Zwarte bougies

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Zwarte bougies

Berichtdoor Jan Bert » 13 maart 2005, 22:25

Ik ben in het bezit van een 504 break 2 liter benzine, 202000 km, originele motor, muv aanpassing kleppen ivm loodvrij.
De bougies van zowel de 2e als 3e cilinders worden zwart itt de bougies van de 1e en 4e cilinder. Ik heb alle denkbare testen en veranderingen uitgevoerd. (123-ignition, bougies NGK 7811 BP6ES, ontstekingstijdstip = 8, compressiemeting was goed, kleppen gesteld).
Tijdens het rijden, dit weekend ritje Reims gemaakt (volgend jaar weer), bij 120km of meer voel je steeds onregelmatig kleine schokjes in de aandrijving. Of bij een bepaald toerental, tijdens accelereren, voel ik ook kleine schokjes. Bij koude motor is dit sterker. Een ding is zeker: een onvolledige verbranding, maar wat is de oplossing? Wie heeft een serieuze suggestie?
Jan Bert
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Gilletti » 13 maart 2005, 23:13

Verder dan jouw eigen bevindingen gaat mijn technische kennis (helaas) nog niet, maar er zijn er hier vast wel een aantal die iets zinnigs kunnen roepen.

Ben jij degene met die groene Break? Zie ook de eerste foto van het verslag in het Reims topic.

Zo ja, dan kwam ik je op de heenweg rond 5.15 uur, voordat ik de anderen oppikte, al tegen op de A27. :D
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor jos overvliet » 14 maart 2005, 21:35

Waarschijnlijk een oliekanaaltje in de koppakking lek.
Contoleer eens of je veel carter druk hebt, door met draaiende motor de oliepijlstok er uit te halen .
Komt er veel damp uit dan wordt het "koppie lichten",eventueel een klein beetje gas geven tot ca 1500 rpm.
sterkte.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Jan Bert » 14 maart 2005, 23:05

Ik heb inderdaad een groene Break en ik ben afgelopen zaterdag in Reims geweest.
De wereld is klein.
Groet Jan Bert
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Jan Bert » 14 maart 2005, 23:12

Een lek oliekanaal in de pakking is dus de meest reeele optie? Geeft dit niet extra olieverbruik, het lijkt nog mee te vallen. Bij het lichten van de kop (3,5 jaar geleden) heb ik metalen ringen onder de bussen gelegd. Moeten deze weer vervangen worden bij het lichten, of als de motor niet verdraait wordt, kan ik deze klus voorkomen?
Groeten Jan Bert
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor jos overvliet » 16 maart 2005, 22:45

De ringen niet vervangen is een risico die ik zelf te kostbaar vind in euris en in tijd ,maar als je van gokken houd?,het kan goed gaan mits je heeeeel voorzichtig werkt.
Als je de kop eraf hebt gehaald ,controleer dan met een loep of er geen haarscheurtjes in zitten dat is nl ook nog een mogenlijkheid.
vr gr jos.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten