Pagina 1 van 1

v-snaar ventilator stellen / temperatuurmeter J7

BerichtGeplaatst: 05 mei 2005, 12:56
door klomp
Ik zal me eerst even voorstellen:

Ik heet Paul Jansen Klomp.

Mijn eerste Peugeot was een 104, daarmee Europa doorgekard tot hij van roest uiteenviel (en de motor steeds warm liep).

Daarna een tijd een 305 D gereden, vervolgens een 309.

Mijn eerste J7 kreeg ik in 1996 kado, nouja, tegen stallingskosten. Was 'prima in orde, een kleinigheidje met de motor' en had 2 jaar in stalling gestaan. Met een sleepstang vanuit de kop van Noord-Holland opgehaald, gevolg een boete van fl 450,= wegens onverzekerd rijden, had hem even moeten aanmelden.
Bij nader onderzoek bleek hij zo rot als een mispel, met je wijsvinger kon je door de kokers prikken en de ophanging van de achterwielen was totaal weggerot.

Wat later hoorde ik dat bij Willem Driessen in Hengelo een J7 te koop was wegens ruimtegebrek. Met gereviseerde motor, een nieuwe voorkant en een flinke deuk. Met deze bus rijd ik, nu 7 jaar later, nog steeds regelmatig. De deuk zit er nog in en de bus wordt elk jaar sproetiger van het bijwerken van de kleine roestplekjes (staalborstel, stop-rust en een kwastje lak, dan gaat het weer een paar jaar).
Het moge duidelijk zijn: ik heb m'n J7 niet voor het mooi.

Vanaf het begin is z'n koeling niet 100% geweest, in de bergen en op de snelweg bij heet weer (>30 graden) liep hij warm.

Vorig jaar liet de verwarming het afweten.
Heb de radiateur doorgespoeld en goed afgevuld, dat hielp een beetje.

Maar deze week haalde ik de bus uit de stalling (had ca. 4 maanden stilgestaan) en hij liep a een paar kilometer al warm (110 graden watertemperatuur in het blok)

De aanvoerslang naar de radiateur wordt heet, dus ik denk dat de thermostaat (vorig jaar vervangen) open gaat. Maar de afvoer van de radiateur blijft lauw kortom er is geen circulatie.

Ik op zoek naar de waterpomp, vooraan de motor.
In m'n 'handboek' (revue technique) heeft de motor 1 v-snaar die ventilateur, dynamo en krukaspoelie verbindt.
Mijn motor is echter met 2 v-snaren en een dubbele krukaspoelie uitgerust.
Die voor de dynamo zit vooraan, is makkelijk te stellen. Maar daarachter zit, helemaal versleten, de ventilateur-snaar. Ik heb geprobeerd hem er af te laten lopen maar dat lukt niet zonder al te gewelddadig te worden.

Mijn vraag: hoe vervang je de v-snaar tussen motorpoelie en ventilator. Kun je de waterpomp verschuiven om hem te stellen (ik heb hem een beetje losgeschroefd, maar geen beweging in te krijgen), of is er een speciale - rekbare - snaar voor nodig.. iemand ervaring hiermee?
De motor is denk ik een XM7P, motornummer is M52555F.

BerichtGeplaatst: 06 mei 2005, 14:30
door jesse
Hoi Paul,

Je moet geweld gebruiken om die snaar eraf te krijgen, schroevendraaier er tussen en de krukas draaien. Eraf halen is nog relatief simpel erop gaat nog moeilijker.
Heb je al een nieuwe waterpomp? Het lijkt erop dat die versleten/stuk is.
Het is niet moeilijk deze te vervangen, je hebt bijna alles al verwijdert en kan er nu makkelijk bij lees ik.
Let wel op dat je de tapeinden heel laat. het is erg vervelend als deze afbreken.(dat is mij een keer gebeurt) :(

succes!

BerichtGeplaatst: 06 mei 2005, 22:58
door klomp
Dag Jesse,

Voor het afhalen van de v-snaar heb ik uiteindelijk de ventilatorpoelie met een trekker verwijderd.

Voor het zover was moest de bevestigingsmoer van de poelie los, daarbij heb ik door met een griptang de poelie vast te houden een stukje van de rand gebroken.
Ligt nu met 2-componentenlijm ertussen op de verwarming.

De tweede poging had meer succes: een stang op de poelie geschroefd waar eerder de fan zat. Was 'ie zo los.

Morgen is de lijm uitgehard, ga ik proberen of de nieuwe snaar zich omgekeerd laat monteren, je hoort het nog.

Tot ziens!

BerichtGeplaatst: 20 mei 2005, 21:53
door klomp
Hmm lijmen van zo'n snaarwiel was geen succes.

Nieuwe poelie weten te vinden en die gemonteerd, oppassen dat de losse spie precies recht voor de sleuf in de poelie zit.

De nieuwe v-snaar er zo ver mogelijk opgelegd en toen met de startmotor er op gedraaid, dat ging wel makkelijk.

Hij koelt nu weer goed, maar vol belast (110 op de snelweg) loopt de temperatuur nog steeds op.. is dat normaal?

BerichtGeplaatst: 20 mei 2005, 22:00
door Jeetje
Heb jij dan een temperatuurmeter in je J7??? Luxe!!!

BerichtGeplaatst: 22 mei 2005, 16:46
door jesse
Temperatuurmeter is er simpel in te monteren. Heb ik ook gedaan.
Bij brezan een setje kopen en de j7 is upgraded.

BerichtGeplaatst: 28 sep 2008, 21:19
door Mark
Jeetje schreef:Heb jij dan een temperatuurmeter in je J7??? Luxe!!!

De mijne ook. Als we elkaar een keer treffen kan je zien hoe simpel die is in te bouwen. Mooi rond klokkie van VDO, met een chromen randje ook nog.

Re: v-snaar ventilator stellen / temperatuurmeter J7

BerichtGeplaatst: 02 okt 2008, 16:01
door johnssons
klomp schreef:De aanvoerslang naar de radiateur wordt heet, dus ik denk dat de thermostaat (vorig jaar vervangen) open gaat. Maar de afvoer van de radiateur blijft lauw kortom er is geen circulatie.


Er is inderdaad geen of onvoldoende circulatie ... dit lijkt meer op een radiator die verstopt is, ketelsteen ...
Als het schoepje van de waterpomp los zit hoor je het ..... komt trouwens niet veel voor, wel lekkage door het gaatje onder in de waterpomp ...

Maar voor je gaat sleutelen ... misschien kun je nog even de motor warm laten draaien en aan de radiateur voelen, heet boven en koud aan de onderzijde is een verstopte radiator.... mocht je schoepje van de waterpomp los liggen dan heb je bijvoorbeeld geen warme slangen naar de kachel enz.. dan wordt alleen je blok warm de slangen blijven kouder...
Mocht je de waterpomp al vernieuwd hebben dan weet je dat er nog een radiator bijkomt ...

John

BerichtGeplaatst: 02 okt 2008, 23:56
door Harrie
Klomp schreef dat de verwarming het ook liet afweten, DUS een circulatie-probleem: waterpomp defect.
De radiateur had hij al gespoeld e.d.
Vermoedelijk zit het schoepenwieltje in de waterpomp los ( geklonken verbinding ).
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 05 okt 2008, 18:18
door govegan
jesse schreef:Temperatuurmeter is er simpel in te monteren. Heb ik ook gedaan.
Bij brezan een setje kopen en de j7 is upgraded.



ik wil ook wel een temperatuurmeter.
welke setje heb je hiervoor gebruikt, wat kost het en waar sluit je dit aan, (toch niet met zo;n thermometer die je in een klein gaatje van de radiator slang drukt?