Kachel afkoppelen?
Geplaatst: 03 mei 2021, 18:30
Mijn 104'tje heeft een scheur in het koelwaterbuisje van de cilinderkop richting de kachel. Is vorig jaar gebeurd tijdens het uit de auto halen van het blok. Buisje gesoldeerd, maar het is weer (erg) gaan lekken. Omdat ik zo niet kan rijden en even een quick fix nodig heb, dacht ik erover om het buisje maar af te zagen vanaf de scheur en hem af te doppen. Het is een blind buisje met dwars daarop een buisje richting kachelslang. Soort knietje dus. Precies op de verbinding tussen die buisjes is de scheur ontstaan.
Kan ik zomaar de kachel afkoppelen? Of is er dan bij gesloten thermostaat te weinig circulatie waardoor de druk te hoog wordt? Weet even niet of een gesloten kachelkraan de circulatie sowieso niet onderbreekt...
Anders druk ik er een paar silicone blindkappen op. Ik rij voorlopig toch alleen met buitentemperaturen die geen kachel vereisen.
Kan ik zomaar de kachel afkoppelen? Of is er dan bij gesloten thermostaat te weinig circulatie waardoor de druk te hoog wordt? Weet even niet of een gesloten kachelkraan de circulatie sowieso niet onderbreekt...
Anders druk ik er een paar silicone blindkappen op. Ik rij voorlopig toch alleen met buitentemperaturen die geen kachel vereisen.