toch erg snel uit mijn bed sprong toen ik een auto in zijn toerenbegrenzer hoorde vliegen "daar gaat mijn rallye" (gelukkig niet) )

Maar als je die gegevens wilt achterhalen zou ik op de openbare weg ook met onherkenbare nummers moeten rijden. Wie kwaad wil kan dat toch wel.
Peugeot, groot of klein, altijd fijn!
Frank 205

Berichtdoor ZEN » 07 maart 2006, 17:47

Dat vind ik ook Frank.

Ik heb ze nooit onherkenbaar gemaakt.
Niet van de leaser en niet van mijn (ex) klassiekers. 8)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
ZEN

Berichtdoor Edzo » 07 maart 2006, 17:57

tja....ik doe het sowieso met foto's van auto's van andere mensen.....tbv.HUN privacy.
Voor mezelf maakt het me eig. niet zoveel uit, het valt me wel op dat er hier veel meer nummers staan dan op bv. het (collega) forum www.pug205.nl. daar haalt iedereen de nummers weg, dus ik ook.
Als ik hier dan dezelfde plaatjes plaats, zit het nummer er idd. niet meer op .

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Edzo

Berichtdoor Gilletti » 07 maart 2006, 21:55

De auto's hier zijn ook stuk voor stuk vrijwel uniek en daardoor oninteressant voor duplicaat nummerplaten.

Ook diefstal voor omkatten is niet relevant omdat de auto's veelal wat ouder zijn en het daardoor vaak niet waard zijn om al die moeite in te steken. En zie maar eens eens gauw een koper te vinden, want zolang ze de Benelux niet verlaten zijn veel wagens bekend binnen "de Peugeot scene".

Enige wat ik kan bedenken is dat wellicht een Afrikaanse bende op zoek zou kunnen zijn naar 504/505's.
404 Automatique 1969 Vert Fusain - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Gilletti
Moderator

Berichtdoor Idranor » 07 maart 2006, 22:20

Ik heb het me ook wel eens afgevraagd maar er zijn inderdaad mensen die bang zijn dat via het kenteken hun gegevens achterhaald kunnen worden.

Zelf heb ik er totaal geen moeite mee en ik maak kentekens van anderen alleen onzichtbaar op verzoek.
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Idranor

Berichtdoor Evert G.D » 08 maart 2006, 02:48

Onherkenbaar maken gebeurt idd vaak om te voorkomen dat iemand je auto ongewild komt 'ophalen'. Al heb ik er zelf geen problemen mee, 'm oude Peuzen stonden ook met kenteken in een blad en ik heb ze nog :mrgreen:

Kentekens afdekken vind ik aan de ene kant een beetje overdreven, maar als iemand het liever niet prijgeeft...soit... al kun je op de site van de RDW wel veel natrekken, maar niet de eigenaar. Hoewel...een goeie dief is handig genoeg. Voor de 403 ben ik niet zo bang (te langzaam en te opvallend), de 504 vind ik zelf iets kwetsbaarder, zo'n auto heb je toch relatief snel in Marseille en op de boot naar Afrika. :roll: Om die reden parkeer ik 'em altijd met een Auto-lock. :D Hetzelfde geldt voor de cabrio 205, en wie een 1.1 205 GE steelt... is gek. :mrgreen: Bij de 406 vertrouw ik op de startonderbreker :D
Auto's hebben een ZIEL...
Evert G.D

Berichtdoor peppo » 08 maart 2006, 10:15

Ik vind het "wegkliederen" van kentekens ten koste gaan van de foto en zal dat bij mijn auto dan ook niet doen.

Ik vraag me dan ook af of mensen die wel (delen van) kentekens onleesbaar maken om geen ongewenst bezoek aan te trekken ook de nummerplaten van hun auto verwijderen bij meetings, bezoeken aan het clubmagazijn of andere (club)activiteiten. Aan dit soort bijeenkomsten wordt ook vaak van tevoren in ruime kring aandacht gegeven en het is voor mensen met minder eerlijke bedoelingen dus erg makkelijk om hiervan op de hoogte te raken. Eens kijken bij de forummeeting op 16 april hoeveel nummerborden er zijn verwijderd :-)
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo

Berichtdoor jon » 08 maart 2006, 10:29

peppo schreef:Ik vind het "wegkliederen" van kentekens ten koste gaan van de foto en zal dat bij mijn auto dan ook niet doen.

Ik ben het met je eens en maak er vaak een uitdaging van om het zo mooi mogelijk te doen. Ook dat is een reden om 't te doen. Ik vind photoshoppen gewoon leuk.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
jon

Berichtdoor Idranor » 08 maart 2006, 23:23

Das wel een legitieme reden maar eigenlijk vind ik weggekliederde kentekens gewoon irritant. Eén van de eerste dingen waar ik naar kijk bij oude/interessante auto's is het kenteken (met name voor het bouwjaar) en ik zoek het ook vaak op op de site van de RDW.
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Idranor

Berichtdoor Mockenrue » 09 maart 2006, 01:28

Ik zie binnen onze scene ook geen gevaar voor kentekens op de site. Kan me voorstellen dat 't bijvoorbeeld bij VW Golf tuning sites anders is.

Op m'n 404 Cabrio/Coupé site staan ondertussen meer dan 100 auto's, nog nooit een klacht gehoord omtrent zichtbaarheid kenteken.

En iedereen die mee doet aan een meeting of tourrit kan onderhand toch wel weten dat er meestal dezelfde avond al foto's geplaatst worden hier als sfeerimpressie. Je kunt toch niet verwachten dat die posters eerst alle kentekens gaan zitten poetsen in Photoshop ?
Mockenrue

Berichtdoor JT » 09 maart 2006, 01:40

Mockenrue schreef:Kan me voorstellen dat 't bijvoorbeeld bij VW Golf tuning sites anders is.
Idd, je wilt aan de buitenwereld niet laten weten dat je, vermomd met pet en misschien spiegelende zonnebril. behalve je fiets met 3 versnellingen, ook een golf hebt!
Sorry, kon het niet laten...
Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen sie die Packungsbeilage oder fragen Sie Ihre Arzt oder Apotheker
JT

Re: Nummerbord onherkenbaar maken

Berichtdoor jan-03 » 06 jun 2011, 23:45

Het is natuurlijk wel een risico als je een spot hier plaatst en de eigenaar niet publiek wil weten dat zijn auto op die plek stond.
Als je tegen je eega net hebt verteld dat je alleen even een blokkie om bent geweest en ze ziet dat je auto op een voor haar dubieuze plek is gespot??!!
#&*!* dat kan natuurlijk een rel geven!! En zo kan je nog wel meer voorbeelden geven!! Iemand die zichzelf ziek heeft gemeld bij z,n baas enz enz.
Maar goed dat risico loop je in een samenleving!!
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
jan-03

Berichtdoor FNL » 08 jun 2011, 12:59

Bekijk het van een esthetisch oogpunt. Een mooie foto van een klassieker met een weggepoets of neutrale nummerplaat vind ik fraaier. Maar dan moet je hel goed met Photoshop om kunnen gaan. Soms zie je bijna weggeverfde nummerplaten en dat vind ik storend. Het liefst zou ik mooie foto's willen maken met alleen het type op de nummerplaat "304" of "604" origineel Peugeot. Zonder nummerbord gaat de focus meer uit naar de auto. Overige argumenten zijn strikt genomen persoonlijk lijkt me omdat je op de straat al het nummerbord van je buren kunt 'gebruiken'. Of je kunt toch gewoon een fakenummer nemen? 12-YA-66 of zoiets? Moet je wel een heuse plaat laten maken en dat is ook ingewikkeld tegenwoordig.

Vorigjaar kreeg ik een smsje van de regiopolitie Utrecht met de vraag of ik die avond naar Opsporing Verzocht zou willen kijken inzake een moord rond de Utrechtse Heuvelrug. Dit omdat mijn telefoon regelmatig op de Utrechtse Heuvelrug (A28) gesignaleerd is........ Hebben ze ook eens met telenfoonnummers gedaan rondom de Kuip te Rotterdam. Kijk dan gaat het serieus worden!!
"a splended time is quaranteed for all"
FNL

Berichtdoor Harrie » 08 jun 2011, 21:34

FNL schreef:Bekijk het van een esthetisch oogpunt. Een mooie foto van een klassieker met een weggepoets of neutrale nummerplaat vind ik fraaier. Maar dan moet je hel goed met Photoshop om kunnen gaan. Soms zie je bijna weggeverfde nummerplaten en dat vind ik storend. Het liefst zou ik mooie foto's willen maken met alleen het type op de nummerplaat "304" of "604" origineel Peugeot. Zonder nummerbord gaat de focus meer uit naar de auto. Overige argumenten zijn strikt genomen persoonlijk lijkt me omdat je op de straat al het nummerbord van je buren kunt 'gebruiken'. Of je kunt toch gewoon een fakenummer nemen? 12-YA-66 of zoiets? Moet je wel een heuse plaat laten maken en dat is ook ingewikkeld tegenwoordig.
Peugeot had voor de nieuwe Peugeot-modellen op beurzen en in de showroom platen met het typenummer er op.
Kijk maar eens naar oude foto's van de Parijse Salon. Dat zou een optie zijn. haakjes er aan en je kunt de plaat er zó voor hangen :D
En blauwe kentekenplaten vallen NIET onder de G.A.I.K. ( Geregistreerde Afgifte en Inname Kentekenplaten ), dus die kun je zo laten maken.
Dan mag je dus ook PEU-204 ( bijv.) laten persen.
Je ziet ook vaak Gele plaat bij vrachtwagens achter de voorruit, met naam van vrouw / vriendin (en/of kinderen ), dat was nog gemakkelijk voordat de GAIK ingevoerd werd.
grt, Harrie
Harrie

Berichtdoor Break-Rider » 09 jun 2011, 11:00

Ik kan het is sommige gevallen wel voorstellen hoor. Als ik in een topic laat zien, of op een topic reageer, wat ik aan geluidsapparatuur in mijn auto heb zitten, dan KAN het de goden verzoeken zijn in sommige gevallen.
Kijk, als je een zeer herkenbare auto hebt zal het weinig uitmaken denk ik. Maar toch, met sommige dingen wil ik geen extra risico lopen dat iemand mijn spullen, tegen mijn zin, komt ophalen. :idea:
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider

Berichtdoor Koffiemolen » 13 jun 2011, 13:44

In de tijd dat ik als gesjeesde student in een auto op Frans kenteken in NL rondscheurde zou ik dat ook niet hebben gedaan, of juist wel (?), maar als inmiddels brave burger kan het mij weinig schelen. Volgens mij weet de hele wereld alles al van mij. "Pfff, da's er weer een van Koffiemolen."
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Koffiemolen

Keer terug naar Café des Sports