Maar niet dus niet altijd!
Hoi allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Peugeot 305 1.6 Select uit 1985 en ik hoop dat iemand dit herkent.
Normaal gesproken start de auto perfect. Hij slaat snel aan en loopt mooi.
Maar heel af en toe gebeurt het volgende: na een rit zet ik de motor uit en daarna wil hij niet meer starten.
Dat is een paar keer gebeurd met een warme motor, maar ook een keer na een ritje van slechts ongeveer 5 km.
De laatste keer (gisteren) zag de dag er zo uit:
Overdag meerdere korte proefritjes gemaakt.
Daarna twee ritten van ongeveer 25 km kort achter elkaar.
Vervolgens stond de auto ongeveer 2 uur stil.
Bij het starten pruttelde hij twee keer. Misschien gaf ik op dat moment onterecht een beetje gas bij.
Dus de sleutel weer opnieuw omdraaien en daarna draaide de startmotor de motor gewoon rond, maar hij sloeg totaal niet meer aan. Geen enkele poging.
De keren daarvoor:
Eén keer na een ritje van ongeveer 5 minuten en een stop van 3 minuten.
Eén keer na een ritje van ongeveer 5 minuten en daarna ruim een uur stilstand.
Bij die voorlaatste keer heb ik de ANWB erbij gehad. We hebben het volgende gecontroleerd:
Vonk gecontroleerd.
Luchtfilterhuis verwijderd.
Starterspray rechtstreeks in de carburateur gespoten.
Ondanks de starterspray sloeg de motor totaal niet aan. De startmotor draaide de motor wel gewoon rond.
Uiteindelijk hebben we de auto heel lang laten starten met de startbooster van de ANWB. Pas na (enkele) minu(u)t(en) begon hij af en toe een klein pufje te geven. Dat werden er steeds meer, totdat hij uiteindelijk aansloeg. Daarna liep hij weer helemaal normaal.
De conclusie van de ANWB-monteur was:
Lucht krijgt hij (luchtfilterhuis was verwijderd).
Brandstof zou hij ook moeten krijgen (starterspray rechtstreeks boven in de carburateur).
Dus vermoedelijk zit het probleem in de ontsteking zei hij.
Daarom heb ik inmiddels vervangen:
Bobine
Bougies
Verdeelkap
Rotor
Bougiekabels
Brandstoffilter
Maar gisteren had ik dus exact hetzelfde probleem. Met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen.
Vanmorgen ben ik teruggelopen naar de auto, sleutel omgedraaid... en hij startte direct alsof er niets aan de hand was.
Heeft iemand enig idee waar ik het verder moet zoeken? Of welke metingen of controles ik kan uitvoeren op het moment dat hij niet wil starten?
Alle tips zijn welkom. Op deze manier durf ik er eigenlijk geen ritten mee te maken, omdat ik nooit weet of hij me ergens laat staan.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Harmen