Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie motor

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie motor

Berichtdoor Serina&David » 23 okt 2021, 17:50

Lieve mensen,

Ik heb jullie hulp nodig voor de afstelling van mijn dieselpomp. Ik kan er niet achter komen welk type motor ik heb én dus ook niet welke afstelling de pomp moet hebben. Op het vliegwiel kan ik geen merktekens vinden.

Ik heb de volgende gegevens, hopelijk kan iemand mij vertellen op welke stand ik de pomp voor het BDP moet zetten, want deze gegevens (en pomp) komen niet overeen met de gegevens die in de vraagbaak staan.

Motor:
Motornummer - 460 0951 (staat boven cilinder 1) 388 229 (staat boven cilinder 3 & 2)
Kopnummer - AS10GY30
Jaartal kop: 1979 gevolgd door Indenor 1
Verder staat er nog: 42000 589 B in de kop geslagen en in het onderblok staat 172 ondersteboven in het blok geslagen

Pomp (Roto Diesel):
DPA R 3442 860 A
Code: A88 4400
Serienummer: 126107X9

Carrosserienummer bus: 4544621
Type: JZPZ30

Wat heb ik al gedaan?

Motor op BDP gezet dmv het laten zakken van de klep op zuiger 4. Vervolgens de pomp geïnstalleerd op 3.83mm voor BDP zoals bij een XD2 met een DPA 3443 F790 (gegokt in de hoop dat dit de juiste afstelling zou zijn) Met deze afstelling liep de motor bij de eerste test eerst redelijk mooi en startte goed. Wel veel rook, ook nadat die op bedrijfstemperatuur was gekomen. En ook vooral heel veel rook bij rijden met hoger toerental, vanaf de 3e versnelling had de bus niet meer voldoende vermogen om verder op te trekken. Toen ik de bus vervolgens later weer wilde starten (koude motor) sloeg die extreem lastig aan en kreeg ik bij het starten alleen maar dikke zwarte rook wolken en de geur van onverbrande diesel.

Aan de hand van dit verhaal heb ik een aantal vragen:

Kan iemand mij vertellen welk type motor ik heb?
Kan iemand mij vertellen op welke stand ik cilinder 4 voor het BDP moet zetten?
Kan iemand mij vertellen aan de hand van bovenstaand verhaal of de pomp te vroeg of te laat staat op dit moment?

Mocht er op deze vragen nou geen antwoord zijn, is er dan iemand die een adres weet in de omgeving Gelderland waar ik de bus heen kan brengen zodat zij de juiste afstelling op de een of andere manier uit kunnen vogelen? Ik weet namelijk niet meer zo goed wat ik verder nog kan proberen.

Bij voorbaat dank!

Groetjes van David en Serina
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Keezx » 25 okt 2021, 22:30

Weinig vermogen en dikke zwarte rook duidt heel sterk op te late afstelling.
Exact weet ik het ook niet.
Is het mogelijk de afstelling te veranderen met lopende motor? Deed ik wel eens met m'n XUD diesels.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Ivovanduijn » 26 okt 2021, 06:49

Pomp zo vroeg mogelijk zetten zo dat hij net niet knikkert het gaat om millimeters. Een streepje in slaan als referentie punt is handig. Steeds een stukje rijden om te proberen. Pomp te laat is rook met starten/rijden pomp te vroeg is knikkeren met accelereren. Diesel service in Olst is een goed adres als het je zelf lukt, eigenaar is super aardige man die er helemaal voor gaat zelfs als het om oude techniek gaat.
Succes.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Jodela » 28 okt 2021, 17:22

Ik heb nog een oude hangmap met de gevraagde afstel gegevens erop (3,34 mm +/- 0,15 of 21 graden Taststift maximaal ingedrukt )
Ik weet niet hoe je plaatjes kunt uploaden naar dit forum.
Daarom als je mij een email adres geeft kan ik je een kopie sturen.

groet John
Avatar gebruiker
Jodela
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 feb 2012, 18:20

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Mockenrue » 28 okt 2021, 23:46

Jodela schreef:Ik weet niet hoe je plaatjes kunt uploaden naar dit forum.


Hoe plaats ik een foto

Die afstelgegevens kunnen voor andere lezers ook bruikbaar zijn, dus fijn als het plaatsen hier alsnog zou lukken :D
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Serina&David » 29 okt 2021, 08:19

Bedankt voor de reactie's!

@Keezx, de pomp kan inderdaad afgesteld worden met een lopende motor, alleen dit gaat volgens mij meer om de echte fijn afstelling. De pomp kan +- 4mm draaien van vroeg naar laat in de sleufgaten, maar ik merk weinig verschil tussen de twee uiterste standen. Vanmiddag de pomp maar eens vastzetten volgens de afstelling van Jodela en dan kijken of er nog wat winst gehaald kan worden door de pomp zo vroeg mogelijk te zetten en steeds een proefstukje te rijden zoals jij al zei Ivo. 1998david@live.nl mag de kopie graag heen als het uploaden niet lukt op dit forum, dan zal ik de foto's vervolgens hier plaatsen. Alvast bedankt!
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Jodela » 29 okt 2021, 11:13

Voor het afstellen met lopende motor heb je een opname kabeltje met een klem die je op de leiding monteert nodig (deze meet de drukgolf in de leiding)
en de TEP 92 testkast.

De TEP 92 testkast heb ik wel maar het bewuste kabel + klem niet
Avatar gebruiker
Jodela
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 feb 2012, 18:20

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Serina&David » 29 okt 2021, 11:26

Bij deze de afbeeldingen met de afstelgegevens. Bedankt!

Afbeelding

Afbeelding
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Michael » 30 okt 2021, 08:21

ik heb wel zo'n kast met puls opname op de inspuitleiding
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Jodela » 30 okt 2021, 09:34

Michael schreef:ik heb wel zo'n kast met puls opname op de inspuitleiding


Met draaiende motor afstellen zou bij mij de voorkeur hebben.
Avatar gebruiker
Jodela
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 feb 2012, 18:20

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Mb trac » 30 okt 2021, 16:03

Wat is de reden dat de pomp afgesteld moest worden,motorrevisie,pomprevisie?
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Keezx » 30 okt 2021, 21:55

Jodela schreef:
Michael schreef:ik heb wel zo'n kast met puls opname op de inspuitleiding


Met draaiende motor afstellen zou bij mij de voorkeur hebben.


Is ook mijn ervaring, ik heb meerdere keren een andere pomp op een XUD9TE motor gezet en afstellen gaat uiteindelijk beter zonder meetklokken en dergelijke.
Gewoon afstellen op trekkracht en zo min mogelijk roken ...
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Serina&David » 01 nov 2021, 09:14

Mb trac schreef:Wat is de reden dat de pomp afgesteld moest worden,motorrevisie,pomprevisie?


We hebben de bus gekocht van een dementerende meneer met de veronderstelling dat alleen de dieselleidingen verstopt zouden zitten. Althans, dat is wat zijn dochters er van mee hadden gekregen. Later bleek al snel dat hij begonnen was aan een pomprevisie (oude pomp lag er af, nieuwe/gereviseerde lag in de bus). Dus tot zover zou de reden voor het afstellen een pomprevisie zijn.
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Serina&David » 01 nov 2021, 09:20

Keezx schreef:
Jodela schreef:
Michael schreef:ik heb wel zo'n kast met puls opname op de inspuitleiding


Met draaiende motor afstellen zou bij mij de voorkeur hebben.


Is ook mijn ervaring, ik heb meerdere keren een andere pomp op een XUD9TE motor gezet en afstellen gaat uiteindelijk beter zonder meetklokken en dergelijke.
Gewoon afstellen op trekkracht en zo min mogelijk roken ...


Woensdag gaan we verder met het afstellen. De motor staat nu op 3.34mm voor het BDP, alleen de pomp nog losdraaien en zo draaien dat de tastgroef in het midden staat van de tastpenbegeleider. Dit zou de juiste stand van de pomp moeten zijn voor montage toch?

Als dit allemaal vast zit de pomp volledig naar links draaien en met een lopende motor afstellen zoals Ivo eerder vertelde.

Mis ik dan nog iets?
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Mb trac » 01 nov 2021, 18:00

Als je de pomp al op de merktekens hebt afgesteld,zou hij beter moeten lopen dan wat je nu beschrijft.
Dit lijkt meer op een afstelling op het verkeerde BDP.
De zuiger moet aan het eind van de compressieslag staan.
Als je 180 graden verkeerd zit,spuit hij in aan het begin van de aanzuigslag.
Motor gaat wel lopen maar zonder vermogen en veel rook.
Hoe zijn de verstuivers?
Even checken dus.

Succes,

Frank
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Mockenrue » 02 nov 2021, 02:52

Zou het eigenlijk niet leuk zijn om hiervoor een soort sleutel-middagje te houden, met forumleden ?

We hebben genoeg J7-bezitters en diesel-deskundigen hier aan boord.

't Is maar een idee.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Serina&David » 02 nov 2021, 09:46

Mb trac schreef:Als je de pomp al op de merktekens hebt afgesteld,zou hij beter moeten lopen dan wat je nu beschrijft.
Dit lijkt meer op een afstelling op het verkeerde BDP.
De zuiger moet aan het eind van de compressieslag staan.
Als je 180 graden verkeerd zit,spuit hij in aan het begin van de aanzuigslag.
Motor gaat wel lopen maar zonder vermogen en veel rook.
Hoe zijn de verstuivers?
Even checken dus.

Succes,

Frank


Hey Frank,

Bedankt voor je antwoord. Hoe die liep zoals beschreven was met een afstelling van 3,83mm voor BDP in de compressieslag. Nu hebben we de zuiger op 3,34mm voor het BDP gezet (1 graad verschil). Nu moet ik woensdag alleen de pomp nog loshalen en opnieuw op de merktekens zetten en vervolgens testen. Geen idee of die 0.5mm zoveel verschil uit gaat maken, dat hoop ik dan maar :oops:

Ik heb de slag bepaald door te kijken naar de kleppen. Nu gaat de inlaatklep dicht en zit de uitlaatklep ook dicht op het moment dat de zuiger richting het BDP (en inspuitmoment) gaat. Daarna gaat de uitlaatklep open. Dit zou de juiste slag moeten zijn toch?

De verstuivers heb ik (nog) niet getest aangezien ik niet zo'n testpomp in m'n bezit heb

Mockenrue schreef:Zou het eigenlijk niet leuk zijn om hiervoor een soort sleutel-middagje te houden, met forumleden ?

We hebben genoeg J7-bezitters en diesel-deskundigen hier aan boord.

't Is maar een idee.


Ik vind het natuurlijk een leuk idee! Jullie zijn van harte welkom als wij er niet uit kunnen komen! Ik zit inmiddels een beetje met mijn handen in het haar en ik merk dat ik te weinig expertise heb in de diesel technologie om gemakkelijk de verbanden te leggen. Het lijkt mij wel een heel gaaf idee waar wij zeker veel ervaring van op kunnen doen.
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Michael » 02 nov 2021, 19:27

De verstuivers heb ik (nog) niet getest aangezien ik niet zo'n testpomp in m'n bezit heb

die heb ik ook wel
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Pininfarina504 » 03 nov 2021, 13:21

Ik heb betrekkelijk vaak pomp afgesteld bij lopende motor, zo hebben ze me het geleerd bij de Jong scheepsmotoren in Hardinxveld Giessendam, het is niet veel anders dan een ontsteking op gevoel en gehoor afstellen en letten op de rookpluimen.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Serina&David » 05 nov 2021, 18:37

Even een update:

We hebben vandaag de eerste testrit kunnen maken met de afstelling 3,34mm voor het bdp.

De motor startte wat slecht, veel zwarte rook en wat gas bij moeten geven om hem lopend te krijgen, maar daarna ging het vrij goed. Toen de motor +- 3 minuten had gelopen was de rookvorming bij stationair draaien zo goed als weg. Tijdens de testrit begon die echter steeds meer te roken (blauw rook) naarmate het toerental opliep. Vooral in de laatste fase van een versnelling rookte die veel, zodra ik doorschakelde van bijvoorbeeld 2 naar 3 was de rook weer weg totdat het toerental weer opliep. De motor had voldoende vermogen om in alle versnellingen naar een hoger toerental te klimmen.

Duidt dit op een te laat of een te vroeg inspuit moment?

Als ik dat weet kan ik morgen de pomp steeds een paar millimeter vroeger of later zetten en dan moet het goed komen!
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Jodela » 05 nov 2021, 22:22

Als de pomp goed is afgesteld zou ik daar afblijven.
Eigenlijk moet je beginnen met compressie meten maar dat is lastig met een diesel.
mbt slecht aanslaan
Is de klepspeling in orde en werken de gloeibougies wel goed ?
Al dat roken kan ook nog veroorzaakt worden door vastzittende zuigerveren.
Avatar gebruiker
Jodela
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 feb 2012, 18:20

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Michael » 06 nov 2021, 10:15

Waar woont jouw huis ? ls het een beetje in de buurt van Brummen is mag je mijn comp meter en afstellamp wel lenen. Heb ook een speciale dop om de verstuivers te dementeren.
Begin bij verstuivers testen en compressie meten, anders blijf het gissen. En onderschat lucht in het systeem niet, worstel ik ook al lang mee.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Mockenrue » 10 nov 2021, 02:56

En anders kun je altijd nog deze vragen om advies :wink:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Hulp nodig bij afstelling dieselpomp en identificatie mo

Berichtdoor Serina&David » 10 nov 2021, 12:53

Dat zijn inderdaad nog een aantal dingen om naar te kijken. Ik ga er mee aan de slag!

Michael, ik woon in de buurt van Apeldoorn dus een ritje naar Brummen is geen probleem voor mij! Mocht ik er binnenkort niet uitkomen dan zou het erg fijn zijn om jouw apparatuur te kunnen lenen om het e.e.a. uit te sluiten en te controleren.

Ik hou jullie op de hoogte! Alvast heel erg bedankt iedereen :D
Serina&David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 mei 2021, 11:17


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten