door M. van der Meulen » 11 mei 2006, 17:15
Het rechter glas van de 104 was bij aankoop aan de bovenkant gebarsten en door de eigenaar met brede tape dichtgemaakt. Bij verwijdering van de tape kon ik er gemakkelijk een hoekje glas van wegnemen, daarna ging een mesje heel eenvoudig rondom tussen reflector en lens.
Bij de linker lamp was kennelijk verkeerde lijm gebruikt bij een eerdere reparatie. Een soort Velpon, wat bij het drogen op niet-absorberende onderdelen wel hard wordt maar niet de beide delen goed vasthecht. Ook was er lichte lekkage, wat ik kon zien aan condens achter de lens. Ik had het geluk dat ik thuis het probleem ontdekte, de lens zat praktisch los en zou ongetwijfeld onderweg bij het minste of geringste aan gruzelementen zijn gevallen.
Bij de 104 zijn de pasvlakken van de lamp gemakkelijk met een mesje door te snijden, ze liggen niet zo diep, alleen bij de stelschroeven kun je er niet zo best bij. Bij beide reparaties ook de lens aan de achterkant even goed schoongemaakt, kon in één moeite door. De reflector ongemoeit laten, hooguit voorzichtig met een zachte borstel het stof verwijderen. Er ontstaan heel gauw krassen, of je poetst de zilverlaag er volledig af, ten koste van de lichtopbrengst.
Of er een speciaal kitoplosmiddel te krijgen is weet ik zo niet. Ben bang dat het middel ook de zilverlaag van de reflector opvreet.
Succes, groet, M.
Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73