205 motor slaat af tijdens het rijden

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 motor slaat af tijdens het rijden

Berichtdoor niek » 18 dec 2005, 20:54

Tijdens het rijden slaat de motor (205, 1990, 1,1 single point injection) af, doorrollen in de versnelling laat de motor niet aanslaan, sterker: geen enkel teken van leven. Direct starten door de sleutel weer naar rechts te draaien lukt niet. Eerst moet de sleutel teruggedraaid worden, na een flink aantal omwentelingen slaat de motor aan en loopt dan als een zonnetje. Hij kan echter na een tijdje weer gewoon stilvallen. Het lijkt erop dat het catalisatorwaarschuwingslampje eerst gaat branden voordat hij stopt. Als hij niet wil starten dan is er wel een vonk. Laat je de auto een halve minuut staan dan start hij direct! Ik gok op een probleem in de brandstoftoevoer, bijv een relais dat afvalt. Is er iemand die weet wat hier aan de hand is en een oplossing heeft??
Alvast bedankt.
Niek
Avatar gebruiker
niek
 

Berichtdoor Roo-D » 21 dec 2005, 20:28

Dat katalysatorlampje is waarschijnlijk je "motormanagement"lampje.

Wat ik zou doen:
Trek de pluspool van je accu af en laat hem er een 10 tal seconden af.
Sluit hem weer aan. (Nu is je ecu gereset)
Laat de motor nu een minuut of vijf stationair draaien. (zodat hij zijn stationair stand kan instellen.)
Ga nu gewoon rijden.

Als nu tijdens het rijden het lampje weer gaat branden en de motor weer uitvalt, dan slaat hij dit probleem op op de ecu. Deze kun je uit laaten lezen bij een garage en adhv de code die hij aangeeft kun je achterhalen waar het probleem ligt.

Voor de mensen met echt verstand van dit soort dingen: Correct me if I'm wrong!
Avatar gebruiker
Roo-D
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 jun 2005, 23:13
Woonplaats: Delft

Berichtdoor john » 21 dec 2005, 22:30

Roo-D schreef:Dat katalysatorlampje is waarschijnlijk je "motormanagement"lampje.

Wat ik zou doen:
Trek de pluspool van je accu af en laat hem er een 10 tal seconden af.
Sluit hem weer aan. (Nu is je ecu gereset)
Laat de motor nu een minuut of vijf stationair draaien. (zodat hij zijn stationair stand kan instellen.)
Ga nu gewoon rijden.

Als nu tijdens het rijden het lampje weer gaat branden en de motor weer uitvalt, dan slaat hij dit probleem op op de ecu. Deze kun je uit laaten lezen bij een garage en adhv de code die hij aangeeft kun je achterhalen waar het probleem ligt.



Voor de mensen met echt verstand van dit soort dingen: Correct me if I'm wrong!


Waarom eerst resetten voordat je hem opnieuw de storing op laat slaan? Gewoon meteen uit laten lezen, en je weet wat er loos is!
Het lijkt in ieder geval op een brandstofprobleem.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Roo-D » 22 dec 2005, 02:50

Omdat hij ooit misschien al eens eerder een ander foutje heeft gehad, wat ondertussen weer in orde is. Bovendien bestaat er ook nog eens de kans dat het probleem verholpen is door de chip te resetten...
Avatar gebruiker
Roo-D
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 jun 2005, 23:13
Woonplaats: Delft

Berichtdoor knutsul » 22 dec 2005, 12:21

een keer resetten is het eerste wat je doet idd, maar het beste kun je dit doen bij een moter die op bedrijfstemperatuur is.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten