Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door goossens » 08 apr 2006, 22:41
jongens zit echt met een groot probleem.
peugeot 205 cti 1.9 8v zonder carboratur.
Als ik de olie dop eraf haal zie ik aardig wat mayonaise achtige drap. (volgens mij mengsel van olie en niet verbrande benzine). Weet niet hoe dit kan komen. Maar de auto loopt stationair wat te dansen en het grootste probleem is nu ineens ontstaan dat ie op drie pitten lijkt te lopen, veel zwarte rook uit de uitlaat. Lijkt mij een ontstekings probleem maar weet niet waarin ik het moet zoeken of wat dit anders kan zijn. Onder het rijden schokt de auto ook wel hevig, net of ie eerst geen benzine krijgt en dan ineens een heleboel. Kom eer zelf niet achter. heeft er iemand een suggestie wat ik eraan kan doen of wat ik kan nakijken.
alvast bedankt,
gr dennis
-
goossens
-
- Berichten: 13
- Geregistreerd: 08 apr 2006, 22:31
- Woonplaats: zoetermeer
door Mark » 08 apr 2006, 23:24
Slecht nieuws, helaas. Wat je beschrijft is sludge: een mengsel van WATER (of koelvloeistof) en olie. Dat duidt op ofwel veel kleine stukjes rijden, zodat er veel condens in je motor terecht komt dat er niet meer uit verdampt als de motorolie langdurig op temperatuur komt. Maar meestal duidt dit op een lekke koppakking. Omdat je zegt dat ie ook slecht draait ben ik bang dat dit aan de orde is.
-
Mark
-
- Berichten: 2979
- Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
door Edzo » 09 apr 2006, 00:29
ja, sluit ik me bij aan, ik vrees dat je koppakking lek is. Normaal kan sludge ook optreden inderdaad bij alleen maar korte stukjes rijden, maar wat jij omschrijft is minder onschuldig vrees ik. Succes ermee!
Groeten, edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
-
Edzo
-
- Berichten: 2847
- Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
- Woonplaats: prov. Groningen
door knutsul » 09 apr 2006, 07:47
zwarte rook duid meestal op teveel brandstof, zou toch een je bougies en kabels nakijken, wie weet heb je geluk he,
heeft je auto een inlaatdruksensor? dan moet je eens controleren of het slngetje daarvan nog goed is, dit geeft eenzelfde soort klacht als wat jij omschrijft.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
-
knutsul
-
- Berichten: 736
- Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
- Woonplaats: Gilze
door goossens » 09 apr 2006, 12:02
waar zit je inlaatdruksensor?? dan kan ik hier nog even naar kijken.
Het rare is wel jongens dat ik het slechte lopen al een keer eerder heb gehad wat ook weer voor een tweetal weken weg is geweest dat ie weer gewoon goed reed. Kan dit als de koppakking er uit licht???
In ieder geval bedankt. Als jullie nog iets in het hoofd schiet wat het anders kan zijn dan hoor ik het graag. Ik laat hem in ieder geval wel testen op een lekke koppakking.
gr, dennis
-
goossens
-
- Berichten: 13
- Geregistreerd: 08 apr 2006, 22:31
- Woonplaats: zoetermeer
door Mark » 09 apr 2006, 17:23
Slechte lopen staat op zich los van lekke koppakking, want daarmee kan ie rijden als een speer. Voor zolang als het duurt uiteraard, uiteindelijk is de bagger in je motor natuurlijk funest. Als ie tussendoor wel goed gelopen heeft is de tip van Knutsul des te waarschijnlijker omdat zo'n sensor het best soms wel en dan weer niet doet.
-
Mark
-
- Berichten: 2979
- Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
door goossens » 09 apr 2006, 18:45
Dan moet ik alleen even weten waar die sensor zit. Kan iemand mij dat uitleggen????????????
hoor het.
gr. dennis
-
goossens
-
- Berichten: 13
- Geregistreerd: 08 apr 2006, 22:31
- Woonplaats: zoetermeer
door patje74 » 11 apr 2006, 14:36
Wees niet gelijk heel erg bang voor een lekke kop. Met de het hedendaagse klimaat is het niet zo gek om wat last van sludge te hebben.
Hoewel ik dagelijks met mijn GS toer, en ook nog behoorlijke stukken, had mijn dame laatst ook wat sludge aan de binnenkant van de dop zitten.
(voor diegene die de GS niet kennen; hij is luchtgekoeld!)
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns!
www.citrofiel.net
GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
-
patje74
-
- Berichten: 56
- Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
- Woonplaats: Mantgum
-
door Justice » 11 apr 2006, 15:11
Ik heb er ook last van in m'n 405 sinds kort. Ik schrok me de tering, maar toen kwam ik er achter dat ik geruime tijd 7km heen 7km terug heb gereden. Dus ook ik ben niet echt bang voor mijn kop.
Wel als ik een lang stuk gereden heb, en het zit er nog... Dan sta ik zo bij m'n monteur op de stoep.
Watertemperatuur loopt wel op tijdens die 7km, maar het blok (en dus de olie) blijft wel beneden bedrijfs temperatuur. Daardoor verdampt de condens niet die zich vormt. Ook voor de rest geen witte rook, lekker kleurloos als hij warm is.
Justice to All
past:
1985 305 GL
1993 405 1.8 GRI
future:
505?
-
Justice
-
- Berichten: 60
- Geregistreerd: 10 apr 2006, 16:49
- Woonplaats: Plano, Texas, USA
-
door D » 12 apr 2006, 18:38
Het beste is natuurlijk de ganse caterontluchting te reinigen, wat ik doe met mijn 309 gti, is alle darmen in een sopje met heet water laten weken, goed reinigen en natuurlijk goed drogen, zie dit aan mijn ralenti als deze verstopt zit, danst op en neer, na reinigen rijd die weer perfect.
Dirk
-
D
-
- Berichten: 135
- Geregistreerd: 05 jun 2005, 18:47
door folkert » 12 apr 2006, 19:10
en als je dan vaak korte stukjes rijdt : een plas verse olie en een nieuw filter zijn dan een weldaad voor 't mechaniek....
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
-
folkert
-
- Berichten: 106
- Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
- Woonplaats: krommenie
door Mark » 12 apr 2006, 22:08
Testen als volgt: verse olie erin (niet per se de duurste), lange rit maken minimaal 300 km (2e helft tempo flink opvoeren, dus evt. ff naar Oberhausen
) en als de sludge dan verdwenen is, en er dus ook geen nieuwe koelvloeistof in je blok is gelekt, is je kop goed.
Oh ja, mensen, help Dennis eens even met zijn vraag: waar zit die sensor eigenlijk. Ik heb namelijk zelf geen idee waar.
-
Mark
-
- Berichten: 2979
- Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
door roelofsz » 06 mei 2006, 13:21
Kijk even naar de rubber ringen van je oliedop en je pijlstok. Deze willen nog wel eens kapot gaan. Laatst een 1.6 met sludge onder m'n handen gehad en daar bleken deze onderdelen kapot te zijn. Alle slangen zo veel mogelijk schoongemaakt en nieuwe olie/filter. Auto rijdt nu zonder problemen rond en de sludge is weg....
Je kan door een stukje keukenpapier in je koelwater te hangen kijken of er olie in zit(= lekke kop). De koelvloeistof moet helder zijn.
-
roelofsz
-
- Berichten: 38
- Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22
door Mathieu » 27 mei 2006, 00:04
Voor wat het waard is:
Ik heb eens verhalen voorbij zien komen die datgene dat Dirk eerder schrijft bevestigen: karterventilatie is verstopt.
Mathieu
-
Mathieu
-
- Berichten: 163
- Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22
door Jerroen » 29 mei 2006, 21:49
patje74 schreef:Wees niet gelijk heel erg bang voor een lekke kop. Met de het hedendaagse klimaat is het niet zo gek om wat last van sludge te hebben.
Hoewel ik dagelijks met mijn GS toer, en ook nog behoorlijke stukken, had mijn dame laatst ook wat sludge aan de binnenkant van de dop zitten.
(voor diegene die de GS niet kennen; hij is luchtgekoeld!)
Mee eens. Mijn Hyundai uit '97 vertoonde van het winter ook ineens sludge op de dop. Ik meende dat korte eindjes écht korte eindjes waren (< 5km) maar het blijkt dat in de winter dagelijks 16 km ook tekort is voor de moter. Tja japanner hé, zijn het koude klimaat niet gewend.
Met het warme weer de dop schoongemaakt en hij blijft nu schoon.
504 A11/GL '72 2L LPG
-
Jerroen
-
- Berichten: 313
- Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
- Woonplaats: Lochem
-
door 205GTi 1.9 kat » 05 aug 2006, 20:35
De sludge in deze motoren is niet abnormaal. egelmatig schoonmaken is het advies. De oorzaak ligt eigenlijk bij het carterventilatie systeem wat van rubber en plastic is. In de motor valt het wel mee maar die buizen is een verschrikking. Op lange ritten heb je er geen last van. De temperatuur van dit prachtige buizenstelsel van PSA blijft gewoon veel te laag op korte ritten. Dan krijg je mayonaise. Ik rijd zelf al 12 jaar 205 gti 1.9 en ik herken dit verhaal wel. koppakking gaat niet gauw lek bij deze dingen of hij moet echt veel te heet geweest zijn.
Wat betrefd je zwarte rook, dat lijkt op een ontsteking probleem.
Hier luid het advies verdeel kap , rotor, en kabels en bougies controleren.
Bij twijfel vervangen, is niet zo duur en deze onderdelen slijten toch.
Beter spijt hebben van wat je wel hebt gedaan dan van wat je niet gedaan hebt .
-
205GTi 1.9 kat
-
- Berichten: 4
- Geregistreerd: 05 aug 2006, 19:42
- Woonplaats: Retranchement
door goossens » 15 aug 2006, 23:46
Jongens bedankt allen voor de tips. Het probleem zat hem in verstopte olieleidingen. Deze allen gereinigt en het kan ermee door hoe die nu loopt. Denk dat ik ook effe bij de gasklep wat moet reinigen. Maar bedankt in ieder geval.
gr,
dennis
-
goossens
-
- Berichten: 13
- Geregistreerd: 08 apr 2006, 22:31
- Woonplaats: zoetermeer
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast