poetsen, waxen, coaten en wat al niet meer

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

poetsen, waxen, coaten en wat al niet meer

Berichtdoor AMPlas » 22 sep 2005, 20:35

wie weet hoe je de lak van je wagen het beste kan behouden/beschremen en weer kan laten glimmen? er zijn ongeveer 3333 soorten poetsmiddel te verkrijgen, maar wat is nou het beste?

de mettalic lak van mn 305 GTX was de mettalic een beetje kwijt zeg maar; gewoon dof geworden. De laklaag is nog wel in takt, dus ik ben in de weer gegaan met een of ander 'wash en drive" of wax en drive"middel of iets dergelijks en waarrempel daar kwam de glans weer tevoorschijn! wat een verschil! maar hoe doe je dat nu een beetje professioneel?

interieur ook maar een geboent, denk dat de wagen dat nog nooit in zn 20 jarig bestaan had meegemaakt, wat een bagger kwam daar vanaf. maar wat een resultaat! als nieuw zal ik niet zeggen, maar het ziet er wel weer fris uit.

ben benieuwd wat jullie zoal gebruiken om de lak en het interieur te beschermen/restaureren.

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Marius » 23 sep 2005, 12:29

ben niet zo merk gebonden wat dat betreft, maar om te wassen gebruik ik nog heb staan.
Nu is dat toevallig een fles valma autowasmiddel.. goed spul, maakt het echt zuiver, en laat een leuke glans achter.
Alleen blijft die niet lang, dus moet er echt gewaxt worden naderhand.

Elke wax doet inprincipe zijn werk het zelfde, en kijk ik dus niet zo op het merk, maar let wel altijd op dat het een silecone vrije wax is.

Als de lak wat dof is, koop ik meestal een licht polijstend poetsmiddel. Comedant (of hoe je dat ook schrijft) is een erg goed middel, in verschillende degradaties te verkrijgen, dus verschillende "korrel" hoeveelheden.

Nadeel van bijna elk polijstend poetsmiddel is datje naderhand ook echt nog wel wax aan moet brengen, want het polijsten zorgt er voor dat dit allemaal weg is.

Komt er dus op neer, dat je eerst de auto aan het wassen bent, dan polijsten, en dan nog eens in de wax moet zetten.

Beste resultaat haal je ecthw el met een poets machine, dezen hoeven echt niet veel te kosten bij een gemiddelde automaterialenzaak, en leveren je echt een mooi resultaat op.
En minder spierpijn de volgende dag en das ook wel wat waard toch.. :wink:

Wil je dit alles niet, dan kun je hem ook gewoon naar een poets bedrijf brengen kost je een 80 euro, en dan komt ie nieuw terug.. :mrgreen:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Bert » 23 sep 2005, 20:32

op de metallic lak van de GTX zit zeer waarschijnlijk een laag "blanke lak " dus moet toch wel voorzichtig zijn met commandant cleaner ! beter is denk ik om een goede was te halen voor metallic lak.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor AMPlas » 25 sep 2005, 21:42

er zit inderdaad een blanke laklaag over de werkelijek mettalic laklaag, dus denk dat een polijstend poetsmiddel niet de meest verstandige is. Dan toch maar waxen.

en ik ben er wel achter dat dat poetsen niet mn meest favoriete klus is, ookal is het resultaat wel leuk. Dus dat bpolijsten om vervolgens te waxen lijkt me ook niet wat. Is zon poetsmachine misschien nog eens wat.

nou ja voorlopig heb ik een licht reinigend en tegelijk waxend middel wat redelijk resultaat geeft. tenminste voor een weekje ofzo.

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten