Nieuwe uitlaat zonder cat onder een 205 1.1 U9

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Nieuwe uitlaat zonder cat onder een 205 1.1 U9

Berichtdoor roelofsz » 28 maart 2006, 11:53

Een paar vragen hier over. Ik kan goedkoop een nieuwe uitlaat krijgen, maar die heeft geen cat. Kom ik daarmee door de keuring?

Klopt het dat mijn 1.1 U9 zuiniger gaar rijden zonder cat en ook nog eens iets meer vermogen geeft?
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor john » 28 maart 2006, 16:47

Als er u9 op je kenteken staat, moet hij er onder zitten. Bij een auto van ná juni 1993 moet hij ook werken.

Iets meer vermogen klopt wel, al is het niet spectaculair veel. Het verbruik gaat te compensatie van het vermeerderde vermogen ook omhoog.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Jeetje » 28 maart 2006, 16:52

En vóór 1993 moet hij er -als deze op het kentekenbewijs staat- wel onderzitten maar hoeft (dus) niet te functioneren...

Ja, ik weet 't, het is een kromme regeling, maar dat zijn er wel meer in Nederland.

Ik had datzelfde met mijn VW Corrado van 1989. Daar zat geen Kat (meer) onder, maar een Katvervangende demper (dat léék weliswaar op een Kat, maar was eigenlijk een pijp waar een demper (van RVS) omheen was gelast).

Omdat de Kat er alleen onder hoefde te zitten, maar niet hoefde te werken, werd deze Kat-vervangende demper als 'Kat' beschouwd en kwam de auto jaarlijks probleemloos door de APK (en zelfs door een steekproef).
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor john » 28 maart 2006, 17:09

ja, Nederland op zijn smalst!
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor roelofsz » 28 maart 2006, 20:44

Hoeft niet te functioneren.... hmmmmm, er uit halen en een pijp er door kan dus ook? Dan blijft alleen het omhulsel over.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor Jeetje » 28 maart 2006, 20:49

Ja... Kan ook... :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 28 maart 2006, 21:23

Kat gewoon laten zitten, maar de inhoud eruit halen kan ook. Dat wordt wel het 'leegkloppen' van de kat genoemd. Wordt vrij veel toegepast. Heeft trouwens wel invloed op je uitlaatbrom, omdat een lege kat dan een soort galmgat wordt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor roelofsz » 29 maart 2006, 10:41

En als ik dus de behuizing van die kat om de nieuwe pijp zonder kat zet is het ook goed.

Rare boel allemaal.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor john » 29 maart 2006, 10:58

Ja, dat klopt.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor roelofsz » 05 apr 2006, 12:54

Hij staat nu bij de kwikfit op de brug voor bandjes en olie. Heb de uitlaat even goed bekeken. Het gaat nu langzaam mis vlak voor de einddemper. De demper zelf is nog wel goed. Is er hier iemand die een uitlaat er netjes onder kan zetten vanaf de kat?

Heb dus eigenlijk alleen een stuk middenpijp nodig.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron