Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
met dank aan Bart-Peugeot
ecu uitlezen
Lees de ECU eens uit. Dat doe je zo:
- zet de sleutel in stand 2 van het contact (net voor het starten)
- draai de sleutel door zodat hij net niet start.
- laat na 5 seconde de sleutel los zodat hij weer in stand 2 van het contact komt.
- nu gaat het lampje knipperen met de codes
- dit herhaal je totdat je klaar bent.
Dit blijkt in mij GTI uit 1991 ook zo te werken, ideaal!
En dan hier de bijbehorende codes:
code/ problem
11. / End of test sequence.
12. / Beginning of test sequence
13. / air temperature sensor
14. / injection ntc sensor
15. / fuel pump(s) relay.
21. / throttle switch (idle position).
22. / idle regulation electro-valve.
31. / self-correction richness regulation.
32. / self-correction richness regulation
33. / air flow sensor
34. / canister purge electro-valve.
35. / throttle switch unit (full load position).
41. / engine rpm sensor.
42. / injectors.
43. / detonation sensor regulation.
44. / detonation sensor.
51. / self-correction richness regulation.
52. / self-correction richnes regulation.
53. / battery voltage.
54. / electronic control unit.
Je kan ook via draadjes uitlezen:
1. Sluit een draad aan op aansluiting 17 van connector M720, dit is de groene 2 polige stekker in de linkerbovenhoek van het motorcompartiment.
2. Sluit een draad aan op een goede aarde.
3. Draai de sleutel in het contactslot naar de "on" positie.
4. Hou de 2 draden van stap 1 en 2 gedurende 3 seconden tegen elkaar aan.
Nu gaat het motormanagement-lampje branden. Haal nu de draden van elkaar af.
Het motormanagement-lampje zal nu:
- 1 keer knipperen (Tientallen)
- 1,5 seconde niets
- 2 keer knipperen (1-tallen)
Dit is dus de code 12... Dit geeft aan dat hij met de test begint (zie code-tabel)
Houdt hierna de draden uit stap 1 en 2 weer gedurende 3 seconden tegen elkaar tot
het motormanagement-lampje weer continue brandt.
Haal hierna de draden weer van elkaar af en dan zal het motormanagement-lampje weer gaan branden.
Onthoudt: de eerste knippers zijn voor tientallen, dan 1,5 seconde niets, dan de 2de knippers zijn voor de 1-tallen.
Schrijf de codes die het motormanagement-lampje aangeeft op een papiertje zodat je dit later kan opzoeken in de foutcode-lijst.
Herhaal dit proces tot hij code 11 aangeeft (dit is het einde van de uitlezing)
Druk hierna de draden uit stap 1 en 2 meer dan 10 seconden op elkaar. ( het motormanagement-lampje zou nu weer aan moeten zijn)
Tenslotte nog een extra uitleg, nu met plaatjes:
Heb net mijn foutcode uitgelezen, resulteerde in code 51 en 52, self correction richness regulation..
Heb het als volgt gedaan aangezien niemand hier de foto's wil kan uploaden
Stroomsnoer gebruikt om 1 ader in de groene stekker te steken, andere op de aarde.
Dan contact slot omdraaien tot alle lampjes branden, ook deze, het motormanagement lampje..
Nu de 2 draden aan de andere kant 3 seconden tegen elkaar houden, dan los.
Nu knippert het mm lampje 1x, even uit en dan 2 x knipper.
Nu weer de 2 draden 3 seconden tegen elkaar houden en loslaten, nu knippert mijne 5 keer, even uit, dan 2 keer, code 52, bij de volgende uitlezing code 51.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, aan al deze info.
Mijn GTI laat zich dus heel eenvoudig uitlezen via de sleutel methode, niks geen draadjes nodig.
Of deze methode ook werkt bij een 1.1 met injectie, weet ik niet, maar ik verwacht van wel.
Het is even raar met al die knipperende lampjes, maar als je het door hebt, is het kinderlijk éénvoudig.
Succes!
_________________________________________
Gr, Stan.
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast