Pagina 1 van 1

Moet ik plaatwerker worden?

BerichtGeplaatst: 20 feb 2005, 23:04
door JT
Ik zie ze met bewondering voorbij komen, kale Peugeot's mooi strakgezet en in frisse Epoxy gronder...
Nu de techniek op orde is, moet er iets aan de carrosserie gaat gebeuren. Liever geen lapmiddelen, maar goed fixen en degelijk lakken.
Hoe ga ik dat aanpakken? Uitbesteden of zelf doen? Misschien een combinatie?
Is er een cursus voor? Is dat dan aan te raden, want dit soort klussen zijn toch ook duidelijk een ervarings-kwestie?

Graag hoor ik jullie ideën hierover!!

Re: Moet ik plaatwerker worden?

BerichtGeplaatst: 20 feb 2005, 23:45
door Pininfarina504
Jan,
uitbesteden in dit geval, een auto strak zetten is toch een echt specialisme.
Dan rest nog de keus waar,door wie,als je het echt bij een spuiterij/plaatwerkerij laat doen, loopt het wel aardig in de papieren zoals je wel zult begrijpen.
Heb zelf recentelijk mijn eigen 504GL automaat in de kleur vert/gris fumee laten strakzetten en opnieuw laten spuiten incl. aan-en uitkleden (had ikzelf geen tijd voor) voor de prijs van 1600E, dan blijft 't nog een beetje leuk.
Spuitwerk is redelijk goed.
Gr,
Wim

BerichtGeplaatst: 21 feb 2005, 15:07
door AMPlas
Wim van Boekel: "Heb zelf recentelijk mijn eigen 504GL automaat in de kleur vert/gris fumee laten strakzetten en opnieuw laten spuiten incl. aan-en uitkleden (had ikzelf geen tijd voor) voor de prijs van 1600E, dan blijft 't nog een beetje leuk. "


vraagje: wat kost een gemiddelde spuitbeurt als je zelf wel de wagen stript en klaarmaakt? ben van plan mn 104 opnieuw te laten spuiten, maar twijfel nog een beetje of het allemaal niet te veel (1600 is veeeeel te veel en al helemaal niet leuk!!) gaat kosten. het is wel een klein auto'tje dus je zou zeggen dat het minder werk is... :wink: en dus goedkoper?? :roll:

ben benieuwd!!

AMPlas

BerichtGeplaatst: 21 feb 2005, 16:13
door Jeetje
Het volledig laten spuiten van een auto als je 'm spuitklaar aanlevert, is natuurlijk goedkoper dan het door de spuiterij laten doen. Vergis je alleen niet in het werk dat daarmee is gemoeid! Met alle onderdelen eraf slopen ben je er nog niet...

Eerst moet de auto opgeschuurd worden en waar zwakke plekken (roest, deuken etcetera) zitten, zullen die eerst moeten worden hersteld en strak gemaakt moeten worden. Dan moet er een grondlaag op en dan de uiteindelijke lak erop....

Simpel rekensommetje levert dan het volgende op:

strak maken kost al gauw € 500,00 (vriendenprijsje), in de grondlak zetten idem en tot slot netjes in de lak zetten (niet metallic of mica) in 2K lak (zonder blanke laklaag) kost ook al gauw € 750,00 (vriendenprijs qua uurloon en ca 2 liter lak)...

Voor minder dan € 1.750,00 is een complete auto (netjes) spuiten naar mijn bescheiden mening echt niet te doen....

BerichtGeplaatst: 21 feb 2005, 16:58
door AMPlas
:mrgreen: :D :-) :lol: :-| :? :cry:

dat ga ik niet betalen (ook niet kunnen betalen :oops: )

mmmm, denk dat ik het vat men inventiviteit maar weer eens open moet trekken....er moet toch een goedkopere manier zijn

BerichtGeplaatst: 21 feb 2005, 17:07
door Jeetje
Is een 2 m² glasvezelmatten, 1 liter hars, 100 gram harder, een aantal potten industrielak en een rollertje een idee? :lol:

BerichtGeplaatst: 21 feb 2005, 17:32
door AMPlas
Jeetje Geplaatst: Ma Feb 21, 2005 4:07 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Is een 2 m² glasvezelmatten, 1 liter hars, 100 gram harder, een aantal potten industrielak en een rollertje een idee?



ha ha!! :D was nou niet mijn eerste idee, maar ach goedkoper zal het wel zijn ja :wink: wordt het wel een uniek wagentje van, een beetje van jezelf en een beetje van...
nee maar serieus, ik ga geen 1750 euri uitgeven aan een auto van nog geen 500 euri, waar ik uiteindelijk misschien 1000 voor kan vangen bij verkoop. mijn snelle rekensommetje zegt dat dat niet helemaal rendabel is. kijk het hoeft zeker geen geld op te leveren maar de 104 is nu niet het meest poulaire klassiekertje dus om daar nu zo zwaar in te investeren... of ben ik nu niet Peug-liefhebber genoeg? dan maar niet!

BerichtGeplaatst: 21 feb 2005, 18:18
door Martijn
ha ha!! :D was nou niet mijn eerste idee, maar ach goedkoper zal het wel zijn ja :wink: wordt het wel een uniek wagentje van, een beetje van jezelf en een beetje van...
nee maar serieus, ik ga geen 1750 euri uitgeven aan een auto van nog geen 500 euri, waar ik uiteindelijk misschien 1000 voor kan vangen bij verkoop. mijn snelle rekensommetje zegt dat dat niet helemaal rendabel is. kijk het hoeft zeker geen geld op te leveren maar de 104 is nu niet het meest poulaire klassiekertje dus om daar nu zo zwaar in te investeren... of ben ik nu niet Peug-liefhebber genoeg? dan maar niet!


Ach, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb mijn 205je uit 1983, de oudste in NL. in 2003 opgeknapt. Ik heb de auto gekocht voor 50 Euro, en vervolgens een jaartje in gereden. Toen ie betrouwbaar bleek "ging het loos" : 4 nieuwe deuren, nieuwe achterklep, nieuwe bodemplaat kofferbak, nieuw dak (!), hier en daar wat klein laswerk, grondig strakmaken, grondlak, en daarna gespoten in de orginele metallic kleur. Kosten spuiterij : 2300 Euro. Daar komen nog de onderdelen bij : plaatwerk, rondom nieuwe ruiten, rondom nieuwe rubbers, koplampen, grille, emblemen, wieldoppen, stootstrips en bumpers, nieuwe koppeling, noem maar op.
Kortom in theorie heb ik nu een 205je van 5000 Euro, waarvoor ik bij verkoop 500 krijg ( mag ik blij zijn denk ik). Maar ik heb wel een 205 die weer 20 jaar meegaat!

Groeten
Martijn
PS : ik ken je 104 goed, ik vind wel dat ie (goed) bewaard moet blijven want het is een speciaal ding!

BerichtGeplaatst: 22 feb 2005, 09:20
door AMPlas
ik ken je 104 goed, ik vind wel dat ie (goed) bewaard moet blijven want het is een speciaal ding!


he das interessant! als ik vragen mag: waar ken je DR 99 ZZ van? zelf gehad?
en ik ben het helemaal met je eens, hij moet bewaard blijven en ja het is een speciaal en grappig ding. tot voor kort reed ik er nog mee rond en je hebt toch nog aardig wat bekijks met dat groene limo'tje 8)
Ben nu dus bezig hem te strippen om vervolgens enig laswerk te doen. Dakraam-frame komt er nieuw in, motorkap nieuw, chromen delen nieuw (zijspiegel en op achterklep) misschien een of twee portieren nieuw, remmen rondom, bodem waar nodig behandelen (maar die is nog best goed). wat wel erg veel aandacht en repa/restauratie nodig heeft is het motorcompartiment, kolere wat een bende! tsja en dan nog al het kleine werk zoals binneverlichting, grille, koplampen etc etc etc. Dus ik doe heus mn best maar nu gaat het me niet lukken om boven op hiervoorgenoemde ook nog eens 1750 voor de lak te betalen. maar eerst maar in de primer en ik kan hem stallen dus dat geeft me weer de tijd om te sparen :wink: