laswerk op lokatie

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

laswerk op lokatie

Berichtdoor jan-03 » 15 jan 2012, 00:39

Ik kwam deze site tegen die zelfs langs komt voor je laswerk..
http://www.lasklus.nl/Lasser.htm
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: laswerk op lokatie

Berichtdoor 403diesel » 15 jan 2012, 01:56

De mannen uit Amersfoort. Ik hoor hier in de buurt wisselende berichten over hen. Hele positieve, maar ook minder. Contact wat ik zelf met ze gehad heb verliep stroef.
De verschillende regio's worden afgetimmerd doordat ze ZZP'ers bemiddelen. En het dagtarief was €480,- ex materiaal hetgeen ik niet echt weinig vind.
Als ik op lokatie las kom ik hier niet aan. Ze schijnen het wel druk te hebben.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: laswerk op lokatie

Berichtdoor jan-03 » 15 jan 2012, 09:51

Tarieven zegt me niet zoveel, ik heb liever een prijs voor een klus dan mogen ze zelf uitzoeken hoe lang ze er mee bezig zijn..
De een werkt harder of nauwkeuriger dan de ander en is een uurprijs altijd risicovol.. Maar de prijs die jij noemt voor alleen werkloon erg veel..
Maar dat kun je afspreken.. Maar beter duur dan niet te krijgen.. :lol:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: laswerk op lokatie

Berichtdoor risky » 15 jan 2012, 19:37

http://www.lerenlassen.nl/
is ook wel wat voor mij ik ben ook een bak en brader :roll:
mischien wat om met een paar man te volgen
of serge wil mischien wel een cursus dag geven die kan toch ook goed lassen :?: :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: laswerk op lokatie

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 jan 2012, 22:08

Een lascursus is leuk, maar is net als het halen van je autorijbewijs. Als je het papiertje op zak hebt begin je pas met het leren autorijden.

Zeker met het lassen van rotte auto's ben je er nog lang niet. Je zit zelden met een ideale situatie: schoon en dik plaatwerk op een mooie lastafel :mrgreen:

Ook de kunst van het plaatjes in de vorm zien te kloppen is niet zozeer een kwestie van lassen als wel plaatwerken en dat is helemaal een vak apart :lol:

Het lassen van Mig is in theorie redelijk simpel:

0.6mm elektrode
ca 16 liter gas per...
Dan is het een kwestie van instellen van spanning en vervolgens de stroomsterkte ( lees draadsnelheid).
Dat instellen doe je op een testplaatje en dan begint het spannend te worden en dat is gewoon een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen ( hoe snel en hoe lang kan ik lassen voordat er de gaten in vallen, hoe ga ik met roestig plaatwerk om, het op de kop lassen is helemaal een kriem lastige plaatsen, puntlassen dmv proplassen)

Het is echt niet zo heel moeilijk, maar het vergt wel vaardigheid. Zeker met een restauratieproject is het een goede investering als je een sleutelruimte hebt :wink:

Er zijn geboren lassers, maar die zijn zeldzaam, de rest zal het toch echt moeten leren door noeste arbeid ( heb maar niet de illusie dat je dat in een middags-cursusje zal leren )

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: laswerk op lokatie

Berichtdoor 403diesel » 17 jan 2012, 01:18

Hoi Rudie,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Natuurlijk zonder te oefenen red je het niet. Dit is iets waar je erg veel tijd in moet steken, zeker als het er ook mooi uit moet zien. Aan de andere kant, toen ik begin met TIG aluminium lassen ben ik eerst op internet gaan zoeken, vervolgens zelf proberen tot ik een ons woog. Tot iemand in 5 minuten zag wat ik verkeerd deed en in 3 woorden de basis uitlegde. Als je dán gaat oefenen komt het goed. Het is vaak het herkennen van het beeld. Dit is best snel uit te leggen. Zonder deze handreikingen kom je er uiteindelijk ook wel uit, maar duurt veel langer. Als iemand meekijkt en ter plekke verteld, nu loop je te snel, de draadsnelheid is te laag, spanning te hoog, etc dan ben je al op de helft. Als je een plaklas uberhaupt kan herkennen en vervolgens weet wat de oorzaken hiervan kunnen zijn dan kun je ervaring opdoen en wordt het leuk. Je ziet dan een beetje wat de verschillende instellingen voor resultaat geven en weet waar je aan moet draaien bij welk lasbeeld.

Het is denk ik ook wel reel te vermelden dat het doorlassen van autoplaat niet het makkelijkste laswerk is, vooral omdat het dun is en door de ingebrachte warmte makkelijk krom trekt. Hier in het verleden wel eens een deurtje mee verpest (onderste 15 cm buitenplaat over de hele breedte van de deur ingelast). Bij gebrek aan deuren rijd ik in één auto nog steeds met een mooie bult op de deur. Één van die dingen die nog op m'n lijstje staan voor ooit. Eerst de Peugeot's :D
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: laswerk op lokatie

Berichtdoor jan-03 » 17 jan 2012, 08:29

Dat krom trekken herken ik.. je zou eigenlijk de boel moeten voorverwarmen en dan zoveel mogelijk van binnen naar buiten moeten werken..
Als je een werkstuk op maat hebt koud en het wordt opgesloten bij vastlassen, bijvoorbeeld bij een stuiknaad dan kan dit ook.
Heb je de bult op de nieuw aangebrachte 15 cm of de plaat erboven??
Ik moet de onderkant dus een bultje daar zal niet direkt opvallen.. :mrgreen:
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: laswerk op lokatie

Berichtdoor jan-03 » 08 sep 2012, 12:32

403diesel schreef:Hoi Rudie,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Natuurlijk zonder te oefenen red je het niet. Dit is iets waar je erg veel tijd in moet steken, zeker als het er ook mooi uit moet zien. Aan de andere kant, toen ik begin met TIG aluminium lassen ben ik eerst op internet gaan zoeken, vervolgens zelf proberen tot ik een ons woog. Tot iemand in 5 minuten zag wat ik verkeerd deed en in 3 woorden de basis uitlegde. Als je dán gaat oefenen komt het goed. Het is vaak het herkennen van het beeld. Dit is best snel uit te leggen. Zonder deze handreikingen kom je er uiteindelijk ook wel uit, maar duurt veel langer. Als iemand meekijkt en ter plekke verteld, nu loop je te snel, de draadsnelheid is te laag, spanning te hoog, etc dan ben je al op de helft. Als je een plaklas uberhaupt kan herkennen en vervolgens weet wat de oorzaken hiervan kunnen zijn dan kun je ervaring opdoen en wordt het leuk. Je ziet dan een beetje wat de verschillende instellingen voor resultaat geven en weet waar je aan moet draaien bij welk lasbeeld.

Het is denk ik ook wel reel te vermelden dat het doorlassen van autoplaat niet het makkelijkste laswerk is, vooral omdat het dun is en door de ingebrachte warmte makkelijk krom trekt. Hier in het verleden wel eens een deurtje mee verpest (onderste 15 cm buitenplaat over de hele breedte van de deur ingelast). Bij gebrek aan deuren rijd ik in één auto nog steeds met een mooie bult op de deur. Één van die dingen die nog op m'n lijstje staan voor ooit. Eerst de Peugeot's :D

Scheelt ook wel lasdraaddikte ? 6/10 zal iets minder warmte vergen dan 8/10..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: laswerk op lokatie

Berichtdoor 403diesel » 25 sep 2012, 23:18

janbachee schreef:Scheelt ook wel lasdraaddikte ? 6/10 zal iets minder warmte vergen dan 8/10.. gr Jan.


Zie deze post nu pas... Ik las autoplaat als ik Mig Mag gebruik met 0,6mm draad. 0,8 mm gaat ook maar met de juiste instellingen (zodat je geen gat brand) heb je meer slijpwerk om het weer vlak te krijgen. Trekt ook iets meer heb ik het idee maar scheelt niet heel veel.

De bult zit er doordat de platen t.o.v. elkaar in een V-vorm trekken. In mijn geval is het het meest zichtbaar aan de onderkant van de deur.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten