olie in koelsysteem..

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

olie in koelsysteem..

Berichtdoor e de grood » 17 apr 2022, 22:54

Onze nog zeer goede 106 1,1 benzine uit 2002 (115.000 km) heeft (veel) olie in het koelsysteem. Als een schroevendraaier in het expansievaatje laat zakken weet je niet wat je ziet: er drijft een klein koffiekopje olie bovenop. Toch loopt de motor nog perfect, geen witte rook en geen witte drap bij de olie. Ook geen uitwendige lekkages. Motor blijft goed op temperatuur.
-Kan het zijn dat er alleen olie naar het koelsysteem lekt? Dus éénrichtingverkeer..
-Betekent dat altijd een nieuwe koppakking?
-Of kun je ook met een dichtingsproduct werken dat je bij de olie giet? Andersom is natuurlijk heel bekend.
-Of moet je beginnen met de kopbouten nog een na te trekken? Na 20 jaar...
Kortom: ben ik de klos of is er een handige goedkope, ev. voorlopige oplossing?
Dank vast voor het meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: olie in koelsysteem..

Berichtdoor Keezx » 17 apr 2022, 23:40

ALS de koppakking lekt (en dat is wel aannemelijk bij een TU blokkie) dan is er helaas geen andere oplossing dan de kop eraf en nieuwe pakking....ik neem tenminste aan dat een 1.1 TU motor geen oliekoeler heeft....
Heel veel werk en duur is dat echter niet.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: olie in koelsysteem..

Berichtdoor e de grood » 20 apr 2022, 21:57

Dank. Ik was er al bang voor.... Er zijn wel producten te koop om bij de olie te gooien tegen lekkage maar dan lijkt het te gaan om drukloze plekken. In dit geval is er een lek denk ik tussen alleen het oliekanaal naar de kleppen, onder hoge druk, en het koelcircuit. Geen truukjes deze keer, helaas.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten