Indenor diesel starten na installatie nieuwe dieselpomp

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Indenor diesel starten na installatie nieuwe dieselpomp

Berichtdoor Serina&David » 17 mei 2021, 14:45

Hey, binnenkort wil ik de motor van mijn J7 proberen te starten. Het betreft een motor waarvan de vorige eigenaar de oude dieselpomp er af heeft gehaald en een nieuwe heeft aangeschaft. De vorige eigenaar is echter dement geworden en dus weet ik niet in welke stand de motor exact staat op dit moment. Ik heb gekeken of ik ergens markeringen kon vinden op het vliegwiel om de motor op het bovenste dode punt te zetten, alleen deze heb ik nergens kunnen vinden (indenor motor). Op de gok heb ik de motor dus in een stand gezet en vervolgens de pomp geïnstalleerd.

Het is dus vrijwel 100% zeker dat de pomp niet juist getimed is op dit moment. De vraag die ik heb:

Kan het kwaad om de motor rond te draaien/proberen te starten als de timing niet goed is?

Naar mijn idee kan dit er alleen voor zorgen dat de diesel niet ontbrand en de motor dus niet aanslaat, maar misschien kan er wel veel meer gebeuren en is het de moeite niet waard om te testen of de motor wonder boven wonder toch aanslaat.

Heeft iemand hier een antwoord op?
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17

Re: Indenor diesel starten na installatie nieuwe dieselpomp

Berichtdoor Pininfarina504 » 17 mei 2021, 15:08

Het moment van waarop de pomp moet staan kun je timen door met draaiende motor het moment te verdraaien, zoals je ook wel bij ontsteking kunt doen, het effect is trouwens ook ongeveer hetzelfde.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Indenor diesel starten na installatie nieuwe dieselpomp

Berichtdoor Ivovanduijn » 17 mei 2021, 16:48

Als de pomp te vroeg staat nageld/ knikkerd de motor .... als je optrekt. Als hij te laat staat rookt hij vooral met koude start. Je moet hem zo vroeg mogelijk zetten zodat hij net niet nageld. Het gaat om millimeters. Aldus mijn beperkte ervaring met diesel afstellen.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Indenor diesel starten na installatie nieuwe dieselpomp

Berichtdoor Michael » 17 mei 2021, 18:19

Eerst je BDP vast stellen met een micrometer op de kop van een klep, de klep dus laten zakken op de zuiger.
Het BDP op de krukas poulie markeren , evenals je gewenste voor inspuit moment.
Daarna achter het dekseltje van de pomp de streepjes gelijk zetten.
Bij het monteren van de pomp opletten op de schuine vertanding , hiermee rekening houden met de pomp montage. Maar dit zie je vanzelf als de pomp erop zit, de streepjes zitten niet gelijk.
Heb je vragen stuur dan een PB met je telefoon nummer.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Indenor diesel starten na installatie nieuwe dieselpomp

Berichtdoor Michael » 17 mei 2021, 18:21

Je kan het BDP ook redelijk nauwkeurig en veel makkelijker vast stellen door het tuimelmoment van de kleppen te nemen.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Indenor diesel starten na installatie nieuwe dieselpomp

Berichtdoor mkatgert » 17 mei 2021, 19:44

Even een check: klopt de stand van het tandwiel van de dieselpomp al met de stand van krukas en nokkenas tandwiel? M.a.w, heb je de pomp gemonteerd met het 'distributie' carter verwijderd om de markeringen op de tandwielen gelijk te krijgen? Want anders kan je je pomp gaan afstellen wat je wil, maar dan krijg je hem nooit goed. (Er van uit gaand dat je tandwieldistributie hebt.)
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: Indenor diesel starten na installatie nieuwe dieselpomp

Berichtdoor Serina&David » 19 mei 2021, 09:41

Bedankt voor jullie reacties!

Mkatgert, ik weet niet zeker of de motor in de juiste stand staat.. Ik ben er nog niet heel ver ingedoken om eerlijk te zijn. Ik heb gekeken naar markeringen op het blok maar ik heb nergens een duidelijk punt kunnen vinden. Ik ga binnenkort de techniek van Michael gebruiken om het BDP op te zoeken, daarna moet het met de beschrijving van de vraagbaak goed komen neem ik aan.
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten