Kleurenwarmte

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kleurenwarmte

Berichtdoor Steven » 14 maart 2008, 10:01

kan iemand me wat meer uitleg geven ivm kleurenwarmte.
't Is voor 't volgende: ik zou graag in één van ons auto's (kwestie van proberen) eens zo'n xenon-look lichten steken, met zo'n blauw/paars mogelijk effect.
Als ik nu naar ebay zie zie ik dat er dus verschillende bestaan; 5000K, 7000K, 10000K,.... wat betekent dat nu eigenlijk
Als ik nu zoiets plaats, bestaat er dan kans op beschadiging voor de lichtoptieken of niet?
Worden die lampen dan warmer of wat?
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor JT » 14 maart 2008, 14:16

Xenon hebben we het dan over, toch?
Xenon is energiezuiniger, dus per definitie koeler.

Of het cooler is, is aan jou!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Fritschy 605 » 14 maart 2008, 14:21

Xenon is 35W tegenover 55W van de normale lampen.

Kleur sterkte is heel duidelijk.
Standaard fabriek af is 4300K het meest voorkomend, Dit is dan ook bijna wit.
Verder zijn er mensen die blauw mooi vinden en dan dus 6000K (heel licht blauw) of 8000K Blauw gebruiken. Hoger dan dit is volgens mij niet toegestaan in Nederland.

Ik heb overigens nog een setje 5000K liggen hier. Mocht je geïnteresseerd zijn, stuur even een PB.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Mockenrue » 16 maart 2008, 02:09

De K staat voor Kelvin, een eenheid gebruikt in de foto- en filmwereld.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2751
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor JT » 16 maart 2008, 18:39

Mockenrue schreef:De K staat voor Kelvin, een eenheid gebruikt in de foto- en filmwereld.

Klopt, en Kelvin begin met het bepalen van het absolute nulpunt, de temperatuur waarbij molekulen niet meer trillen. Volgens mij -273 graden Celsius = 0 graden Kelvin.
De getallen bovenin dit topic staan voor de kleurwarmte, hoe hoger het getal hoe meer "TL" effect het licht geeft, lagere getallen zijn geliger.
Je camera in de auto-witbalans bepaalt elke keer weer wat wit is (want wit in de zon, is anders wit dan wit onder een TL-balk) en past de foto daarop aan...
Bij je camera kun je de auto wit-balans ook uitzetten, maak maar eens foto's op de verschillende standen en verbaas je over de verschillen!
Je hersenen en de auto-witbalans van de camera's ziujn ware genieën en compenseren dat snel....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Steven » 17 maart 2008, 15:56

JT schreef:
Of het cooler is, is aan jou!


't Is niet de bedoeling om zo'n lampen in de 504, 304 of 205 te steken, die hebben trouwens allen gele verlichting, maar volgens mij zou dat in de 206 Quiksilver toch mooi staan. mijn grootste schrik is gewoon dat het plexiglas van de lichtoptieken niet bestand zou zijn tegen de warmte van die nep-xenons.
Als ik er koop zou ik wel voor goeie gaan zoals Philips blue vision of Bosch Blue Xenon.


Fritschy 605 schreef:Xenon is 35W tegenover 55W van de normale lampen.

Kleur sterkte is heel duidelijk.
Standaard fabriek af is 4300K het meest voorkomend, Dit is dan ook bijna wit.
Verder zijn er mensen die blauw mooi vinden en dan dus 6000K (heel licht blauw) of 8000K Blauw gebruiken. Hoger dan dit is volgens mij niet toegestaan in Nederland.

Ik heb overigens nog een setje 5000K liggen hier. Mocht je geïnteresseerd zijn, stuur even een PB.


'k zal eerst eens zien op te zoeken wat hier in België toegestaan is, maar normaal als die lampen een E-keurmerk hebben zijn ze toch toegestaan in gans Europa

Dat setje dat je liggen hebt, zijn dat H4 of H7 ?
Laatst bijgewerkt door Steven op 17 maart 2008, 16:01, in totaal 1 keer bewerkt.
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Fritschy 605 » 17 maart 2008, 15:59

Steven schreef:
Fritschy 605 schreef:Xenon is 35W tegenover 55W van de normale lampen.

Kleur sterkte is heel duidelijk.
Standaard fabriek af is 4300K het meest voorkomend, Dit is dan ook bijna wit.
Verder zijn er mensen die blauw mooi vinden en dan dus 6000K (heel licht blauw) of 8000K Blauw gebruiken. Hoger dan dit is volgens mij niet toegestaan in Nederland.

Ik heb overigens nog een setje 5000K liggen hier. Mocht je geïnteresseerd zijn, stuur even een PB.


'k zal eerst eens zien op te zoeken wat hier in België toegestaan is, maar normaal als die lampen een E-keurmerk hebben zijn ze toch toegestaan in gans Europa

Dat setje dat je liggen hebt, zijn dat H4 of H7 ?


In Nederland is het zo dat het niet te veel mag afwijken van de "normale" kleur. Dus tot en met 8000K is het geen probleem voor de APK.
Mijn setje is trouwens een H7 (voor mijn 605).
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Steven » 20 maart 2008, 14:14

'k Heb al wat Belgische forums bezien en nu begin ik toch wel te twijfelen, omdat sommigen zelfs menen een mindere lichtopbrengst te hebben met die xenon-look lampen, en voor mij zou het toch de bedoeling zijn net extra licht te hebben omdat we nu toch regelmatig op de franse onverlichte wegen rijden
misschien moet ik gew<oon wachten tot we een nieuwe wagen kopen met echte xenon-verlichting :?
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Fritschy 605 » 21 maart 2008, 14:51

Steven schreef:'k Heb al wat Belgische forums bezien en nu begin ik toch wel te twijfelen, omdat sommigen zelfs menen een mindere lichtopbrengst te hebben met die xenon-look lampen, en voor mij zou het toch de bedoeling zijn net extra licht te hebben omdat we nu toch regelmatig op de franse onverlichte wegen rijden
misschien moet ik gew<oon wachten tot we een nieuwe wagen kopen met echte xenon-verlichting :?


Je bent in de war met xenon look lampen. Waar we het hier over hebben zijn echte xenon lampen. Deze moet je ook inbouwen. (makkelijk, maar dus niet alleen het lampje veranderen). Deze sets gebruiken 10.000 volt doormiddel van een transformator (deze moet je dan ook inbouwen).
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten