Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door Joost106 » 19 nov 2020, 18:49
Hallo,
Sinds kort heb ik lekkage bij de turbo. Mijn koelvloeistof niveau daalt en moet ik bijvullen.
Bijgevoegd een foto hiervan (Klik erop om te vergroten) Onder het schiltje zit een bout, deze is goed aangedraait en kan ik ook niet verder aandraaien. Enig idee hoe ik dit "lekkage" probleem kan oplossen? Zit hier een ringetje onder die normaal moet afdichten, of moet ik meer vervangen?
-
Joost106
-
- Berichten: 5
- Geregistreerd: 27 nov 2019, 21:21
door jerilo » 19 nov 2020, 22:44
Dat is de olie aanvoerleiding van de turbo.
Daar zitten 2 koperen afdichtringen tussen (eentje boven en onder de banjobout).
Loshalen en goed schoonmaken, ringen vervangen door 2 nieuwe en de bout op het juiste moment vastzetten. Dit is enorm belangrijk, te vast gaat zeker lekken.
Het kan ook zo zijn dat de leiding defect is bij de knelkoppeling. Dan is compleet vervangen de enigste oplossing.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
-
jerilo
-
- Berichten: 463
- Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
- Woonplaats: Hoeksche-Waard
door Joost106 » 20 nov 2020, 11:45
Bedankt voor je antwoord. Ik ga hier van't weekend eens mee aan de slag. Even kijken waar ik kan vinden op welk moment die aangedraaid moet worden.
Dan heb ik dus 2 lekken, 1 olie en 2 koelvloeistof.
-
Joost106
-
- Berichten: 5
- Geregistreerd: 27 nov 2019, 21:21
door jerilo » 20 nov 2020, 13:33
De banjobout moet met 30Nm vastgezet worden.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
-
jerilo
-
- Berichten: 463
- Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
- Woonplaats: Hoeksche-Waard
door Joost106 » 23 nov 2020, 10:59
Het lag niet aan de koperen ringen. De hele leiding moet vervangen worden. Waar de Banjo aan de leiding zit, daar lekt (gutst) de olie tussendoor.
-
Joost106
-
- Berichten: 5
- Geregistreerd: 27 nov 2019, 21:21
door jerilo » 23 nov 2020, 12:08
Tja dat komt ook helaas veel voor. Zijn zeer slechte knelkoppelingen.
Dat is een hoop werk. Katalysator verwijderen. Het beste om het hele voorfront te demonteren.
Neem dan ook gelijk de pakking van het oliekoelerhuis mee, die gaan ook veel lekken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
-
jerilo
-
- Berichten: 463
- Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
- Woonplaats: Hoeksche-Waard
door Joost106 » 23 nov 2020, 12:45
Voorfront moet er helaas toch af om het thermostaathuis te vervangen. Dit gaan we binnenkort ook doen, dan kan ik dit er gelijk bij meenemen. Ik zal eens kijken of ik die pakking ook kan bestellen.. Bedankt voor de tip.
-
Joost106
-
- Berichten: 5
- Geregistreerd: 27 nov 2019, 21:21
door Joost106 » 15 dec 2020, 15:46
Dat werkt allemaal weer. Nu het volgende probleem:
De middelste stekker heeft een tik gehad, waarschijnlijk door de ruitensproeiermotor. Beide stekkers zijn niet goed meer (Zowel die in het zekeringskastje als die je erin steekt)
Moet ik nu een nieuwe hoofdboom hebben incl. BSM? Iemand tips?
-
Joost106
-
- Berichten: 5
- Geregistreerd: 27 nov 2019, 21:21
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten