Pagina 1 van 1

Deurpaneel verwijderen. Help!

BerichtGeplaatst: 02 aug 2004, 19:45
door Gilletti
Vandaag heeft het raammechanisme van de linker deur het toch echt begeven.
Zit nu ergens haverwege vast... :x

Uiteraard probeer ik dit zelf te verhelpen, maar ik krijg de panelen (bestaat uit twee delen, één boven en onder) en deurslingers er niet vanaf.
Er zit één schroef in het zicht die ik inmiddels heb losgedraaid. Ook onder de chroomstrip die met twee schroefjes vast zit, zitten geen andere verstopt.

Wie kan me helpen? Ik ben bang dat ik iets sloop (en veel van die coupé is al zo zeldzaam...)

Voor de duidelijkheid even een foto van de situatie. Met pijlen heb ik de schroefgaten aangegeven.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 05 aug 2004, 22:38
door Gilletti
Maar even reageren op mij eigen topic (ik praat graag met mezelf :wink: )

Na een tip via email, afgelopen dagen de boel uit elkaar gehaald.
Tot mijn grote schrik was er met het raammechanisme vooralsnog weinig aan de hand (was wel losgelopen, echter niks kapot), maar helaas was één van de twee raamgeleiders in de deur dusdanig knisperig dat reparatie nu even niet mogelijk was.

Ik vrees dat dit onderdeel niet los verkrijgbaar is en dus nagemaakt moet worden.
Gelukkig is de stoffen binnenkant van deze profielen nog wel gewoon leverbaar (o.a. via de inmiddels bekende "rubberboer uit België").

Ach, het houdt je bezig... :D

BerichtGeplaatst: 05 aug 2004, 22:45
door 404
Een bekende rubberboer uit Belgie? Hij maakt dus ook de stoffen raamgeleiders voor een sedan? Is een raamgeleiderhouder uit een sedan niet passend te maken, desnoods met geweld? :twisted:

BerichtGeplaatst: 05 aug 2004, 22:49
door Gilletti
404 schreef:Een bekende rubberboer uit Belgie? Hij maakt dus ook de stoffen raamgeleiders voor een sedan? Is een raamgeleiderhouder uit een sedan niet passend te maken, desnoods met geweld? :twisted:


Volgens mij koop je dat spul van de rol per meter.

Aangezien het aan het portier vastgeschroefd zit, ben ik bang dat je het hele portier erbij moet kopen...
Maar ik ga eerst morgen wel even wat telefoontjes plegen.

Namaak hoeft in naar mijn idee overigens niet al te moeilijk te zijn. Is eigenlijk een U-profiel met twee stukjes ijzer er aan gelast.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2004, 17:22
door Maarten Deen
Gilletti schreef:Maar even reageren op mij eigen topic (ik praat graag met mezelf :wink: )

Na een tip via email, afgelopen dagen de boel uit elkaar gehaald.
Kun je een handleiding maken? Mijn zijpanelen zijn erg gammel (een beetje krom en de prikkers houden niet meer) dus ze moeten een keer vervangen worden. Ik heb het Ko (de Fouw) een keer zien doen maar ik kom er ook absoluut niet uit.

En wat is de truuk om een bevestiging te maken die blijft zitten maar toch afneembaar is (de 'prikkers' die boven aan de zijkanten zitten)?

BerichtGeplaatst: 06 aug 2004, 17:39
door Gilletti
Maarten Deen schreef: Kun je een handleiding maken? Mijn zijpanelen zijn erg gammel (een beetje krom en de prikkers houden niet meer) dus ze moeten een keer vervangen worden. Ik heb het Ko (de Fouw) een keer zien doen maar ik kom er ook absoluut niet uit.

En wat is de truuk om een bevestiging te maken die blijft zitten maar toch afneembaar is (de 'prikkers' die boven aan de zijkanten zitten)?


Je kunt de raamslinger verwijderen door de afsluitring voorzichtig naar achteren te duwen. Daardoor wordt een veer zichtaar en door een borgijzerteje te verwijderen is ie los. Pas wel op, want die veer spring weg voor je het weet! :o

De deurhendel kan weg door simpelweg het borgpennetje terug te verwijderen (met een tang ofzo).

Daarnaast natuurlijk niet vergeten om de de grote schroef onder de armleuning en aanwerzijden van de chroomstrip (zie pijlen op de foto) weg te halen.

Nu is het onderste deel van de bekleding weg. Als dit onderdeel verwijderd is, dan zijn een drietal schroefjes zichtbaar die het bovenste stuk op zijn plaats houden. Deze ook losdraaien vervolgens kan het geheel omhoog geschoven worden. Dit zit dus niet met drukkers vast.

Zijn de pennen aan je deurpaneel niet goed meer of kunnen het ook de kunstof dopjes betreffen die in je deur gedrukt zitten?
Zoals wellicht bekend zijn deurpanelen zeer schaars... :(

BerichtGeplaatst: 06 aug 2004, 17:51
door Maarten Deen
Gilletti schreef:Zijn de pennen aan je deurpaneel niet goed meer of kunnen het ook de kunstof dopjes betreffen die in je deur gedrukt zitten?
Zoals wellicht bekend zijn deurpanelen zeer schaars... :(

Ik denk dat het de pennetjes zijn. Ze hebben geen kracht meer om het (lichtelijk gebolde) paneel recht te houden.

Een nieuw deurpaneel wordt sowieso volledig custom build. Ik heb niet de illusie om iets origineels te kunnen kopen nee.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2004, 18:07
door 404
Giletti schreef:Ik vrees dat dit onderdeel niet los verkrijgbaar is en dus nagemaakt moet worden.
Gelukkig is de stoffen binnenkant van deze profielen nog wel gewoon leverbaar (o.a. via de inmiddels bekende "rubberboer uit België").


Heb je het adres van de "rubberboer" uit Belgie?

BerichtGeplaatst: 06 aug 2004, 18:34
door Gilletti
404 schreef:Heb je het adres van de "rubberboer" uit Belgie?


Dit moet hem zijn.
http://www.carauto-oldtimer.be/

Ik wacht even tot ik hem tref op een beurs.