Goed, gisteren en eergisteren was het mooi weer (en ik had een vrije dag vrijdag) dus ik heb een poging gewaagd met het vervangen van de voorschermen. Tot mijn verbazing ging het heel gemakkelijk! Nou is 'ie in 1998 volgens de overlevering al eens opnieuw gespoten, dus waarschijnlijk zit het sinds dien in elkaar (scheelt natuurlijk wel even of het 15 jaar vast zit of 40 jaar
).
In elk geval, hierbij de fotoreportage:
Dit is de beginsituatie, zoals duidelijk is zit er een hoop roest rond de koplamp. De bestuurderskant is wat dat betreft het ergste, de passagierskant heeft ook wel wat, maar niet helemaal rondom. Dus deze was als eerste aan de beurt.
Uiteraard is het handig om het wiel te verwijderen voordat men begint...
De boutjes onder de motorkap gingen verbazingwekkend makkelijk los. In mijn geval zat de voorste aan de onderkant nog vast met een moertje (die je dus even tegen moet houden, anders blijf je draaien), bij de andere zat het moertje ofwel vastgeroest, of ze waren zelf tappend, in elk geval hoefde ik daar geen moertje tegen te houden
Vervolgens dus de boutjes achter de deur. Ik heb ze los kunnen halen zonder de deur te moeten verwijderen d.m.v. een maatje 10 sleutel zoals op de volgende foto:
Het beste is om hier de onderste bout nog even vast te laten zitten totdat de (grotere) bout achter het wiel / achterin de wielkas los is gemaakt. Bij mij was dat de enige die gigantisch vastgeroest zat, maar met good old Coca Cola was 'ie uiteindelijk (en met twee ratels) gelukkig toch los te krijgen.
Dit is de situatie van binnen gezien, bovenin de koplamp. Hier zitten drie boutjes richting de grill. In mijn geval hoefde de grill er niet uit, aangezien er geen moertjes aan de anders kan zaten (de boutjes trekken zichzelf vast -- kwam ik achter nadat ik de grill gedeeltelijk los had gehaald
).
Nadat alle boutjes los waren gehaald moest het gevecht met de kitnaden worden aangegaan. Met een stanleymes en hulp van mijn vader om wat aan het scherm te trekken, was de naad in een kwartiertje verleden tijd:
Daarna de koplamp en het kapje van de richtingaanwijzer / stadslicht verwijderen:
Vervolgens de stekkertjes van de verlichting loskoppelen (maak foto's zodat je weet hoe het weer moet worden aangesloten) en dan kan het geheel worden verwijderd en krijg je dus dit gezicht:
Dan is het vervolgens het makkelijkste om de koplampbak en het richtingaanwijzer-ding te verwijderen als het voorscherm van de auto af is, anders is het een ontzettend gepriegel om bij alle boutjes te kunnen komen (m.n. van de koplamp):
Alles goed schoonmaken vervolgens en dan kan het nieuwe scherm erop:
Ik heb de mijne opgeschuurd en met zinkspray ingespoten als beschermlaag for the time being; ik wil t.z.t. de hele auto opnieuw laten spuiten...
En dan is dit dus het eindresultaat met alles er weer op: