Kon het tijdens de vakantie in Luxemburg niet laten om de 307 om te wisselen voor de 504GL.
Tijdens wat scheurwerk tussen Antwerpen-Luik ging de motor aan de kook. Er lekte al een beetje uit de onderste radiator slang....dus beetje bijvullen en weer verder.
In Luxemburg de slangklem nog maar eens goed aangedraaid. Verder geen probleem meer....wel blijft de temperatuurmeter tegen het rode gebied aan na een flinke rit.
Dinsdag 19 juli 2005 de terugreis met de caravan erachter. Dat was iets te veel voor de oude dame. Tot twee maal moeten stoppen om bij te vullen en af te laten koelen.
Woensdag dan maar naar Evert Jonkhart te Hilversum voor onderdelen en wat advies. Tot overmaat van ramp was er ook nog een schroef of sproeier uit de carburateur gevallen (lag gelukkig nog op het motoerblok). Toch wel handig zo'n schuin geplaatst blok.
Gelukkig had de heer Jonkhart wat tijd en kon er direct naar kijken.
Bij de controle van de ontsteking bleek deze niet helemaal goed te staan. Dit verklaarde het te heet worden en het gepruttel bij het loslaten van het gas. Tevens bleek dat het vacuumpotje niet meer werkte.
Na het vervangen van het vacuumpotje en het op tijd zetten van de ontsteking kon de carburateur opnieuw afgesteld worden. De stelschroeven van de carburateur zijn voorzien van O-ringen zodat deze blijven zitten.
Op de terugreis de wagen eens flink laten werken. De temperatuur bleef netjes in het midden, zoals het hoort.
Samenvattend:
Als je motor te heet wordt, controleer dan de ontsteking en controleer de werking van het vacuumpotje bij de ontsteking.
Dankzij Evert Jonkhart snort en scheurt de 504 weer als vanouds.
Gr.
Henri