Blaupunkt Frankfurt voor Griselle; nu met foto's!

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Blaupunkt Frankfurt voor Griselle; nu met foto's!

Berichtdoor Jeetje » 22 apr 2006, 19:19

In Griselle zit een prima Blaupunkt-radio. Deze is van eind jaren '70 en produceert prima geluid, maar past niet zo mooi bij het interieur van Griselle: de radio is volledig zwart en 'plastic'. :-|

Aangezien Griselle een dame is die nogal op luxe staat, stak die Blaupunkt hier toch wel enigszins schril tegen af... :(

Ik zei dit tegen een voetbalmaatje van me en die vertelde me dat hij nog een oud radiootje op zolder had liggen met -als hij zich niet vergiste- wel wat chroomwerk... :o

Hij zou wel eens gaan zoeken; en dát heeft hij gedaan! :D

Gisteravond kwam hij de radio hier afgeven en ik heb 'm in dank aangenomen...

Het radiootje zag er niet uit, maar wat wil je na meer dan 25 jaar op een stoffige zolder :roll: ...

Vandaag heb ik 'm de hele dag zitten schoonmaken en het resultaat is verbluffend. Daarnaast heb ik 'm getest en hij doet het super! :D

En deze is 't:

Afbeelding

Afbeelding

Het is een Blaupunkt Frankfurt! Mooi issie, of niet!

Past perfect in het interieur van Griselle!

Ik ben als een kind zo blij....

Het is weliswaar geen stereo, maar er kunnen (op zo'n raar driehoekig blokje achterop) wél twee speakertjes worden aangesloten. Die twee speakertjes delen dan een gemeenschappelijke 'min' en hebben een eigen 'plus'. Het geluid dat eruit komt is hartstikke goed! Het is dan weliswaar geen stereo (en een balansregeling ontbreekt), maar wel 'close enough'!
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 25 apr 2006, 18:50, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Jeetje

Berichtdoor ZEN » 22 apr 2006, 20:27

Kijk, DAT zijn de maatjes die je moet hebben!

Proficiat, zo'n radio is natuurlijk perfect voor een 404 interieur!
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
ZEN

Berichtdoor peppo » 22 apr 2006, 21:32

Die is wel heel erg mooi. Gefeliciteerd met deze aanwinst!
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo

Berichtdoor Jeetje » 22 apr 2006, 23:19

Eeehhh... :?

Ik roep nou wel dat het een gemeenschappelijke min is en dat elk speakertje z'n eigen plus heeft, maar is dat ook zo??? :-|

Of is het net andersom?

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van zo'n klassieke radio?

Er zit achter dus een grijs stekkerblokje aan vast in piramidevorm; niet gelijkbenig, dus er is een echte 'bovenkant'...

In het bovenste gaatje kan een steker en dan in de twee eronder. Ik heb al uitgevist dat die bovenste de gemeenschappelijke 'plus' of 'min', is, maar ik weet dus niet precies wát: plus of min...

Iemand ideeën???

Afbeelding
Het is dat driehoekige ding aan het kabeltje links.

Overigens staat er aan 1 kant een I en aan de andere kant II...

Betekent dat dan weer dat als je 2 speakers aan wilt sluiten, beide op het rechter palletje (II) moeten worden aangesloten en als je er maar één monteert op het linker (I)? Dat was vroeger immers zo: je kon kiezen om óf 1 óf 2 speakers te monteren...

Of betekent het I en II dat links de eerste speaker en rechts de andere speaker moet?

Eeeh...

Ik weet 't ook niet meer... :oops:

Daarnaast kan deze radio op 6v en 12v. Daar was ik gelukkig op tijd achter. Hij stond nog op 6v, dus vóórdat ik 'm testte even op 12v gezet! :wink:

Daarnaast kan ook de polariteit omgezet worden. Ik heb 'm nu op 'negative on ground' gezet. Dat is de 'normale' Europese schakeling...
Jeetje

Berichtdoor Jeetje » 23 apr 2006, 11:58

Even gegoogled en zelf het antwoord op bovengenoemde vraag gevonden! 8)

Wat is het internet toch een fantástisch medium! :wink:

Afbeelding

Het blijkt dus heel anders te zijn!

Tenminste...

Als ik het goed begrijp moet je als je slechts 1 speakertje gaat gebruiken, deze dus op I aangesloten worden en als je 2 speakers wilt aansluiten moet dus zowel de een alsook de andere speaker op het II'tje... :roll:

Toch???

Blijft de vraag: is de bovenste steker (die in beide gevallen gebruikt moet worden) nou de plus of de min... :?
Jeetje

Berichtdoor ZEN » 23 apr 2006, 15:51

Volgens mij maakt dat niet uit.
Als je de speakers maar wel op de zelfde manier aansluit. Dus niet de plus en min omwisselen.
Voor de speaker maakt het, voorzover ik weet, niet uit welke nu de + en welke de - is.

Correct me if I'm wrong... :roll: :shock:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
ZEN

Berichtdoor Edzo » 23 apr 2006, 18:24

plus en min gaat geloof ik alleen uitmaken bij hogere speaker/versterkervermogens.....voor zo'n radiootje (overigens erg mooi) maakt het niks uit dacht ik.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Edzo

Berichtdoor peppo » 23 apr 2006, 21:27

"When connecting one speaker or two speakers with fader control, use the jacks connected with one stroke" betekent volgens mij, dat of je nou een of twee speakers wilt gebruiken waarvan de geluidssterkte met de volumeknop van de radio worden geregeld, deze in alle gevallen moeten worden aangesloten op de aansluitingen met één streepje ertussen.

Waarvoor die aansluiting waar alleen maar twee streepjes heenlopen dient dat zal dan ongetwijfeld verderop in de gebruiksaanwuizing duidelijk worden.
peppo

Berichtdoor Jerroen » 23 apr 2006, 21:38

@Jeetje

Je geeft zelf aan de radio geen stereo is oftewel mono. De radio heeft dus één uitgang waardoor je ook geen balansknop zult aantreffen.

Bij geluidsignalen zijn de min vaak gemeenschappelijk het geluidssignaal gaat over de plus.

Wat betreft de I en II de logische conclusie die er ik eruit kan opmaken is dat het met de weerstand (Ohm) te maken heeft.

Oftwel: gebruik je 1 speaker sluit je hem op I, gebruik je 2 speakers sluit je hem op II. Zo blijft de radio hetzelfde vermogen geven met 2 speakers.
504 A11/GL '72 2L LPG
Jerroen

Berichtdoor Jeetje » 23 apr 2006, 21:59

Jerroen schreef:Wat betreft de I en II de logische conclusie die er ik eruit kan opmaken is dat het met de weerstand (Ohm) te maken heeft.

Oftwel: gebruik je 1 speaker sluit je hem op I, gebruik je 2 speakers sluit je hem op II. Zo blijft de radio hetzelfde vermogen geven met 2 speakers.

Dat had ik zelf ook al beredeneerd...
Jeetje

Berichtdoor peppo » 24 apr 2006, 09:08

Dat beredeneren is natuurlijk wel leuk, maar het resultaat daarvan wijkt dus af van wat er in de gebruiksaanwijzing staat. Zie mijn vorige mailtje.
peppo

Berichtdoor Jeetje » 24 apr 2006, 10:55

Volgens mij niet... :-|

Maar ik kan het natuurlijk ook mishebben... :roll:

Als je 1 speaker, óf 2 speakers mét fader-control (zo'n kastje dat achteraf vaak werd ingebouwd) monteert, moet dat op streepje 'I' (one', 'two' en 'with' is immers vetgedrukt)...

Dit is zo'n achteraf ingebouwde 'fader control':
Afbeelding

Dat betekent -uitgaande van de tekening- vervolgens volgens mij weer dat als je twee speakers (zónder fader-control ertussen) aan wilt sluiten, je deze 'parallel' op aansluiting 'II' aan moet sluiten (zoals in het schetsje)...

Toch??? :-|
Jeetje

Berichtdoor Jeetje » 24 apr 2006, 13:25

:!: <<<< UPDATE >>>> :!:

Het verhaal van Jerroen en mijn post hierboven kloppen dus; zo blijkt! :wink:

De min is trouwens inderdaad de bovenste ('gemeenschappelijke') stekker... 8)

Als je twee speakers plaatst moeten die dus parallel geschakeld op het 'II'-tje!

Zet je er een fader tussen (zoals in de foto zoals in mijn post hierboven), dán moeten ze op het 'I'-tje...

Hoe ik dat weet? :?

Even met Blaupunkt Brussel gebeld (hoofdvestiging BeNeLux)! :wink:
Vervolgens even contact opgenomen met http://www.koenigs-klassik.de/index.html en ook die bevestigde dit verhaal!

Nou; dat is dan duidelijk!

Tjongejongejonge... Wat heeft die Koenigs trouwens mooi spul, zeg!
Jeetje

Berichtdoor Jeetje » 25 apr 2006, 09:26

Gisteren heb ik de radio ingebouwd (of eigenlijk óndergebouwd). :wink:

Het ophangsysteem dat door de vorige eigenaar gecreëerd was, bleek ook voor deze radio uitermate geschikt. Het geheel moest alleen een centimetertje of 2 naar voren geschoven worden... :roll:

Met de speakeraansluiting heb ik nog even gestoeid om te kijken of het wat uitmaakt hoe je ze aansluit, maar 'geluidstechnisch' maakt het 0,0 verschil.... :shock:

Uiteindelijk heb ik maar -zoals hierboven aangegeven- de 2 'minnen' en de 2 'plussen' van beide speakertjes bij elkaar gedaan (parallel geschakeld derhalve) en de plussen in het onderste en de minnen in het bovenste gaatje in het driehoekige stekkerblokje (op positie II) gedaan...

Het geluid dat uit de boxjes komt is dan weliswaar geen stereo, maar eigenlijk best acceptabel; er is goed naar te luisteren. De klank is in ieder geval mooi helder...

Wellicht dat ik vanavond even wat fotootjes plaats! :wink:
Jeetje

Berichtdoor peppo » 25 apr 2006, 16:44

Excuses voor de eventuele chaos. Ik heb de aanwijzingen uit de gebruiksaanwijzing anders begrepen dan wat er bedoeld werd en jullie hadden gelijk :-)

Ondanks mijn pogingen om je van de juiste manier van aansluiten te weerhouden is het toch gelukt begrijp ik uit de rest van de posts.
peppo

Berichtdoor Jeetje » 25 apr 2006, 18:47

Yep! Aansluiten én monteren is gelukt! :D

Ten bewijze zijn hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Mooi, hè? :roll:

Op de onderste foto is overigens ook de bekerhouder te zien die ik heb gefabriekt van een bekerhouder die we bij een vouwstoeltje kregen! Helemaal in stijl en hij werkt perfect! :wink: :wink:

Die zit overigens gewoon geklemd en kan er heel gemakkelijk uitgehaald worden... :wink:
Jeetje

Berichtdoor JT » 25 apr 2006, 18:53

Jammer dat we ter bewijs geen geluid horen... ;-)

Ziet er mooi uit Jeetje, helemala in DE stijl!!! Complimenten.
JT

Berichtdoor jon » 25 apr 2006, 19:00

Dat ziet er super uit zeg! Dat was wel een gelukstreffer.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
jon

Berichtdoor peppo » 25 apr 2006, 20:41

Zo, dat ziet er werkelijk gelikt uit. Leuk die bekerhouder!
peppo

Berichtdoor Mark » 25 apr 2006, 21:51

Mooooooiiiiiii :!: :!: :!:
Mark

Berichtdoor Edzo » 25 apr 2006, 21:53

Super! :D :D

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Edzo

Berichtdoor Jeetje » 25 apr 2006, 23:08

Net ermee naar Den Haag gereden en 70 km lang naar de radio geluisterd. Dat valt lang niet tegen... 8)

Grappig is wel dat je ongeveer elke 30 km weer even moet 'fine-tunen'. Beetje bij beetje loopt hij van de zender af... :lol:

Ook het geluid is prima te noemen. Weliswaar mono, maar niet storend hoorbaar.

Het enige dat aan de radio mankeert is dat de verlichting kaduuk is, maar ach; een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, nietwaar?

Wellicht is het een idee om de radio over een jaartje ofzo eens goed schoon te laten maken en dan ook meteen het lampje te (laten) vervangen...
Jeetje

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 26 apr 2006, 00:12

Mooi hoor 8)
Past ook heel goed bij je interieur.
Klopt mooi met die Chromen 404 badge :wink:
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues

Berichtdoor Bert » 26 apr 2006, 09:56

achter die chromen 404 badge zitten ook de gaten om een radio te monteren :wink: Maar die Blaupunkt past er inderdaad heeeeeeeeeeeeeel goed bij 8)
Bert

Berichtdoor Jeetje » 26 apr 2006, 11:29

achter die chromen 404 badge zitten ook de gaten om een radio te monteren

Dat weet ik! :wink:

Maar die Blaupunkt past er inderdaad heeeeeeeeeeeeeel goed bij

Dát vind ik nou ook... Ik vind die 404-badge juist zo mooi. Het zou jammer zijn als die vanwege de montage van een autoradio -hetgeen wel 'origineler' zou zijn- zou (moeten) verdwijnen.

Om die reden vind ik de oplossing om de radio op deze wijze ónder het dash te monteren nou juist zo mooi...

Bovendien vind ik de vorm van het frontplaatje bij de radio heel mooi bij de vorm van het 404-plaatje erboven passen. :wink:
Jeetje

Volgende

Keer terug naar Café des Sports