Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door Gerard2 » 16 jul 2005, 17:42
Op een koude ochtend in de winter moet ik tijdens het starten van mijn Peugeot 205D (1998) gas geven om de motor überhaupt te starten
, vervolgens loopt de motor de eerste paar minuten niet zo lekker. Het leek mij daarom een goed idee om de gloeibougies te controleren. De weerstand van gloeibougie 3 en 4 heb ik bepaald, 1Ω en 7000Ω, dus gloeibougie 4 is defect.
Toen ik bij de garage een nieuwe gloeibougie ging kopen zei de monteur dat ik beter 4 nieuwe gloeibougies kon kopen, omdat de andere ook snel stuk zouden gaan. Ik rijd al sinds de winter met één defecte gloeibougie en de overige drie functioneren nog. Heeft iemand ervaring met de levensduur van gloeibougies?
-
Gerard2
-
- Berichten: 344
- Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29
door GoodOldDiesel » 16 jul 2005, 20:29
Werkt je koude start wel dan... Bij de meeste peugeot diesels zijn ze overleden ook de mijne... 2x gloeien, beetje gas geven tijdens starten en meneer komt tot arbeid.
Vervolgens uit stappen, ramen krabben en ramen de-condenseren en dan rijd die als een trein...
Zit er nog steeds over te denken om alla oude vw een soort choke hendel in de auto te monteren waarmee ik handmatig de koude start kan bedienen...
-
GoodOldDiesel
-
- Berichten: 1778
- Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
- Woonplaats: WestGrungCity
door Mark » 16 jul 2005, 23:25
Die monteur heeft wel een punt, want als de gloeibougies naar verloop van bepaalde tijd 'op' zijn, dan is het zeer waarschijnlijk dat de andere drie ook volgen.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor koplampen. Als er eentje doorbrandt vervang ik altijd gelijk ook de andere, want die heeft immers het gelijke aantal branduren.
-
Mark
-
- Berichten: 2979
- Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
door Gerard2 » 17 jul 2005, 10:40
Bedankt voor de tip, ik zal de koude start vandaag controleren. Ik neem aan dat je de 'fast idle control' bedoelt op de brandstofpomp (?)
Ik denk er over om alle gloeibougies te vervangen, maar 6,5 jaar vind ik nog een beetje jong voor defecte gloeibougies als ik weinig tot geen korte ritten maak.
-
Gerard2
-
- Berichten: 344
- Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29
door Gerard2 » 17 jul 2005, 23:57
Hoeveel moet de koude start hefboom op een lucas-roto-diesel brandstofpomp kunnen bewegen? Bij mijn auto kan de hefboom maar ca 5 tot 10 mm bewegen. Toen ik vanochten de motor gestart had (ca. 18C) was de hefboom maximaal naar rechts verdraaid.
-
Gerard2
-
- Berichten: 344
- Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29
door Gerard2 » 19 jul 2005, 22:17
Het lijkt erop dat de thermostatische sensor defect is. Bij welke temperatuur werkt deze sensor? Vandaag, bij 18C, deed de sensor niets (auto had meer dan 10 uur in de schaduw gestaan).
Kan het zijn dat de koude-atart-kabel is de loop der jaren verlengd is of dat de afstelschroef verdraaid is? Volgens Haynes hoeft deze kabel maar 6mm te verlengen bij een warme motor.
-
Gerard2
-
- Berichten: 344
- Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29
door peukie205 » 20 jul 2005, 00:57
beetje investeren in 4 nieuwe gloeibougies kan geen kwaad toch ???
Het is gen lelijke eend, waar je 5 jaar lang mee zonder onderhoud kunt rijden !
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
-
peukie205
-
- Berichten: 651
- Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
- Woonplaats: Rotterdam
-
door Gerard2 » 20 jul 2005, 21:00
De garage had er maar twee op voorraad.
-
Gerard2
-
- Berichten: 344
- Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29
door Gerard2 » 22 aug 2005, 23:18
De gloeibougie is vervangen (de overige zijn wat moeilijker bereikbaar door het brandstoffiter en de brandstofleidingen). De motor lijkt zelfs bij deze temperaturen beter te starten. (of ik beeld het mij in).
-
Gerard2
-
- Berichten: 344
- Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten