onderdruk diesel

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

onderdruk diesel

Berichtdoor PVa » 22 apr 2005, 21:25

Beste leeuwen,

Waar ik voorlopig geen oplossing voor heb, is motorolie-druppels via de onderdrukspijp van de diesels.Ik mag gerust zeggen dat ik het persoonlijk
wel meer dan genoeg vind.
Om op de oprit van vrienden enkele oliedruppels achter te laten als visitekaartje, wens ik niemand toe en op de eigen inrit/garage is het ook opletten om zo weinig mogelijk sporen na te laten.

Het meer druppelen ?, wat is de oorzaak ?
Is er iemand die dit met een eigen idee/oplossing verhelpt ?
Het verhelpen met een opvangbakje ?

PS: De diesel 1948 heeft 120 000 km.

Groetjes PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

carter ontluchting

Berichtdoor Pininfarina504 » 22 apr 2005, 22:03

Misschien kun je de carter ontluchting omleiden, vanaf de 504 GLD 2,1 L is dit gedaan.
Tot en met 1971(504 GLD 1,9L) is de carterontluchting via een slang naar onderen de atmosfeer geblazen.
Geeft inderdaad een hoop smurie, het is ook zwaar klote als je aan zo'n vet motorblok moet schroeven of werken.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Ivo van Duijn » 26 apr 2005, 20:37

Ik heb het opgelost door een stukje waterslang die net om de oliepijlstokhouder pas aan de bovenkant van die oliepijstokhouder vast te zetten met een slangenklem. Dan een stukje waterslang (15mm) over de pijlstok naar beneden drukken tot dat hij ook een stukje over het eerder gemonteerde slangetje zit . Dan het karter ontluchtingspijpje op de vuldop aansluiten op het luchtfilter.
Ivo van Duijn
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 07 mei 2004, 17:49
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor PVa » 28 apr 2005, 20:55

Beste Ivo,

Ik begrijp je beschrijving niet goed.
De carterdrukslang hangt naar onderen toe, en daar komen de druppels vanaf.Hoe vang je deze druppels op of leid je ze om???
Blaas je dan de carterdruk in de luchtfilter???
Wat gebeurd er met de olie in de omhoog gebogen rubberen slang???

PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor PVa » 28 okt 2005, 20:54

Beste leeuwen,

Ik heb de carterdrukaflaat (1178) gedemonteerd en een nieuw gemaakt.
Met nieuw bedoel ik, een eigen ontwerp om de onderdruk omhoog te leiden (tussen de in- en uitlaatkanalen) en zo te verbinden met de luchtfilter.
Nu afwachten wat dit als effekt geeft in de droge luchtfilter.
Meer onderhoud aan de filter zal zich wel opdringen, denk ik.

Wie heeft ervaring met de oliebadluchtfilter mbt onderhoud, werking en/of een detailtekening. Want als de droge luchtfilter te nat komt, zal ik waarschijnlijk een oliebadfilter installeren.

MvgPVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor Gerard2 » 30 okt 2005, 20:57

Ik heb geen verstand van klassiekers, maar bij mijn 205D loopt er een slang vanaf de peilstokhouder naar de slang tussen het luchtfilterhuis en het motorblok. Mij lijkt dat de lucht uit de peilstofhouder is al eens eerder door het luchtfilter geweest dus dat hoeft niet opnieuw door het luchtfilter.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor PVa » 18 jun 2006, 11:31

Beste leeuwen,

Ik ben na een half jaar best tevreden over het resultaat.
Propere motor (en oprit) en ik heb de indruk dat de motor beter loopt.
De luchtfilter moet ik per duizend kilometer vervangen, daar hij te nat komt.De grote kost is dit evenwel niet, want ik gebruik keukendampkapvezel om de luchtfilter te bekleden.

De volgende stap is een olieafscheider van de karterondruklucht tussen monteren.Ik zou een systeem maken waarin de lucht exspandeert en dan terug door een klein slangetje naar de luchtfilter moet.

Wie ideen heeft laat het me weten?

MvgPVA404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor Edzo » 18 jun 2006, 20:37

Ik zou hem inderdaad zoals gerard2 geschreven heeft, in de pijp ergens tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk aansluiten. Dan komt de olie (bijna) nooit in je filter, en de carterdruk is toch al gefilterde lucht, dus dat kan geen kwaad. Er zal ietsje meer olie meeverbranden misschien, maar dat lijkt me te verwaarlozen.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor PVa » 21 jun 2006, 20:07

Beste Edzo,

Nu komt de onderdruk van het carter met atmosferische druk in de luchtfilter.
Wanneer ik deze aansluit tussen de luchtfilter en de motorinlaatkanalen,
word deze dan niet teveel aangezogen en komt de carterdruk dan niet onder vacuum?

MvgPVA404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor Edzo » 22 jun 2006, 11:43

volgens mij heb je bij een diesel dat probleem niet, deze zuigt geen vacuum, (denk maar eens aan het aparte rembekrachtiger-vacuumpompje dat diesels nodig hebben, bij benzines komt dat vacuum wel van het inlaatspruitstuk)

een ander voorbeeld: Turbodrukmeters voor benzines meten tegelijk ook eventueel vacuum, die hebben op de afleesschaal nog een bereik onder 0 bar. Bij dieselturbodrukmeters is dat niet zo.



gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron