remklauwen terugdraaien J9

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

remklauwen terugdraaien J9

Berichtdoor woody » 16 apr 2023, 11:38

Hallo :

Hoe duw je de pistons in de remklauwen van een J9 (misschien zelfde bij J7 ?) terug aub ? Ik heb de mijne gedemonteerd in werkende staat en dacht van deze gewoon met de hand terug te duwen ,maar dat feestje gaat niet door.
In het WPHB staat er iets van een speciaal werktuig hiervoor. Hoe wordt dit gebruikt aub ? Iemand hiermee ervaring ? Wie heeft een dergelijk werktuig ? Foto ? werking ? alle info hierover is welkom.

Van harte dank.

W
woody
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 dec 2011, 13:50

Re: remklauwen terugdraaien J9

Berichtdoor 309NL » 16 apr 2023, 20:04

Je hebt een remzuiger terugstelset nodig.
Daarmee kun je de zuiger draaiend erin drukken.
Als je dat doet haal dan eerst het deksel van het remvloeistof reservoir.
Het niveau van de remvloeistof zal stijgen, let op dat het reservoir niet over stroomt.
Op YouTube staan genoeg filmpjes hierover.
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: remklauwen terugdraaien J9

Berichtdoor woody » 16 apr 2023, 20:25

Dank voor uw reactie. Dat heb ik dus al geprobeerd en was zonder succes (onverwacht!!) maar had dit niet vermeld in mijn eerste bericht.
Bij andere remklauwen (personenwagens) heb ik dit al vaker toegepast en telkens met succes, maar niet op deze grote remklauwcylinders.
Dus ik denk dat er een speciaal hulpwerktuig nodig is
Vandaar mijn vraag hoe dit te doen met het speciale werktuig zoals beschreven in het WPHB. Wie heeft hier ervaring mee en hoe doe je dit ? Heeft iemand al met succes de J9/J7 pistons kunnen terugduwen met de gewone universele terugstelwerktuigen ?
De remklauwen zijn gedemonteerd van de wagen en zaten niet vast bij demontage dus ik denk niet dat de pistons vastgeroest zitten.

Toch bedankt voor uw reactie.
woody
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 dec 2011, 13:50

Re: remklauwen terugdraaien J9

Berichtdoor johnssons » 17 apr 2023, 13:46

... de remzuigers moet ingedraaid worden ... een tijdrovend klusje voor liefhebbers .. dus met een hulpstukje zo breed als de sleuf steeds een slag maken ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: remklauwen terugdraaien J9

Berichtdoor woody » 18 apr 2023, 12:31

Dank je, John.
Weet je soms toevallig waar ik dit hulpstuk kan kopen ? Of is het zelf te maken ? Heb je een paar duidelijke foto’s met afmetingen hiervan toevallig ?
Van harte dank,
WDS
woody
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 dec 2011, 13:50

Re: remklauwen terugdraaien J9

Berichtdoor johnssons » 18 apr 2023, 13:38

... zelf maken ... bijvoorbeeld met stripmateriaal van staal iets passend maken zo breed als de sleuf in de remzuiger ... of brede schroevendraaier ... zodat je kan draaien en indrukken ...

Er is een toolbox voor misschien dat ze dat bij de Peugeotclub hebben ... maar zelf maken gaat wel lukken ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: remklauwen terugdraaien J9

Berichtdoor woody » 19 apr 2023, 14:37

Dank je, John.
Ik weet wat te doen nu.

WDS
woody
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 dec 2011, 13:50

Re: remklauwen terugdraaien J9

Berichtdoor 309NL » 23 apr 2023, 18:04

Ik ben benieuwd hoe die remzuiger er uit ziet. In een remzuiger terugstelset zitten toch diverse hulpstukken voor verschillende remzuigers?
Als je iets zelf moet fabriceren dan kun je gelijk iets maken wat op een boormachine oid past, dan zijn ze snel ingedraaid.
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: remklauwen terugdraaien J9

Berichtdoor Keezx » 25 apr 2023, 21:37

Voor zoiets (slechts enkele toeren) is een boormachine totaal ongeschikt.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten