past motorblok 205diesel 1992 in een 205GRD uit 1984?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

past motorblok 205diesel 1992 in een 205GRD uit 1984?

Berichtdoor Erwin van Dijk » 05 okt 2005, 09:57

Hallo mede-technici,
ik heb mijn XUD7 motorblok uit 1984 opgeblazen. Ik woon in FR waar prijzen extreem hoog zijn en bestel dus in NL een blok uit 1992. Helaas kan de leverancier geen modelnummer op het blok herkennen terwijl op mijn oude blok duidelijk 161A staat. Inmiddels lees ik op 205griffe dat Peugeot het XUD7blok t/m 1992 maakte en er dus een kans is dat het blok dat ik heb besteld, uit de vervolg serie komt.

Is er iemand met zoveel ervaring die weet of dit misschien nieuwere blok past in een auto c.q. op een versnellingsbak uit 1984???

Iedere info is van harte welkom,
bij voorbaat dank en groeten van een oud engels 205je dat in frankrijk reed en bestuurd werd door een nederlander...
Erwin.
It's not what you do, but what you choose
Avatar gebruiker
Erwin van Dijk
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 okt 2005, 09:09
Woonplaats: Frankrijk

Berichtdoor jon » 06 okt 2005, 23:14

Ja, past. Misschien dat wat kleine dingetjes anders zijn, maar dat zijn nooit onoverkomelijke problemen.

Ik vraag me alleen af hoe je zo'n blok op kunt blazen. Blokken staan bekend als onverwoestbaar.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

hoe blaas je een motor op van een 205grd

Berichtdoor Erwin van Dijk » 07 okt 2005, 08:38

Bedankt Jon voor je reactie, dat geeft weer moed! Kon namelijk nergens een bevestiging van iemand krijgen terwijl het vast al veel vaker gedaan is.
Het blok opblazen klinkt wat dramatisch nu ik het zelf terug lees, maar wat er gebeurt is, is dat de eerste zuiger op twee plaatsen in de zuigerwand is weg gesmolten. Het 205 zou 225.000km gedaan hebben maar nu ik het blok eruit moest halen en veel info op het internet gelezen heb, blijkt dat dit blok waarschijnlijk al tegen de 400.000km aan zat. Het is in ieder geval niet het originele blok (161A modellen zijn er vanaf '87 en mijn 205 is uit '84) en nu het blok open ligt blijkt het gewoon helemaal op te zijn. Alle zuigers zijn zó uit gesleten dat ze geen van allen om hun as kunnen ronddraaien in de cilinders en de drie andere zuigers zijn ook hard op weg naar het fatale einde; vast zittende zuigerveren en zwart geblakerde zuigerwanden. Ook de krukaslagers zaten vol bagger ipv olie wat mij het idee geeft dat vorige eigenaren niet vaak olie ververst hebben. Jammer maar helaas. Gelukkig is het een krijgertje dit autootje dus de kosten voor een ander blok zie ik nu maar als "aanschaf" kosten. Denk dat de meeste mensen 'm gewoon naar de sloop hadden gebracht.

Als ik in November het andere blok erin plaats, maak ik daarna een fotoreportage op m'n homepage erbij. Zovaak doe je zoiets als dit ook weer niet. Hier alvast twee fotoos die je alleen via deze links kunt bereiken: knip en knip

Veel kijkplezier, er is tenslotte geen beter vermaak dan leedvermaak :lol:

Niet-werkende links op verzoek van poster verwijderd
It's not what you do, but what you choose
Avatar gebruiker
Erwin van Dijk
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 okt 2005, 09:09
Woonplaats: Frankrijk

Re: hoe blaas je een motor op van een 205grd

Berichtdoor 404 » 08 okt 2005, 17:30

Erwin van Dijk schreef:Veel kijkplezier, er is tenslotte geen beter vermaak dan leedvermaak :lol:

Succes met inbouwen. :wink: :twisted:
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor jon » 10 okt 2005, 10:42

Je zou er ook een turbodiesel in kunnen bouwen, maar dat vereist nog een aantal kleine aanpassingen. En ik denk dat je hem zo origineel mogelijk wilt houden... Succes met inbouwen.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Turbo erin bouwen

Berichtdoor Erwin van Dijk » 10 okt 2005, 11:53

Jon bedankt voor de tip over die turbo erin bouwen maar bedoel je dat je dan een losse turbo bouwt op een al geplaatst 1800cc blok?
Geeft een kleine complicatie in FR want het afgegeven vermogen staat op het kentekenbewijs. Dat betekend bij een "aanpassing" een nieuwe type goedkeuring en dat zou te ver gaan. Originaliteit zou niet een probleem zijn.
Wat ik wel me afvraag, misschien dat ik later als de 205 weer rijd daar verder over ga onderzoeken, of ik iets van een simpele airco erin zou kunnen plaatsen? We hebben namelijk vaak de honden in de 205 en in de zomer is dat zó warm voor ze dat een airco ideaal zou zijn. Geen idee hoe duur of gecompliceerd dit is... Maar daar kan ik tzt natuurlijk nog een hoofdstuk op dit forum voor openen als het al niet eerder gedaan en gedocumenteer is.

Bedankt voor alle reacties zover!
groeten van Erwin
It's not what you do, but what you choose
Avatar gebruiker
Erwin van Dijk
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 okt 2005, 09:09
Woonplaats: Frankrijk

Berichtdoor jon » 10 okt 2005, 13:01

Nee, ik bedoelde een compleet turbodieselblok. Het is bijna plug and play, maar o.a. de uitlaat is anders en wat andere dingetjes. Kijk anders maar op www.205tdi.tk bij 'vorige 205'. Daar staat hoe ik een dieselblok voor een turbodieselblok vervangen heb.
Van die airco zou ik zo niet weten...

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten