Ik ben geen kenner en/of monteur, hoor!
Alleen als je al zo'n 14 jaar met een J7 op vakantie gaat en een heleboel kilometertjes met zo'n oud beessie op pad bent, ken je z'n kuren en kwalen wel zo'n beetje...
Dat hij bij hogere toerentallen begint te haperen en zelfs te knallen wekt de indruk dat hij het aangeboden brandstofmengsel niet goed kan verwerken. Daardoor komt brandstof onverbrand in het uitlaatsysteem en die overtollige brandstof ontbrandt dan door de warmte van de uitlaat, hetgeen in een 'backfire' resulteert...
Dat kan een aantal oorzaken hebben. Je hebt het systeem alleen al helemaal doorgelopen en alles lijkt te kloppen... Dan wordt het natuurlijk lastig zoeken...
Sluit de klep van de shoke wel helemaal als je die indrukt? Wij hadden bij onze vorige J7 zo'n beetje hetzelfde probleem... Daar zat 't 'm in het feit dat als ik de shoke-knop helemaal indrukte, de klep in de carburateur tóch niet helemaal sloot, met als gevolg een haperende motor als deze vermogen moest leveren (vooral bij hoge toeren dus) en de incidentele 'backfire' die zelfs zo erg was dat een ons inhalende motorfietser bijna op z'n plaat ging van de schrik...
Ik heb me toen ook een ongeluk gezocht wat daar de oorzaak van was en kon het niet vinden. Een Franse monteur, waar we toen stopten, had het probleem snel gevonden; stelde de shoke zo af dat bij ingedrukte shoke de klep in de carburateur helemaal sloot, maar de shoke-knop niet helemaal -bij volledig ingedrukte stand- op de stuurplaat drukt, maar altijd nog 'enigszins' uitgetrokken lijkt (hoewel hij helemaal ingedrukt is).... (Volg je het nog???)
Als dat het is, zoek je je inderdaad helemaal het schompes want daar zoek je het niet in...