Pagina 1 van 1

Koppakking vervangen XDP4.90 -> kopbouten vervangen?

BerichtGeplaatst: 29 aug 2020, 19:04
door mkatgert
Mijn XDP4.90 dieseltje in de J7 verbruikt inmiddels zoveel KVS zonder dat het ergens duidelijk lekt (ik ga nog even het koelsysteem afpersen, maar ik heb al wat mayonaise onder de oliedop gezien) dat ik maar eens de kop er af ga trekken. Het is voor mij weer even geleden dat ik zoiets voor het laatst gedaan heb, en één ding is me niet helemaal duidelijk:
zijn de kopbouten te hergebruiken? De vraagbaak en de RTA zeggen er niks over...

Hoor het graag! En als jullie nog andere tips hebben en dingen die ik niet moet vergeten: altijd welkom! :D

Re: Koppakking vervangen XDP4.90 -> kopbouten vervangen?

BerichtGeplaatst: 29 aug 2020, 22:10
door Eric1974
Ik zou nieuwe bouten gebruiken, normaal zijn dit "trekbouten" die zich stellen naar de kop. Kost wat meer ,maar beter een keer goed dan 2 keer half! Ook even kopje laten vlakken dan kun je weer jaren mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Re: Koppakking vervangen XDP4.90 -> kopbouten vervangen?

BerichtGeplaatst: 31 aug 2020, 08:10
door Michael
Kopbouten gewoon weer gebruiken, ik zou wel de kop vlakken en de afdichting van de bussen vervangen.

Re: Koppakking vervangen XDP4.90 -> kopbouten vervangen?

BerichtGeplaatst: 06 sep 2020, 21:27
door mkatgert
Michael schreef:Kopbouten gewoon weer gebruiken, ik zou wel de kop vlakken en de afdichting van de bussen vervangen.


Dank voor de antwoorden. Ik kijk wel even naar de staat van de bouten, kan altijd nog een setje bestellen.

Met de afdichting van de bussen bedoel je de rubber ring onder de cilinderbussen? Is er ervaringen hoe vaak die lek gaan? En zo ja, is dat vervangen makkelijk te doen met het blok nog in de bus?

Een hoop vragen, maar ik kwam er gisteren achter dat er, naast een verhoogd KVS-verbruik en mayo onder de olievuldop, ook enkele centiliters koelvloeistof in m'n carter zitten. Tijd om de boel even goed aan te pakken. Ik meende mij in eerste instantie te herinneren dat de cilinderbussen, net als de 204/304 motoren, papieren voetpakkingen hadden, maar uit het onderdelenboek blijkt dat niet zo te zijn; het lijken rubberen O-ringen. Heb ik dat goed gezien?

Dank alvast!

Re: Koppakking vervangen XDP4.90 -> kopbouten vervangen?

BerichtGeplaatst: 06 sep 2020, 22:07
door johnssons
... als je de ringen (inderdaad rubber) wilt vernieuwen moeten de zuigers en de bussen eruit, dus carter los enz ... eigenlijk gewoon een kleine motorrevisie .. maar mogelijk wel de beste oplossing, alleen wel veel werk .. ik zou trouwens de kopbouten vernieuwen ...

Succes John

Re: Koppakking vervangen XDP4.90 -> kopbouten vervangen?

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 18:45
door mkatgert
Inmiddels ben ik wat stappen verder. De kop ligt er naast, kopbouten zijn er slecht aan toe dus ik heb een nieuwe set besteld. Koppakking is kapot tussen twee cilinderbussen in, maar bij olievulkanalen en kvs-kanalen lijkt het allemaal nog heel, hoewel dat moeilijk te zien is, er zit wel het een en ander aan roest op de bovenkant van het onderblok en de pakking zelf. Het was volgens mij nog wel de originele pakking (46 jaar oud...!) Ik twijfel een beetje: óf gewoon kop vlakken, nieuwe pakking er op en gaan, en als hij toch nog lekt de boel helemaal uit elkaar, óf nu het blok er uit en ook de O-ringen vervangen.

Met optie 1 kunnen we nog dit weekend weg, met optie 2 moeten we een alternatief vakantieonderkomen zoeken...

Re: Koppakking vervangen XDP4.90 -> kopbouten vervangen?

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 19:13
door Eric1974
Mogelijk heb je al langer met een kleine lekkage in de koppakking gereden, dat verklaart ook de corrosie op het onderblok.
Alles goed schoonmaken, en als je verder niks geks tegenkomt zou ik er mee rijden. De O ringen staan eigenlijk los van het probleem met de koppakking.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk