deur zit vast

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

deur zit vast

Berichtdoor e de grood » 03 maart 2015, 02:03

Het rechter-achterportier van mijn 605 zit volledig vast. Niet zo maar klem, maar lijkt echt geblokkeerd, d.w.z. niet meer te ontgrendelen.
Het binnenpaneel is er daarom ook niet zo maar af te halen want de randen zitten voorbij delen van de carrosserie. Heb nu ontdekt dat er een sub-paneeltje op zit, het middenstuk (in ieder geval bij deze = leer). Als je handvat weg haalt kun je dit met enige moeite verwijderen: bevestigingspunt gewoon afbreken; hebben toch niet veel functie. Dan zie je nog niet maar dan kun je in het eigenlijk paneel een gat maken, waar je later toch niets van ziet vanwege het sub-paneel. Heb dus met een stnaleymes een gat gemaakt zodat je met een spiegeltje rechts omhoog kunt kijken naar het mechaniek. Dan bleek mij dat de stangen van de ontgrendeling gewoon bewegen en OK zijn. Ook doet de electrische impuls voor ontgrendeling het gewoon. De overbrenging naar zeg maar de plek waar het om gaat, de grendel in de deurstijl, blijft onduidelijk en deels onzichtbaar. Gepeuter met schroevendraaier leverde niets op.

Is er iemand die mij kan zeggen welk onderdeeltje hier bewogen moet worden om de deur te openen? Dat zou mij helpen.

Anders zie ik geen andere mogelijkheid dan van buiten af een gropot gat in de deur flexen en net zo lang door flexen dat je alles los hebt. Deur opgeofferd, andere zoeken, één zonder problemen.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: deur zit vast

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 maart 2015, 21:03

Ik heb dat een paar weken geleden ook gehad, kijk maar op mijn draadje "return of the legend" op pagina 44
De blokkeerrol bij mij werd niet meer omhoog getrokken door slijtage van het slot mechanisme

Misschien is dat bij jou ook het geval

Groeten Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: deur zit vast

Berichtdoor Frank.04 » 04 maart 2015, 23:36

Meestal ontstaat dit probleem door slijtage/vervuiling in combinatie met (per ongeluk) de deur bedienen terwijl deze op slot zit.

Uitleg: bijna iedereen weet dat je een deur niet van het slot krijgt als je tegelijkertijd de deurklink (binnen of buiten) bedient; alleen met de deurklink in ruststand gaat deze van het slot. Hiervoor zorgt een blokkeerpalletje.

Door genoemde vervuiling/slijtage wil soms het blokkeerpalletje niet meer terug en werkt daarna dus de ontgrendeling niet meer, want het slot staat in de 'klink wordt bediend-positie'.

Met deze wetenschap is de deur meestal wel open te krijgen. Kijk bij een van de andere deuren waar het bewuste blokkeerpalletje zit en beweeg dit in de vastzittende deur de goede kant uit met een haakje of schroevendraaier..

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: deur zit vast

Berichtdoor e de grood » 07 maart 2015, 00:03

Intussen een halve dag tijd gevonden voor een operatie langs de binnenzijde.
Om er goed bij te komen achterbank verwijderd; vooral het rugdeel moet even weg.
Na verwijderen armleuning met bedieningstang en electr. schakelaar voor ruiten blijkt een wonder: er zit een (kleiner) sub-paneel op het grote deurpaneel!
Dat er afgebroken (gaat niet anders maar geeft niks) en dan zie je de gaten waarlangs je met spiegeltje en zaklamp het hele mechaniek van het slot kunt aanschouwen. Maar er bijkomen is nog lastig. Vervolgens een paar stukken kunststof en metaal weggezaagd, zo ver mogelijk. Nu kun je wat doen.
De studie van alles wat je dan ziet is nog niet zo eenvoudig; er zit heel wat. Maar het bleek dat (inderdaad Frank/dank voor de tip) de blokkeerpal was blijven hangen, ws. door ingedroogd vet; de wagen is tenslotte al 17 jaar oud. Dus alles schoongemaakt, kruipolie en smeerolie; na wat gymnastiek met de onderdelen had ik weer een werkend slot. Deur weer OPEN!. Niks te vroeg want gisteren op technische keuring (autoveiligheid in België) afgekeurd preciues vanwege die deur/ twee weken de tijd om het te repareren. Was het me niet gelukt, dan had ik daarna geen auto meer gehad.
Sub-paneel er weer op, deels gelijmd nu. En je ziet niets meer van deze operatie.
Onderwerp gesloten.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: deur zit vast

Berichtdoor WillemV » 07 maart 2015, 09:03

Mijn complimenten voor het feit dat je de deur hebt kunnen herstellen.
Mocht ik met mijn 605 in dezelfde situatie geraken, dan kan ik deze gegevens als basis gebruiken.

Gr.
Willem
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: deur zit vast

Berichtdoor Rudie_Krämer » 07 maart 2015, 21:10

Gino is nog bezig geweest met het spatbord en uiteindelijk is er voldoende ruimte gecreëerd om de deur onder te beschadigen open te doen :mrgreen:

Heerlijk kunnen genieten van een heerlijk rustige rit terug, vooral door de cruise controle en de wetenschap dat we weer een stapje dichterbij een goede Benetton zijn :wink:

Mooie ondergaande zo'n maakte het helemaal af.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten