nokkenas 104 vervangen

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

nokkenas 104 vervangen

Berichtdoor jeroen104 » 30 jan 2006, 17:51

als ik de nokkenas van mijn 104 wil vervangen zit ik dan aan een nieuwe koppakking? ik vrees het ergste maar kon het zo 123 niet vinden......

Gr. Jeroen
jeroen104
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54

Berichtdoor peugeot-304 » 30 jan 2006, 20:49

Hallo Jeroen,
Ik heb nog een duitstalig werkplaatshandboek van de 104 liggen. Sommige pagina's zijn voor laatst in 1975 bijgwerkt.
Volgens dit boek heb je een boven liggende nokkenas met tandwielandrijving. Ik denk dat je met een klepdekselpakking klaar bent.

Dieter
P.S. Het boek is te koop t.e.a.b + verzendkosten
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Bert Espace » 07 feb 2006, 00:05

Als je de nokkenas van een 104 wil vervangen, moeten de tuimelaars vewijderd worden. De bouten waar die mee bevestigd worden zijn de kopbouten, dus je cylkop zit dan niet meer vast.

groeten, Bert
Gehad ongeveer 20 jaar geleden 404 SL 1965 en 104 ZS rally 1976.
Bert Espace
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 jan 2006, 00:04
Woonplaats: overijssel

Berichtdoor jeroen104 » 07 feb 2006, 01:17

Bert Espace schreef:Als je de nokkenas van een 104 wil vervangen, moeten de tuimelaars vewijderd worden. De bouten waar die mee bevestigd worden zijn de kopbouten, dus je cylkop zit dan niet meer vast.

groeten, Bert


hier was ik al bang voor. Dat wordt dan nieuwe koppakking, kop vlakken en nieuwe kopbouten. laatste weet ik niet zeker maar kan me haast niet voorstellen dat je kopbouten 2 keer kunt gebruiken....

Gr. Jeroen.
jeroen104
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54

Berichtdoor Bert Espace » 07 feb 2006, 13:51

Tussen fabrieksvoorschriften en praktijk zit nog wel eens verschil. Als er geen rekbouten inzitten en dat lijkt mij niet waarschijnlijk, kan je de bouten een 2e keer gebruiken. Maar je weet natuurlijk nooit hoe vaak het blok hiervoor open is geweest en of de vorige eigenaar de bouten ook heeft laten zitten.
Wel of geen nieuwe koppakking? Ik heb ooit wel eens een kop laten zitten omdat de pakking vastgeplakt aan kop en blok zat, maar dat is zeer riskant.

Groeten, Bert
Gehad ongeveer 20 jaar geleden 404 SL 1965 en 104 ZS rally 1976.
Bert Espace
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 jan 2006, 00:04
Woonplaats: overijssel

Berichtdoor Bert » 07 feb 2006, 21:38

als het een 104 blok is ( xw7 ofzoiets ) dan zitten er aan de onderzijde van de kopbouten gewoon moeren. lijkt vreemd maar je kan ze zo zien zitten als je bovenop het motorblok kijkt, en die kan je weer opnieuw gebruiken.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor jeroen104 » 07 feb 2006, 21:54

Bert schreef:als het een 104 blok is ( xw7 ofzoiets ) dan zitten er aan de onderzijde van de kopbouten gewoon moeren. lijkt vreemd maar je kan ze zo zien zitten als je bovenop het motorblok kijkt, en die kan je weer opnieuw gebruiken.


xw3 is het. Maar dat zou mooi zijn als het met moeren is. Ach ja ik zie het vanzelf...

Gr. Jeroen
jeroen104
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron