Pagina 1 van 1

Re: 305 GTX

BerichtGeplaatst: 07 jun 2005, 22:08
door AMPlas
Alain schreef:Ik moet er nog wel wat aan doen; de kabel voor het electrisch schuifdak is afgebroken vlak bij motortje in kofferbak( heeft iemand hier ervaring mee?)


:shock: wel heel toevallig. deed vorige week mn dakraam dicht en TAK einde elecktrisch dakraam. Weet nog steeds niet precies wat er mis is. Wel dat er water stond in het "vak" (zeg maar onder achterlicht, en achter achterwiel) waar het motortje van de kabel inhangt. De kabel schoof bij openen dak in het water en is daardoor gaan roesten. Maar dat lijkt niet de oorzaak van het defect te zijn. :? wordt nog wel even zoeken. Eigelijk heb ik geen zin de hele hemelbekleding eruit te gaan slopen...

dus ja, kapotte dakramen he ik ook ervaring mee. ook bij mn 104...

BerichtGeplaatst: 10 jun 2005, 00:29
door AMPlas
Over die kabel voor het elecktrische dak; die is nog te bestellen hoor!! kost dus alleen wel 195 euro... :roll: en dan is ie nog niet gemonteerd...
dus beste GTX rijders; houd uw elektrische dakraam heel!!

AMPlas

Elektrisch schuifdak 305

BerichtGeplaatst: 07 okt 2005, 19:20
door folkert
De reparatie van een niet - werkend schuifdak is eenvoudig, maar kost een paar uurtjes : Check eerst de aansluiting van de bowdenkabel en de buitenmantel van de kabel zelf bij het motortje links in de kofferbak (achter paneeltje). Als de buitenmantel kapot is, gaat het dak wel open, maar niet meer dicht..... Een noodgreep om de boel wel dicht te doen bestaat uit het verwijderen van het hemelpaneel uit het schuifdak (zit met drukkers op het frame vast) en het losdraaien van het driehoekje waar de bedieningskabel op vast zit (2 x boutje) Het dak is dan met de hand te sluiten en te vergrendelen. De bedieningskabel is op de sloop nog wel te koop, de montage is, na het verwijderen van de achterruit en het binnenpaneel van de linkerachterruitstijl vrij simpel te doen. Sloop dus nooit de hele hemel los; het volstaat de hemel los te peuteren uit het achetrraamframe. Succes !

BerichtGeplaatst: 07 okt 2005, 22:02
door Idranor
Nou dat is in ieder geval een goede tip voor vrijwel alle 305 GTX rijders! Ooit zal ik ook mijn dakraam willen repareren maar met de winter voor de deur vind ik t wel even best zo! :wink:

BerichtGeplaatst: 12 okt 2005, 14:37
door AMPlas
Als de buitenmantel kapot is, gaat het dak wel open, maar niet meer dicht


Dat had ik dus. en als je de kabel vanuit de kofferbak met de hand terugduwde ging het dakraam wel weer dicht.
en wat houd dat in de buitenmantel? is dat die spiraal die om de kabel heen gedraaid zit? en kun je die dan na het losmaken van de door jou beschreven twee boutjes zo eruittrekken? en dan weer een nieuwe door die witte slang duwen en aansluiten en klaar? of ga ik nu te snel?

AMPlas

BerichtGeplaatst: 12 okt 2005, 18:21
door corjan
Ik heb het ook gehad een tijdje terug bij mijn 505, ik weet niet of die systemen vergelijkbaar zijn maar enfin: Bij mij was het de aansluiting van de geleidebuis naar de geleidegoot (boven de dakbekleding vlakbij het achterraam) die kapot was geknapt. Dat er iets knapte hoorde ik verrekte goed toen ik het dakraam voor het laatst dicht deed. Mijn dakraam ging toen wel nog open, maar bij het sluiten krulde de kabel zich op omdat ie niet goed terug de goot in ging. De overgang van buis naar goot heb ik daarna gefixeerd en sindsdien loopt ie weer als een zonnetje.
Misschien heb je er iets aan.

groeten Corjan

Re: Elektrisch schuifdak 305

BerichtGeplaatst: 18 okt 2005, 11:31
door Martijn
folkert schreef: Check eerst de aansluiting van de bowdenkabel en de buitenmantel van de kabel zelf bij het motortje links in de kofferbak (achter paneeltje). Als de buitenmantel kapot is, gaat het dak wel open, maar niet meer dicht.....


Voor de aansluiting tussen de kabel en het motortje adviseert Peugeot bij de 505 en de 305 een modificatie, zo vond ik in de werkplaatshandboeken. Een T vormig stukje metaal, met een aantal (montage) gaten en een slangenklem erop gelast. Deze fixeert de buitenkabel. Werkt perfekt! Heb voor de leden van Peugeot Club Nederland een aantal van deze dingen laten maken, voor 7,50 te koop in het magazijn !

BerichtGeplaatst: 02 nov 2005, 22:24
door folkert
Het hele systeem van bowdenkabel is te vergelijken met een handremkabel van een fiets : een buitenkabel (die witte holle flexibele pijp) met daarin een gevlochten metaalkabel met een spiraalvormige wikkeling eromheen. De ellende zit vrijwel nooit in de binnenkabel : deze wordt door een motor linksachter in de kofferbak via een tandwiel op de spiraalwikkeling aangedreven. De buitenkabel heeft (als'tie heel is...) een constante lengte en fungeert daardoor als steunpunt om het schuifdakje open te trekken en te sluiten. Openen is dan geen probleem (de buitenmantel kan dan geen kant op), bij een kapotte buitenmantel ontbreekt de steun en zal de binnenkabel wel worden aangedreven, maar zich een weg zoeken langs de buitenmantel. Het dak blijft echter vrolijk openstaan ! Hieronder zag ik dat een hulpsysteempje met slangklem voor 7.50 te bekomen is - dat fixeert de buitenmantel definitief aan het motortje (denk ik....) Thanx voor de tip ! Als het systeem weer stuk is zal ik er zeker een kopen.....

BerichtGeplaatst: 03 nov 2005, 16:52
door AMPlas
@ Folkert: dat dacht ik dus al wel dat dat het probleem is. Want als je de witte buitenkabel met de hand vasthoud kun je door de binnenkabel in de witte buitenkabel de duwen het dak gewoon met de hand dichtschuiven, semi-automatisch dus. Dus die moet gefixeerd worden, had ik dat maar eerder geweten... :roll:

@ Martijn: goeie tip, maar ik denk dat ik zelf wel wat in elkaar zet.

Ga van het weekend wel eens even prutsen. Ben benieuwd of het probleem hiermee opgelost zal zijn. Moet haast wel want de witte buitenkabel is los van het motorhuis en dus niet meer gefixeerd.

AMPlas