Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door ceess » 16 maart 2008, 13:32
Zie nog wel eens een 404 op de foto staan zonder de aluminium sierstrip in het voorruit rubber.
Het is nagenoeg ondoenlijk om deze strip te monteren in een reeds gemonteerde voorruit.
Bij demontage van de voorruit om deze later weer te monteren kun je de volgende truc toepassen: Plak de siertstrip rondom vast met duck-tape dan wel een afplakband en laat deze tot de voorruit weer is gemonteerd lekker zitten.
Mocht je de strip demonteren (bv om een nieuw rubber te monteren) zorg er dan voor dat deze zo min mogelijk vervormt. Rubber eerst om de ruit, dan het stripje erin aanbrengen (Naden goed schoonmaken).Daarna vast tapen en monteren.
Mocht het raamrubber wat hard zijn kun je deze wat soepeler maken door hem in op 30 c in de wasmachine programma te stoppen. In smeren met talk poeder werkt eveneens.
Voor het monteren gebruik ik nooit een touwtje maar bv een dikke waslijn of een soepel elektriciteits draad om inscheuren te voorkomen.
Een kappotte lijm naad van het rubber laat zich redelijk verlijmen (mits de te lijmen naad schoon is) met MS polymer (hybrifix super 7 van Den Braven , zwart).
Suc6
404coupe/sedan/commerciale
-
ceess
-
door Mark » 16 maart 2008, 23:50
Bedankt voor de tip. Ik heb 'm even naar deze rubriek verkast. Daar is ie goed op z'n plek.
-

Mark
-
door Bert » 17 maart 2008, 20:36
de strip monteren in een gemonteerde ruit is niet zo'n groot probleem, een stuk draad (1,5 kwadraat of een ingevet touwtje ) in de uitsparing van het ruitrubber , de sierlijst erbij de draad/touwtje over de lijst er uit trekken en voila de lijst zit perfect in het rubber.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
-

Bert
-
door Jerroen » 24 maart 2008, 17:05
En vooral veel, veel, veel vaseline gebruiken.
En bij een nieuw rubber gewoon een paar keer proberen, daarna wordt het rubber wat flexiber en gaat het makkelijker.
En gebruik je ruitenkit, zorg dat je de auto zoveel mogelijk afdekt ander zit hij helemaal onder (ik spreek uit ervaring

)
504 A11/GL '72 2L LPG
-

Jerroen
-
-
door Bert » 24 maart 2008, 20:34
nooit veel vaseline en/of ruitenkit gebruikt, wel altijd een nieuw rubber ( maar dat is nu waarschijnlijk een luxe)

Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
-

Bert
-
door Jerroen » 26 maart 2008, 20:14
Bert schreef:nooit veel vaseline en/of ruitenkit gebruikt, wel altijd een nieuw rubber ( maar dat is nu waarschijnlijk een luxe)

Nee hoor, heb recentelijk een nieuw voorruit rubber bij Karel Verhoeven weten te vinden!
504 A11/GL '72 2L LPG
-

Jerroen
-
-
door famfatale » 25 jul 2008, 19:41
zal ik een geheimpje vertellen....
Het voorruitrubber is nog gewoon te bestellen bij de dealer... Dus niet bij Verhoeven bestellen. Bij hem betaal je nl twee (!) maal zoveel. Dus gewoon liever de dealer. Heb je hem de volgende dag in huis!
-
famfatale
-
door C12|1974 » 24 nov 2025, 17:54
Ik stel mijn vraag maar even in dit topic omdat het hiermee te maken heeft.
Voor mijn 504 coupe heb ik een nieuw voorruitrubber gekocht bij l’aventure vanwege lekkage. Hard nodig bleek bij demonteren want het waren 4 losse stukken geworden die met een of andere kit bij elkaar gehouden werden.
Het monteren van sierstrip in rubber en daarna in de auto gaat wel lukken, maar ik vroeg me af of het nog verstandig is om ook nog extra te kitten tussen frame en rubber ivm afdichting. Ik ben het nu niet van plan. Wat zijn de ervaringen hier?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Peugeot 504 Coupé C12 1974
Citroën 2cv6 Spécial 1978
-

C12|1974
-
Keer terug naar Carrosserie en interieur