504 stottert en houd in.

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 stottert en houd in.

Berichtdoor marcel p » 01 jul 2022, 18:38

Hallo,
Heb een hardnekkig probleem met mijn 504 ti van 79.
Onlangs een xn1a motor van een 89 er 505 geplaatst.
Deze eerst gereviseerd en alle aanbouwdelen vervangen. Onder andere een nieuwe carburateur,benzinepomp en het gehele ontstekingsgedeelte incl nieuwe verdeler. Dit is trouwens de orginele electronische ontsteking van deze motor.
Boven 3000 omw. loopt de motor goed en is er voldoende vermogen.
Daaronder houdt de motor behoorlijk in en schokt. Ploft in de uitlaat.
Ontsteking wat vroeger gezet en met stroboscoop gecontroleerd of de vervroeger werkt.
Geeft wel iets verbetering. Zet ik de ontsteking nog vroeger,geeft weinig verandering.
co is goed af te stellen. Controle op valse lucht gedaan.
Klepspeling is goed.
Wie weet raad? Weet even niet waar ik verder moet zoeken.
Groet,
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor johnssons » 01 jul 2022, 19:44

... voor mijn beeld ... de injectiemotor is eruit en een 505 motor met carburateur zit er in ... en deze motor liep voor de transplantatie helemaal perfect, geen klachten of gekke dingen .. nu in de 504 gaat het fout ... wat kan er dan mis zijn gegaan ... dus nu step by step ... is het slecht lopen of slecht accelereren onder de 3000 rpm ... bij accelereren denk ik aan de acceleratiesproeier, mogelijk verstopt ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor marcel p » 01 jul 2022, 21:42

Hallo John,
Met de injectiemotor problemen met membranen.
Had de 505 motor al zover klaar. Daarom deze gemonteerd. Het acceleren gaat wel goed. Het is echt inhouden tot ong 2700 toeren.
Heb het ontstekingsplaatje van de distributiedeksel niet losgehad,dus bdp moet goed zijn.
Voor mijn gevoel staat de ontsteking te laat. Heb deze dus ook al iets vroeger gezet. Dit geeft wel verbetering. Maar nog vroeger zetten lijkt me ook niet goed.
Heb al veel geprobeerd.

Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor johnssons » 02 jul 2022, 09:57

.... is de motor gereviseerd, is de as van de ontsteking en de oliepomp eruit geweest enz. ... as tandje verkeerd bij monteren ..... even bdp checken, bougie cil 1 er uit, lange schroevendraaier op de zuiger en motor draaien tot bdp ... maar als dat allemaal niet los is geweest, dan moet het goed staan ..
... je kunt beginnen met zoeken in de ontsteking ... verdeler wisselen met de 504 motor bijv.

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor marcel p » 03 jul 2022, 13:55

Hallo John,
Bedankt voor je reactie.
bdp nagekeken en dat is goed. Er zit al een splinternieuwe verdeler in. Uitwisselen met de injectiemotor gaat niet. Dit is er zo eentje met lange as. Tevens electronische ontsteking.
Heb er ook al een nieuwe bobine en module op. Nieuwe bougiekabels met dikke rubber doppen die in de bougiepijp klemmen.
Vond dat niet echt een succes,want je voelt niet of de kabel goed op de bougie klikt. Heb het daarom veranderd met de lange plastic verlengers op de bougies met de oude bougiekappen. Weet nu zeker dat de kabels goed op de bougies aansluiten.
Als ik de motor verhoogd op toeren laat draaien en de ontsteking verstel,loopt hij het best in de buurt van de normale afstelling. Ploft dan het minst. Het lijkt wel of er af en toe een verbranding overgesprongen wordt.
Heb er nieuwe bougies van bosch in,op 0,75mm. Weet niet of jij hier goede of slechte ervaring mee hebt?
Vacuumvervroeger doet ook mee met toerental verhogen. Gemeten met stroboscoop. Als ik de slang er af haal stationair heeft dit geen invloed op het ontstekingstijdstip.
Motor pakt bij accelereren op snelheid wel goed op en loopt op hoge toeren goed.
Heb er uit voorzorg al een nieuwe benzinepomp op.
Wel raar is dat het voorfilter voor de carburateur de ene keer bijna leeg staat en de andere keer bijna vol.
Heb daarom een tankje met benzine rechtstreeks op de pomp gezet,maar maakt verder geen verschil.
Heb ook niet het idee dat het een brandstofprobleem is.
Verder met de documentatie die ik heb alle slangaansluitingen ed nog eens goed nagelopen,maar niets gevonden.
Het is misschien wel iets stoms,maar waar zit het?
ps tank e5 met loodvervanger.
Hopelijk heb je nog een idee.

Groet,
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor johnssons » 03 jul 2022, 20:38

... als alles wat betreft de ontsteking enz , ook de verdeelkap! nieuw is ... verwacht je geen problemen meer met de ontsteking ... nu heb ik geen directe werkervaring met een 89er 505 ... maar zit er een BDP sensor of een RPM sensor op ... dat heb je natuurlijk al gecheckt ..

Wat benzine betreft ... oude benzine geeft vaak vreemde klachten, ik adviseer altijd 98 te tanken en geen troepie troepie er bij te gooien ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor Frank.04 » 04 jul 2022, 09:22

De discussie loopt al even zie ik, maar toch maar even een duit in het zakje.

Je meldt terloops dat je de oude bougieophogers weer gemonteerd hebt, en deze zijn een duivelse bron voor ellende.

Zet snel de rubberen bougiekappen weer terug en kijk of je verschil merkt.

Doen!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor marcel p » 06 jul 2022, 21:27

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties.
Heb zelf ook wel het idee dat het mogelijk aan de kabels ligt. Het klinkt nl. ook net of er soms een slag gemist wordt.
Deze kabels dusdanig gemodificeerd dat ik nieuwe zal moeten bestellen.
Had ze veranderd omdat ik het idee had dat ze onder op de bougie niet goed aansloten. Misschien wat glijmiddel aan de rubber waar de kabel boven in de bougiepijp komt?
Hebben jullie nog een idee wat kwalitatief een goede set is?

Groet,
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor Nanno » 07 jul 2022, 09:48

Ik had ooit ook een 504 TI met een 505 carburateurmotor. Met een BOUGICORD kabelset. Prima kwaliteit, nooit problemen mee gehad. Zit goed op de bougie en sluit het gat van boven goed af. Volgens mij kan iedere automaterialen handelaar ze leveren.
Deze set van NGK lijkt me ook prima: https://www.mister-auto.nl/bougiekabels/ngk/7109/
Met behulp van het tekeningetje kan je controleren of de kabellengtes goed zijn.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor marcel p » 07 jul 2022, 20:40

Hallo,
Nanno: Heb de kabels gemeten en een set kabels van bougiecord besteld bij misterauto.
Komen eind volgende week.
Even afwachten dus.
Iedereen tot zover bedankt.

Groet,
Marcel.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 504 stottert en houd in.

Berichtdoor tomtom » 10 jul 2022, 09:52

marcel p schreef:Hallo John,
Met de injectiemotor problemen met membranen.
Had de 505 motor al zover klaar. Daarom deze gemonteerd. Het acceleren gaat wel goed. Het is echt inhouden tot ong 2700 toeren.
Heb het ontstekingsplaatje van de distributiedeksel niet losgehad,dus bdp moet goed zijn.
Voor mijn gevoel staat de ontsteking te laat. Heb deze dus ook al iets vroeger gezet. Dit geeft wel verbetering. Maar nog vroeger zetten lijkt me ook niet goed.
Heb al veel geprobeerd.

Marcel.


WAUW; dus alleen vanwege problemen met membranen (Die normaal gesproken behoorlijk robuust en eenvoudig te vervangen zijn) heb je een complete(!) motor vervangen en ben je in andere problemen terecht gekomen? Best zonde eigenlijk….maar desondanks hoop ik dat de bougiekabels het oplossen :D!
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten