door Pininfarina504 » 24 aug 2005, 23:19
In alle onderhoudsboekjes wordt geadviseerd de motorolie van een 504 om de 5000km te verversen.
Zo wordt het regulier voorgeschreven, ik stoor me daar echter niet teveel aan, rijdt met gemak het dubbele of zelfs meer.Gebruik wel een wat duurdere motorolie.
Tegenwoordig kun je over veel hoogwaardigere oliesoorten beschikken, bovendien als je volgens het instructieboekje rijdt, is alles wel heel nauw bemeten.Om eerlijk te zijn doe ik het hele onderhoud een beetje op gevoel.Met een diesel is het wel belangerijk dat je de motorolie en het filter met zekere regelmaat ververst omdat een diesel zichzelf namelijk nogal vervuilt.Bij rijden op lpg blijft de motorolie nog veel langer helder en verstoken van roetdeeltjes.
Soms kun je als je de peilstok er uit trekt al aan de kleur en viscositeit v/d olie zien, hoe het met de kwaliteit gesteld is; bovendien kun je ook soms constateren of er water bij de olie zit:schuim aan onderkant of roest op de peilstok.Als je de kleppendeksel er af schroeft en er er zit een heel dikke teerachtige vette substantie op de binnenkant v/d kleppendeksel en op de bovenkant v/d cilinderkop, dan kun je er donder op zeggen dat de auto op het gebied van motorolie verversen knap verwaarloosd is.
Knutsul en Fernand weten alles m.b.t. onderhoud van de Peugeot 505.
205 1.4,1995,Roland Garros.
205 1.4,98(2*).
205 1.4,97(1*).
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77.
Peus 504Ti,78,gris fum.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst.
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue.
Peus 404, Fam zwart,1970,ex-prefect