Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor Nikita » 25 apr 2013, 14:31

Hallo mede-forum'ers,

Onlangs heb ik twee nieuwe voorschermen voor mijn 404 weten te bemachtigen. De huidige schermen zijn lekker aan het doorroesten rond en onder de koplampen. Enkele jaren geleden heb ik het tijdelijk weten op te lossen door het met plamuur dicht te smeren en dat zag er destijds redelijk mooi uit (al zeg ik het zelf) maar begint inmiddels flink te bladderen.

Nou heb ik even gekeken naar de bevestigingspunten van de voorschermen, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ik ze precies los kan krijgen en of ik dit überhaupt redelijk eenvoudig zelf kan doen. Moet ik bijvoorbeeld de voordeuren eraf halen om bij die boutjes te kunnen, of kan de deur er gewoon op blijven zitten? Aangezien ik geen garage heb of carport moet het allemaal voor de deur gebeuren, dus is het wel een vereiste dat het allemaal in een dag gedaan kan zijn (en dat het een beetje mooi weer is) :D Of is de mening dat ik dit beter aan een garage kan overlaten?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

Bart
Nikita
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 jun 2012, 14:57

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor Bert » 13 mei 2013, 14:31

de deuren kunnen blijven zitten ( als ik mij goed herinner zitten er bevestigings boutjes/schroefjes achter het zijpaneel links en rechts onder het dashboard )
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor Ivovanduijn » 13 mei 2013, 22:32

3 moeilijk te bereiken boutjes die je kan zien als je de deur open doet, kunnen erg vast zitten.
4 of 5 onder de motorkap
3 naar de gril toe
3 binnen onder kant onder het knipperlicht
als alles los gaat zou het een leuk klusje kunnen zijn ,alleen dat is het meestal niet
de nieuwe spatborden alvast een paar keer verven aan de binnenkant nu ze er af zijn is handig
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor Nikita » 14 mei 2013, 07:45

Ik heb het intussen ook nagevraagd bij een garagehouder (het beestje moest toch een beurt hebben). Hij gaf aan dat de grill er ook uit moest, en dat het verder een kwestie is van hoe vast de bouten zitten en in hoeverre de kitnaden meewerken (of tegenwerken :D ).

Ik ga het van de zomer of in een mooi weekend eens aan de slag. Mocht het lukken dan laat ik het hier natuurlijk weten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Nikita
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 jun 2012, 14:57

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor Kees » 28 mei 2013, 23:43

en daarna een paar lokari binnenschermen monteren, dan rot het nooit meer rond de koplampen!
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor Nikita » 29 mei 2013, 19:07

Goed idee, die binnenschermen! :D
Nikita
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 jun 2012, 14:57

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor Nikita » 02 jun 2013, 09:31

Goed, gisteren en eergisteren was het mooi weer (en ik had een vrije dag vrijdag) dus ik heb een poging gewaagd met het vervangen van de voorschermen. Tot mijn verbazing ging het heel gemakkelijk! Nou is 'ie in 1998 volgens de overlevering al eens opnieuw gespoten, dus waarschijnlijk zit het sinds dien in elkaar (scheelt natuurlijk wel even of het 15 jaar vast zit of 40 jaar :-) ).

In elk geval, hierbij de fotoreportage:

Afbeelding
Dit is de beginsituatie, zoals duidelijk is zit er een hoop roest rond de koplamp. De bestuurderskant is wat dat betreft het ergste, de passagierskant heeft ook wel wat, maar niet helemaal rondom. Dus deze was als eerste aan de beurt.

Uiteraard is het handig om het wiel te verwijderen voordat men begint...
Afbeelding

Afbeelding
De boutjes onder de motorkap gingen verbazingwekkend makkelijk los. In mijn geval zat de voorste aan de onderkant nog vast met een moertje (die je dus even tegen moet houden, anders blijf je draaien), bij de andere zat het moertje ofwel vastgeroest, of ze waren zelf tappend, in elk geval hoefde ik daar geen moertje tegen te houden :D

Afbeelding
Vervolgens dus de boutjes achter de deur. Ik heb ze los kunnen halen zonder de deur te moeten verwijderen d.m.v. een maatje 10 sleutel zoals op de volgende foto:

Afbeelding

Het beste is om hier de onderste bout nog even vast te laten zitten totdat de (grotere) bout achter het wiel / achterin de wielkas los is gemaakt. Bij mij was dat de enige die gigantisch vastgeroest zat, maar met good old Coca Cola was 'ie uiteindelijk (en met twee ratels) gelukkig toch los te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is de situatie van binnen gezien, bovenin de koplamp. Hier zitten drie boutjes richting de grill. In mijn geval hoefde de grill er niet uit, aangezien er geen moertjes aan de anders kan zaten (de boutjes trekken zichzelf vast -- kwam ik achter nadat ik de grill gedeeltelijk los had gehaald :? ).

Nadat alle boutjes los waren gehaald moest het gevecht met de kitnaden worden aangegaan. Met een stanleymes en hulp van mijn vader om wat aan het scherm te trekken, was de naad in een kwartiertje verleden tijd:
Afbeelding

Daarna de koplamp en het kapje van de richtingaanwijzer / stadslicht verwijderen:
Afbeelding

Vervolgens de stekkertjes van de verlichting loskoppelen (maak foto's zodat je weet hoe het weer moet worden aangesloten) en dan kan het geheel worden verwijderd en krijg je dus dit gezicht:
Afbeelding

Dan is het vervolgens het makkelijkste om de koplampbak en het richtingaanwijzer-ding te verwijderen als het voorscherm van de auto af is, anders is het een ontzettend gepriegel om bij alle boutjes te kunnen komen (m.n. van de koplamp):
Afbeelding

Alles goed schoonmaken vervolgens en dan kan het nieuwe scherm erop:
Afbeelding
Ik heb de mijne opgeschuurd en met zinkspray ingespoten als beschermlaag for the time being; ik wil t.z.t. de hele auto opnieuw laten spuiten...

En dan is dit dus het eindresultaat met alles er weer op:
Afbeelding
Nikita
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 jun 2012, 14:57

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor jan-03 » 02 jun 2013, 10:06

Mooi gedaan hoor, en op de orginele krik..!!
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor 403diesel » 02 jun 2013, 10:54

janbachee schreef:Mooi gedaan hoor, en op de orginele krik..!!
gr jan


Mooi gedaan idd.

Echter zulk werk op een dergelijke krik ben ik niet echt fan van.
Leg dan tenminste blokken voor en achter een paar wielen en/of krik de auto op en laat deze op een assteun of een paar houten balkjes zakken.
Als de boel wel echt vast zit ben je toch flink aan 't rukken en trekken waardoor de auto van de krik kan schieten.
Veiligheid voor alles.

Nog een tip: als je de andere kant doet; smeer gelijk het gedeelte achter het scherm flink in de anti-roest. 404-tjes kunnen daar flink aangetast worden en je komt er nu mooi bij. Zorg ook dat de naad met het "vleugeltje" (waar dat rubber tegen het nieuwe scherm moet afsluiten) weer goed waterdicht is ok roest in de toekomst te voorkomen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor Nikita » 02 jun 2013, 11:16

Bedankt voor de reacties :-)

De humor is dat, in elk geval aan deze kant, het gedeelte achter de 'vleugel' er keurig uitzag. Ook de binnenkant van het voorscherm aan die kant, niks op aan te merken, en keurig in de lak aan die kant. Dat kon ik van de voorkant niet zeggen...

Overigens, de auto staat op de handrem en met de versnelling in z'n achteruit, dus wegrollen zal 'ie niet snel. En ik trek natuurlijk niet zo hard dat 'ie van z'n krik af zou komen zetten :D
Nikita
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 jun 2012, 14:57

Re: Vervangen voorschermen Peugeot 404 sedan

Berichtdoor jan-03 » 02 jun 2013, 19:41

Ikzelf gooi ook altid het wiel onder de voiture met een blok hout!
Maar ben ook niet heeeel erg handig!! :D
Gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten