THP Emissiestoring

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

THP Emissiestoring

Berichtdoor Crunk » 09 jul 2022, 11:59

Lui,

Ik hoef jullie niet te vertellen dat de 1.6 THP een heerlijke, maar o-zo verraderlijke motor is. Mijn THP is geboren in 2010 en heeft ondertussen 132000km gelopen. Afgelopen 23-6 is hij voor de APK geweest en zijn er o.a. nieuwe bougies ingegaan. Een dag of twee later stond ik bij het stoplicht en begon de auto hevig te trillen. Direct kreeg ik een Emissie-storing en begon de ventilator te draaien. Verder geen vermogen verlies o.i.d. 's avonds naar monteur terug geweest en heeft uitgelezen. Gaf melding over fout ontsteking op cilinder nr1 en nr4. Volgens monteur kon dit zijn omdat er nieuwe bougies in zijn gegaan en de bobines deze bougies waarschijnlijk niet aankonden. Storing verwijderd en nieuwe bobines erin. Deed het weer een aantal dagen goed. Totdat ik weer stil stond bij het stoplicht. Auto trilde weer en gaf weer de storing. Nu was vermogen weg en ventilator ging weer aan. Noodloop dus. Rustig aan de laatste paar km naar huis gereden. Monteur raadde mij aan, toen hij bobine 1 en 4 erin zette, om na een nieuwe storing ook de andere 2 te vervangen. Ridex bobines zijn erin gegaan. Auto weer gestart en gaf de melding. Reed verder zoals normaal. Na een paar ritjes was de melding vanzelf weer weg.

Van de week begon de auto bij het stoplicht weer te trillen en kwam de melding weer opnieuw. Ook ventilator ging weer aan. Verder geen vermogen verlies. Vanochtend auto weer gestart en zoals verwacht meteen de melding. Trilde ook weer. Bij starten trapte ik de koppeling in. Motor gaf zelf gas tot om en nabij 1600rpm. Auto herstart en gaf geen problemen, alleen de melding. Het valt me ook op dat de reikwijdte heel snel daalt als de melding erin zit, terwijl de tank , voor zo ver ik kan zien, gewoon op een normale manier verbruikt. Auto trilde al wat langer lichtjes bij stilstand, niet altijd, af en toe. Zodra ik dan een meter of 2/3 naar voren reed was de trilling weg. Tijdens het rijden zelf helemaal nergens last van. Ketting heb ik bij de keuring gelijk na laten kijken. Werd gezegd dat hij bij de volgende keuring preventief vervangen zou worden. Ketting is nog niet eerder vervangen.

Al genoeg gelezen op fora en verschillende dingen tegengekomen. Alleen niet precies deze problemen tegengekomen. Daarom dit bericht hier. Heb contact gehad met JWA. Geweldig bedrijf, nu al! Zitten zelf tot eind juli vol en raadde mij aan welk garage ik het beste langs kan gaan voor een nieuwe diagnose. Luisterden goed en denken door de telefoon gelijk al mee. Niet wat het beste is voor hun, maar wat het beste is voor de consument. Complimenten.
Zelf heb ik het vermoeden dat het eventueel de turbo kan zijn aangezien het vermogen weg viel. Ook zou ik een elektronisch probleem niet raar vinden, omdat de kwaaltjes steeds weer anders zijn of tijdelijk weg zijn.

Ik ben erg benieuwd of deze combinatie van problemen bij iemand bekend zijn en wat daar de oorzaak de oorzaak van was. Ben dus al bezig bij de garage, maar ben benieuwd wat jullie denken.

Dankjullie!
Crunk
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 jul 2022, 11:11

Re: THP Emissiestoring

Berichtdoor dimi_v » 09 jul 2022, 13:33

THP's staan toch bekend om de interne vervuiling? Is daar al wat aan gedaan? Als kleppen blijven hangen krijg je ook van die fijne klachten, compressie valt dan deels weg en dat geeft natuurlijk allerlei problemen.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: THP Emissiestoring

Berichtdoor Jodela » 09 jul 2022, 22:28

Dit is een prima beschrijving van de THP motoren.
Jouw genoemde storing staat er ook tussen.

https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... authuser=0

groet en succes
Avatar gebruiker
Jodela
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 feb 2012, 18:20

Re: THP Emissiestoring

Berichtdoor RobinHoed » 10 jul 2022, 10:56

1e generatie thp motoren zal vanaf 80.000 km vervuilde kleppen krijgen. Bij kort ritjes woon werk zelfs eerder.

Ze kunnen met een camera jou zo vertellen of de kleppen vervuild zijn of niet. Dit is een vervelende eigenschap bij dit type motor dat niet te verkomen is, alleen hoe snel het weer vervuild kun je enigzins beïnvloeden.

Als het vervuiling is, zit je vast aan een granulaatbehandeling als oplossing en dit is niet goedkoop.

Als dit het is en je laat reinigen, neem dan in ieder geval het laatste type ketting. Deze is steviger is en iets anders bevestigd en ook zonder de plastic ketting geleiders die kunnen afbreken waardoor timing problemen ontstaan die het vervuilingsprobleem weer verergeren.

Meten is weten, dus even de camera er in

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten