Peugeot 305 start bijna altijd!

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 305 start bijna altijd!

Berichtdoor Wipneus » 20 jul 2026, 12:29

Maar niet dus niet altijd!

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn Peugeot 305 1.6 Select uit 1985 en ik hoop dat iemand dit herkent.
Normaal gesproken start de auto perfect. Hij slaat snel aan en loopt mooi.
Maar heel af en toe gebeurt het volgende: na een rit zet ik de motor uit en daarna wil hij niet meer starten.
Dat is een paar keer gebeurd met een warme motor, maar ook een keer na een ritje van slechts ongeveer 5 km.

De laatste keer (gisteren) zag de dag er zo uit:

Overdag meerdere korte proefritjes gemaakt.
Daarna twee ritten van ongeveer 25 km kort achter elkaar.
Vervolgens stond de auto ongeveer 2 uur stil.

Bij het starten pruttelde hij twee keer. Misschien gaf ik op dat moment onterecht een beetje gas bij.
Dus de sleutel weer opnieuw omdraaien en daarna draaide de startmotor de motor gewoon rond, maar hij sloeg totaal niet meer aan. Geen enkele poging.

De keren daarvoor:

Eén keer na een ritje van ongeveer 5 minuten en een stop van 3 minuten.
Eén keer na een ritje van ongeveer 5 minuten en daarna ruim een uur stilstand.

Bij die voorlaatste keer heb ik de ANWB erbij gehad. We hebben het volgende gecontroleerd:

Vonk gecontroleerd.
Luchtfilterhuis verwijderd.
Starterspray rechtstreeks in de carburateur gespoten.

Ondanks de starterspray sloeg de motor totaal niet aan. De startmotor draaide de motor wel gewoon rond.

Uiteindelijk hebben we de auto heel lang laten starten met de startbooster van de ANWB. Pas na (enkele) minu(u)t(en) begon hij af en toe een klein pufje te geven. Dat werden er steeds meer, totdat hij uiteindelijk aansloeg. Daarna liep hij weer helemaal normaal.

De conclusie van de ANWB-monteur was:

Lucht krijgt hij (luchtfilterhuis was verwijderd).
Brandstof zou hij ook moeten krijgen (starterspray rechtstreeks boven in de carburateur).
Dus vermoedelijk zit het probleem in de ontsteking zei hij.

Daarom heb ik inmiddels vervangen:

Bobine
Bougies
Verdeelkap
Rotor
Bougiekabels
Brandstoffilter

Maar gisteren had ik dus exact hetzelfde probleem. Met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen.
Vanmorgen ben ik teruggelopen naar de auto, sleutel omgedraaid... en hij startte direct alsof er niets aan de hand was.

Heeft iemand enig idee waar ik het verder moet zoeken? Of welke metingen of controles ik kan uitvoeren op het moment dat hij niet wil starten?
Alle tips zijn welkom. Op deze manier durf ik er eigenlijk geen ritten mee te maken, omdat ik nooit weet of hij me ergens laat staan.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Harmen
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Wipneus

Re: Peugeot 305 start bijna altijd!

Berichtdoor RobinHoed » 20 jul 2026, 20:44

Het probleem komt mij erg bekend voor, had dit met de 404. Koude start perfect, warme start geen kans. Daarnaast af en toe spontaan uitvallen bij bv een kruispunt.

Ik zou in eerste instantie aan vaporlock denken, maar dan zou de motor op starterspray moeten aanslaan of een paar seconden lopen in theorie

Dus je hebt dus waarschijnlijk een elektrisch probleem dat op thermisch gebied uitvalt.

Denk dat ondanks dat nieuwe bobine toch even met controleren of deze niet te warm wordt en of er tijdens de storing daadwerkelijk 12 V op de bobine staat.

Zoek even op vapor op dit forum. Zijn meerdere draadjes over dit onderwerp met diverse gevonden oplossingen of nuttige tips. Bijvoorbeeld dat een slecht contactslot, relais of gecorrodeerde stekker onder bepaalde omstandigheden ook de voeding onderbreken.

Nog één opmerking: de ANWB heeft wel een vonk gecontroleerd, maar een vonk hebben is niet hetzelfde als een goede vonk op het juiste moment. Een zwakke vonk of een wegvallend stuursignaal kan er nog steeds voor zorgen dat de motor zelfs op starterspray niet aanslaat

Sucess
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
RobinHoed

Berichtdoor Wipneus » 20 jul 2026, 21:17

Bedankt voor je uitvoerige reactie!
Ik ga op het forum op vapor zoeken.
En als ik de storing nog een keer heb ga ik de bobine meten.

Het leek me inderdaad ook eerst op elektricsh probleem bij het warm worden, maar wat me dan zo verbaasd is dat het probleem zich ook voordeed na een ritje van nog geen 5 km hartje winter.
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Wipneus

Berichtdoor MikeB » 25 jul 2026, 03:45

Kan ook aan je ontstekingsmodule liggen. Als die defect raakt krijg je ook deze vage startklachten.
MikeB

Berichtdoor Wipneus » 25 jul 2026, 10:02

Bedankt voor de tip!
Ik heb wat gelezen over vapor lock en begrijp het concept.
Maar zoals Robin Hoed zelf ook al zegt is dat onwaarschijnlijk als de motor koud is en zou starter spray wel helpen.
Ik had geen idee dat er ook nog een ontstekingsmodule in de auto zat.
toch eerst mijn Hanyes nog maar eens induiken om precies te begrijpen hoe de ontsteking precies in elkaar steekt.
Nogmaals dank!
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Wipneus

Berichtdoor MikeB » 25 jul 2026, 10:22

Afbeelding
Deze zoek je dan, er zijn merr er deze types dus je moet even kijken welk nummer er op de jouwe staat.
MikeB

Berichtdoor MikeB » 25 jul 2026, 10:22

Doen vaak last als ze warm worden.
MikeB

Berichtdoor Wipneus » 11 aug 2026, 13:53

Bedankt MikeB,

Ik heb inmiddels de module vervangen voor een nieuwe. Het afdichtrubber was wat gekruld, niet ideaal maar ik had toen niet echt tijd om dat netjes te maken.
Maar na installatie startte hij wederom prima. Vol goede moed heb ik hem meegenomen, omdat mijn daily driver er net mee opgehouden is (je blijft bezig).
De volgende dag wilde mijn vriendin hem meenemen. Proberen te starten nadat hij een nacht heeft gestaan en hij sloeg weer niet aan. Een klein uurtje later heb ik het ook geprobeerd en inderdaad, hij gaat wel rond maar start niet.

Een kleine extra opmerking, ze wilde hem eerst starten, maar ze had de koppeling niet in en hij zat nog in de versnelling. Dus hij schokte even vooruit en vervolgens starte hij niet meer.
Ik heb voor mijn gevoel ook wel eens gehad dat hij aansloeg, maar net niet genoeg, of net even niet genoeg choke/gas. Dus dat hij net niet volledig aanslaat of direct weer afslaat.
Het lijkt er wel op als je zo'n halve poging hebt gehad, dat hij dan vaak niet meer wil.

Een beetje een vage toevoeging misschien.

Tot slot was ik nog benieuwd of het toch niet in de brandstof kan zitten. Aangezien ik nu volgens mij de hele ontsteking heb vernieuwd.
Ik weet niet precies hoe het zit met een carburateur en inlaat, maar zou het kunnen zijn dat als ik het luchtfilterhuis van bovenop de carburateur afhaal en daar starterspray inspuit, dat het niet in de cilinder komt?
Dat het ergens blijft liggen en niet verder gezogen wordt? Tenminste de motor zuigt toch brandstof uit de inlaat bij een carburateur?

Als iemand nog ideeën heeft dan hoor ik het heel graag. Ik zal vanavond kijken of hij nu wel weer start.

Mvg,
Harmen
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Wipneus

Berichtdoor Wipneus » 14 aug 2026, 11:25

Eergisteren heb ik mijn vermoeden nog even getest.
Aangekomen bij de auto, nadat hij 3 dagen eerder dus niet wilde starten, de sleutel in het stopcontact en hij sloeg echt bijna direct aan.
Motor weer uitgezet, weer starten, en hij sloeg echt direct aan.

Ik probeerde te starten en direct de motor te stoppen, maar het lukte bijna niet omdat hij zo snel aansloeg.

Goed na een paar keer proberen de sleutel direct teruggedraaid nadat de motor ronddraaide voordat hij aansloeg en toen deed het fenomeen zich weer voor.
Daarna was de motor niet meer te starten, ik had nu geen starterspray bij me. Maar zonder hulp kreeg ik de motor met geen mogelijkheid meer aan.
Hij draait wel rond, maar slaat niet aan.

Ik kan het de volgende keer misschien nog een keer proberen met starterspray boven in de luchtinlaat van de carburateur, maar ik verwacht niet dat hij dan gaat starten. Aangezien dat de vorige keren ook niet hielp.

Heeft iemand enig idee waar ik het nog in kan zoeken? Kan het zijn dat er geen mengsel meer van de carburateur de motor ingaat? Of misschien gewoon verzopen?
Dat lijkt me toch ook sterk als hij gewoon aanslaat, maar niet meer nadat ik het starten direct stop voordat hij aanslaat.

Goed het is een beetje een vage klacht omschrijving misschien, maar als iemand een tip of idee heeft of iets dergelijks heeft mee gemaakt dan hoor ik het heel graag.
Of iemand die kan bepalen of er nog iets in of na de carburateur kan zitten waardoor de motor misschien niks krijgt.

Alvast bedankt.

Mvg,
Harmen
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Wipneus

Berichtdoor jduym » 16 aug 2026, 22:33

Ik denk dat ik hetzelfde probleem met mijn J7 benzine heb gehad (dus een 404-blok).
Uiteindelijk was het hypersonisch reinigen van de carburateur de oplossing die de problemen helemaal oploste.

Veel sukses ermee,

Jaap.
Peugeot J7, 1977, PZ10, benzine.
jduym

Keer terug naar Techniek algemeen