Gezocht, speciaal gereedschap

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gezocht, speciaal gereedschap

Berichtdoor Riko » 07 feb 2008, 22:46

Wegens een koppakking probleem bij een 305 motor ben ik op zoek naar een stuk speciaal gereedschap.
Afbeelding

Is dit werktuig echt belangrijk om te hebben? Makkelijk zelf te maken of in het beste geval, is er iemand op het forum die dit stuk gereedschap heeft maar op dit moment niet bezig is met een blokrevisie? Dan zou ik hem graag lenen.

Alvast bedankt!
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Bert » 08 feb 2008, 19:32

de twee boutjes aan de linkerzijde van het gereedschap ( de boutjes die in het nokkenas tandwiel gaan) zijn een soort "keilboutjes" en klemmen zich vast in het tandwiel d.m.v. busjes die uitzetten. Of zoiets makkelijk zelf te maken is :? :?
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Riko » 10 feb 2008, 16:42

We willen het toch graag goed doen, heb begrepen dat soms de cilinderbussen losraken als je de kop erafhaalt en dat dan de voetpakking eruit is geklapt. We proberen dus zo netjes mogelijk te werken. Iemand anders die dit heeft gehad bij een XL5 motor en dat heeft op kunnen lossen?
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle

Re: Gezocht, speciaal gereedschap

Berichtdoor johnssons » 11 feb 2008, 18:22

Riko schreef:Wegens een koppakking probleem bij een 305 motor ben ik op zoek naar een stuk speciaal gereedschap.
Afbeelding

Is dit werktuig echt belangrijk om te hebben? Makkelijk zelf te maken of in het beste geval, is er iemand op het forum die dit stuk gereedschap heeft maar op dit moment niet bezig is met een blokrevisie? Dan zou ik hem graag lenen.

Alvast bedankt!


Het idee van het stuk gereedschap is dat je distributieketting gespannen blijft en op deze wijze je kettingspanner niet verstelt.
Mocht je het tandwiel met de distributieketting te ver laten zakken dan verstelt je kettingspanner en krijg je het tandwiel nadien niet meer op de nokkenas, de ketting staat te strak ... het gevolg is dat je de zijdeksel eraf moet halen en de distrubutie op nieuw moet monteren ... mogelijk kun je bij peugeotclub het bedoelde gereedschap lenen, wel even lid worden ......

http://www.peugeotclubnederland.nl/CMS/ ... e&Itemid=1



Bij het loshalen van de cilinderkop zullen de bussen niet zo snel meekomen, pas als je de motor draait en de kop is er af, dan drukken de zuigers de bussen omhoog, dus niet draaien zonder kop of hulpplaatjes monteren over de bussen...
je kunt ook de kop eerst iets schuiven voordat je hem er af tilt, dus niet direct omhoog tillen ...

John


no
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten