raar brandend lampje in 106 xr

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

raar brandend lampje in 106 xr

Berichtdoor Inke van den Bos » 26 okt 2007, 10:01

Als ik de auto start gaat er steeds een oranje lampje branden met de K erin. Soms blijft deze ook branden als ik aan het rijden ben.
Daarbij komt ook dat mijn motor weleens afslaat als ik in z'n 2 door een bocht heen ga. Ik vraag me af of dit er iets mee te maken heeft.
Zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen
Inke van den Bos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 okt 2007, 09:56
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor martinowic » 26 okt 2007, 13:01

Het oranje lampje is het motormanagementlampje.

Gaat het alleen aan bij koude motor, of willekeurig?


Mogelijke oorzaak (lastig zonder extra info)

Hett kan duiden op een storing in de computer, maar ook wijzen op een verkeerd mengsel van de uitlaatgassen die langs de labdasonde stromen. De computer zal proberen de waarden bij twe regelen waardoor die misschien te veel afknijpt en de motor afslaat

in het geval van mijn 405 stond de computer in een plas water. Een andere oorzaak van afslaan kan de stapppenmotor zijn.

groeten

martinowic
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Inke van den Bos » 28 okt 2007, 12:51

het gebeurt niet alleen bij een koude motor,
Het gebeurt willekeurig.
Meestal is het wel zo dat ik de auto net opstart en als ik dan weg rij dan slaat hij af als hij in z'n twee staat
Inke van den Bos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 okt 2007, 09:56
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor martinowic » 29 okt 2007, 23:51

Moderne motoren kunnen worden uitgelezen door een computer in de garage. Dan komen de foutmeldingen naar boven en kan de computer ook geresed worden.

Mogelijk ligt de fout van het afslaan nogstteds bij de stapenmotor, die de stationaitrloop van een koude moter regelt.

Heeft iemand anders nog sugesties?
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Jasper1972 » 13 apr 2008, 14:36

Hoi Ineke,

Ik heb het zelfde probleem gehad dat het lampje aan/uit ging, in mijn geval was een kwestie v/d aardnok van de accu (massa) op het motorblok schoon te maken.

Groet en veel sucses
Jasper
Jasper1972
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 13 apr 2008, 14:03


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten