olie pomp

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

olie pomp

Berichtdoor romk0013 » 10 nov 2020, 20:27

Hallo Forum leden,

Ik ben nieuw, en heb een aquanaut waar een indenor dtp 40 in ligt.
Ik wil de oude olie er uit halen, dit kan niet via de onderkant omdat hij te dicht op het vlak van de boot staat.
Nu zit er een olie aftap pompje aan de zijkant waarmee ik de oude olie uit het carter kan pompen, echter hoe ik ook pomp, in het begin kwam er ongeveer een halve liter uit en daarna niets meer.
Zou de olie te dik zijn , ik kan de motor niet meer laten draaien, omdat hij inmiddels op de kant staat, en hij dan niet gekoeld wordt.
Moet er iets los gemaakt, omdat ik hem op deze manier vacuüm pomp?
Wie heeft er ervaringen mee, of kan mij adviseren

vriendelijke groet Pieter.
romk0013
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 nov 2020, 19:02

Re: olie pomp

Berichtdoor 403diesel » 16 nov 2020, 00:18

Dit soort pompjes zijn op de automotoren nooit standaard geleverd.
Het kan zijn dat het pompje kapot is of dat de aanzuig onderin het carter verstopt zit. Ik weet niet of het aftap pompje een eigen aanzuig in het carter heeft of de olie vanuit de oliegallerij in het blok (en dus de oliezeef van de oliepomp van de motor zelf) oppompt. Even gekeken in de handleiding van DTN en het lijkt, gezien de lokatie van het aftappompje op de tekening, op het laatste. Als de zeef van de motoroliepomp verstopt zit heb je dan ook geen oliedruk meer dus ik zou dit even goed in de gaten houden als je weer zou starten.
Indien het aftappompje deffect is, je zou eens contact kunnen opnemen met drinkwaard motoren. Die hebben deze dieseltjes heel veel verkocht. Misschien hebben ze nog onderdelen liggen.

Om de rest van de olie voor nu af te tappen zou je een oil-extractor of eventueel een vacuum remontluchter via de peilstok kunnen gebruiken. Je kunt dan ook nagaan of er (veel) troep in het carter zit. Mocht de buis van de peilstok te dun zijn voor het slangetje dan kan je deze buis even losschroeven zodat je een wat groter gat hebt.

Succes.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten