Bij een 404 heb ik een keer een mooie tankhulp gezien. Die vond ik zo handig dat ik die eens goed heb bekeken. M'n conclusie was: dát zou toch wel een heel handig accessoire zijn.
Volgens mij is dit namelijk nooit standaard of als accessoire geleverd, maar tot stand gekomen door noest huisvlijt en een handige hobbyïst...
Iedereen met een 404 kent wel het probleem dat als je wilt tanken dat je de kentekenhouder naar beneden klapt, maar dat deze door de veren steeds weer (hinderlijk) omhoog getrokken wordt, of niet?
In mijn geval komt daar nog de moeilijkheid bij dat achter de kentekenhouder ook de vulopening voor het gas zit en als je gas wilt tanken, heb je beide handen nodig om de vulslang aan te sluiten. Vervolgens was ik met m'n elleboog (of zelfs knie) die kentekenhouder steeds naar beneden aan het drukken...
Lastig, lastig...
Maar dat is niet langer het geval, dankzij de kentekenplaat-naar-beneden-houder die ik heb gefabriekeld en die perfect werkt!!!
WERKBESCHRIJVING:
Men neme een spatbordhouder van een fiets:
Waarom zo'n spatbordhouder?
De dikte van het materiaal klopt (3mm), het roest niet én het blijft stevig ook nadat het gebogen is. Bovendien kost het (bijna) niets. Bij de betere fietsenzaak verkopen ze deze houders los voor een bedrag tussen de € 2,50 en
€ 4,00. En tot slot ziet het eindresultaat er ook nog eens -naar mijn mening- behoorlijk 'professioneel/origineel' uit...
Die buige men vervolgens als volgt:
(let op: je moet de spatbordhouder aan de bovenkant (bij het 'rondje') even iets uit elkaar trekken, zodat er een lipje ontstaat)
Vervolgens lope men naar de auto, klappe de kentekenplaathouder naar beneden en steke de beide uiteindes door de gaten aan weerszijde waar de terugtrekveren in haken. Op de uiteindes drukke men (ter bescherming en ter voorkoming dat de tankhulp eruit kan schieten) twee zwarte dopjes (die normaliter aan de uiteindes van de spatbordhouders zitten).
Et voilà: een handige tankhulp!
Hoe werkt het in de praktijk?
Nou...... Zo:
Je ziet er zo nog niets van, maar de tankhulp zit er wel!
En als je de kentekenplaathouder naar beneden klapt, verschijnt de tankhulp (die overigen NIET tegen de lak komt aan de bovenkant (al lijkt het daar op de foto wel op) en dus ook niets kan beschadigen)
Je drukt de tankhulp vervolgens achter het opstaande randje dat zich aan de achterkant van de kentekenplaathouder bevindt en klaar is klara!
Het kenteken blijft -handig- naar beneden en je kunt gemakkelijk tanken!
Ook gas tanken is geen enkel probleem meer, getuige dit plaatje...
En als je klaar bent met tanken, wip je het lipje van de tankhulp achter het opstaande randje uit en klap je de ketekenplaathouder gewoon terug...
Groetjes,
Antoine