Gilletti schreef:Gisteren viel het me op dat de koelventilator achter de radiateur altijd draait. Als ik de motor start gaat ie meteen meedraaien.
Hierdoor zou mijn motor dus theoretisch slechter op temperatuur komen dan normaal.
Nee dit is theoretisch dus niet zo, want je thermostaat staat dicht. Dus het koelwater circuleerd alleen in de motor zelf, en slaat de radiator over.
Gilletti schreef:Als ik het juist heb is deze van het zelfdenkende type en zou je hem eigenlijk met de hand rond moeten kunnen draaien bij stilstaande motor.
Inderdaad dit is het zelf denkende type (niet dt ik zo bekend ben met peugeots, maar uit jou beschrijving ga ik er van uit dat het er zo eentje is..:) )
Ze werken met een thermokoppel/bi-metaal, en draaien inderdaad altijd mee, alleen niet op volle snelheid om het maar zo te zeggen. Door de rij wind worden ze behoorlijk afgeremt, en draaien ze dus eigenlijk minder snel dan de poelie die door de v-snaar word aangedreven.
Door het warm worden van het water, en het open gaan van de thermostaat, stroomt er dus warm water door de radiator.
Door de rijwind word deze gekoeld, maar dit heeft zo zijn maximum natuurlijk.
De warme lucht die door de radiator word afgegeven komt langs het thermokoppel van de ventilator, en zal als deze warm genoeg is er voor zorgen dat de fan op volle kracht mee gaat draaien.
Oohh je hebt ze trouwens ook met een "wasthermokoppel" en ik weet dus niet wat er in jou type peugeot zit, maar daar is vast wel iemand hiero bekend mee.
Je kunt ze rond draaien met de hand, en zelfs stil houden bij draaiende motor, al zou ik dit niet proberen met de hand..
Gilletti schreef:Naar het schijnt is dit dus gebypassed.
?? wat is er gebypassed..??
Gilletti schreef:Mijn vragen:
- Klopt mijn gedachte?
- Indien dit normaal niet zo hoort, is dit dan een standaard trucje om revisie/vervanging te voorkomen?
- Hoe groot is het werk als ik het wil vervangen/reviseren?

Ja je gedachten over de werking klopt (ongeveer..:) )
Wat hoort normaal niet zo, want ik miste het probleem.. wat doet ie wel of wat doet ie niet...??
Het vervangen lijkt me wel mee te vallen, nogmaals ben ik geen peugeot monteur, maar bijvoorbeeld bij een ford transit is het een half uurtje werk.