Zelf je leren stoelen opknappen?

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Zelf je leren stoelen opknappen?

Berichtdoor jan 1964 » 13 feb 2013, 22:10

In mijn Peugeot 504 cabrio uit 1969 zaten bij aankoop in 2011 niet de originele “skai” beklede voorstoelen maar leren exemplaren. Het leer was echter wel gescheurd aan de bestuurderskant en de kleur was erg verschoten.
Ik heb hier en daar wat informatie gevraagd over het opnieuw bekleden van de stoelen en de kosten ervan. Het zal het allemaal wel waard zijn maar erg prijzig is het wel. Na wat googelen kwam ik bij de leerreparatieproducten producten van HG (en nee, ik heb geen aandelen).
Afgelopen zomer heb ik de voorstoelen gedemonteerd en volgens gebruiksaanwijzing ben ik aan de slag gegaan. Ik heb het leer waar de scheuren zaten losgehaald en daaronder nieuwe stukken skai aangebracht. Vervolgens de scheuren opgevuld met een spateltje met leerreparateur. De stoelen grondig ontvet met spiritus en heel licht opgeschuurd. Één laag primer opgebracht en 3 lagen verf aangebracht met een kwastje en een roller. Ik stond echt verbaasd van het resultaat. De zwarte kleur en de glans komt nagenoeg overeen met de originele kleur en glans. Geen strepen en perfect gedekt. De verf houdt zich prima en is volgens de gebruiksaanwijzing ook geschikt voor skai leer. Voor nog geen 50 euro (maar wel een paar uurtjes verder) waren de stoelen weer keurig!
Ik wilde jullie deze ervaring niet onthouden. Vervangen kan altijd nog en het zelf repareren geeft altijd veel voldoening. Wie weet komt het jullie van pas!

Groet,
Jan

Afbeelding
De stoelen voor de behandeling.
Afbeelding
De scheuren opgevuld met leerreparateur, net als plamuren.
Afbeelding
Daarna de primer en de verf aanbrengen.
Afbeelding
Het eindresultaat! (en de middenconsole ook weer iets origineler)
Peugeot 504 cabriolet 1969
jan 1964
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 13 aug 2011, 14:17
Woonplaats: Middelburg

Re: Zelf je leren stoelen opknappen?

Berichtdoor Remco504coupe » 13 feb 2013, 22:55

Prachtig! Goede tip :lol:
Ik vind repreren ook leuker dan vervangen, heb een hekel aan dingen weggooien.
Helaas heb ik geen auto met lederen bekleding, maar wel in de huiskamer een bankstel..
Het vrouwtje wil graag weer wat anders, ik zit er nog prima op en dan is dit ook een ideale oplossing..

Dat leer-plamuur is ook van HG?
En die stukjes skai onder de scheur is gelijmd met?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Zelf je leren stoelen opknappen?

Berichtdoor MarcoPeus » 14 feb 2013, 00:23

Sodeju,dat ziet er inderdaad heel goed uit en tegen een fractie van de kosten blijkbaar. Mooi gedaan!
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Zelf je leren stoelen opknappen?

Berichtdoor jan 1964 » 27 feb 2013, 21:30

Remco504coupe schreef:Prachtig! Goede tip :lol:
Ik vind repreren ook leuker dan vervangen, heb een hekel aan dingen weggooien.
Helaas heb ik geen auto met lederen bekleding, maar wel in de huiskamer een bankstel..
Het vrouwtje wil graag weer wat anders, ik zit er nog prima op en dan is dit ook een ideale oplossing..

Dat leer-plamuur is ook van HG?
En die stukjes skai onder de scheur is gelijmd met?


Hoi Remco,

De leerreparateur (zo heet die leer-plamuur) is ook van HG en het leer is gelijmd met Bison Tix.

Groet,
Jan
Peugeot 504 cabriolet 1969
jan 1964
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 13 aug 2011, 14:17
Woonplaats: Middelburg

Re: Zelf je leren stoelen opknappen?

Berichtdoor 030205 » 29 maart 2013, 14:15

ziet er zeker netjes uit maar is het ook mogelijk voor een 205 R.G interieur?

zwart is wel een " makkelijke " kleur DENK ik :P maar misschien zit ik er helemaal naast :roll:
030205
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 okt 2012, 20:01


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten